Terminal FSRU w Górkach Zachodnich. Prace zgodnie z planem

Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej inwestycji, na odcinku morskim trwają przygotowania do prac, które ruszą wiosną 2026, przy sprzyjającej pogodzie - informuje Gaz - System, spółka skarbu państwa realizująca strategiczną inwestycję.
31.10.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Statek przemysłowy sfotografowany z lotu ptaka płynie po spokojnej wodzie, a jego pokład wypełniają rurociągi, dźwigi i zbiorniki techniczne. Jasne elementy konstrukcji kontrastują z ciemnoszarą powierzchnią morza, podkreślając techniczny charakter jednostki.
Prace pogłębiarskie na terenie morskiego placu budowy terminalu FSRU na Zatoce Gdańskiej trwały od lipca do początku października 2025
Fot. Gaz-System

FSRU Offshore - zaawansowane prace w Zatoce Gdańskiej

Morska część inwestycji obejmuje zaprojektowanie, budowę i uruchomienie nabrzeża, instalacji technologicznej wraz z systemami towarzyszącymi, a także budowę gazociągu podmorskiego o długości ok. 3 km. Gazociąg podmorski, po wyjściu na ląd w Górkach Zachodnich, połączony zostanie z nowo wybudowanym gazociągiem Gdańsk - Gustorzyn, a dalej z krajowym systemem przesyłowym gazu.

Kontenerowcem przez Arktykę. O co w tym chodzi? 

Prace pogłębiarskie zakończone

Przed rozpoczęciem zasadniczych prac na morskim odcinku inwestycji, konieczne było przeprowadzenie wieloetapowych przygotowań. Dno morza na obszarze planowanych robót zostało szczegółowo przebadane i oczyszczone z wszelkich obiektów ferromagnetycznych, w tym tych potencjalnie niebezpiecznych. Następnie konieczne było pogłębienie dna na obszarze, w którym manewrować będą statki dostarczające skroplony gaz do terminalu.

- Prace pogłębiarskie na terenie morskiego placu budowy rozpoczęliśmy w lipcu, a zakończyliśmy na początku października bieżącego roku. Wydobyliśmy z dna blisko 2,25 miliona metrów sześciennych urobku - mówi Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU Offshore. - W szczytowym momencie pracowały dwie pogłębiarki jednocześnie, w północnej i południowej części obszaru inwestycji. Równolegle z finalizacją prac pogłębiarskich rozpoczęliśmy kolejny istotny etap, jakim było pogrążanie pali kotwiących, co pozwoliło nam potwierdzić zakładaną metodologię wykonania prac palowych oraz przeprowadzić testy sprzętu.

Prace kafarowe, czyli roboty budowlane polegające na wbijaniu pali w grunt za pomocą specjalnej maszyny, powinny być wykonywane przy sprzyjających warunkach pogodowych (słabym wietrze i niskiej fali).

Ponieważ okres jesienny i zimowy charakteryzuje duża zmienność pogody i niekorzystne warunki, prace palowe przerwano. Zostaną wznowione wiosną 2026 roku, a sfinalizowane do końca września tego samego roku.

Panorama nadmorskiego krajobrazu ukazuje zalesiony pas terenu oddzielający morze od lądu, z widocznym fragmentem jeziora i mariną. Na horyzoncie widać statki na spokojnej wodzie, a niebo zasnute chmurami podkreśla chłodny klimat wybrzeża.
Inwestor podkreśla, że realizując budowę zarówno część on -, jak i offshore ogranicza do niezbędnego minimum wpływ na otoczenie, w tym środowisko naturalne
Fot. Gaz-System


Przygotowania do budowy komory przewiertowej i mikrotunelu

Na przełomie września i października na terenie Górek Zachodnich, w miejscu, gdzie część morska terminalu FSRU połączy się z jego częścią lądową, ogrodzono teren zaplecza i placu budowy.

W tym miejscu prowadzone będą przygotowania do budowy komory przewiertowej na potrzeby gazociągu podmorskiego. Gazociąg zostanie położony w mikrotunelu, który będzie wydrążony pod fragmentem lasu, wydmami, plażą i pod dnem morza, w taki sposób, by nie naruszyć cennego przyrodniczo obszaru pasa nadmorskiego.

Maszyna przewiertowa TBM jest już zakontraktowana, a prace będą przeprowadzone przez doświadczone polskie firmy. Rozpoczęcie wiercenia mikrotunelu planowane jest wiosną 2026 r. Na potrzeby tych prac wykonawca wybudował już drogę dojazdową do placu budowy, aby zgodnie ze złożonymi podczas otwartych spotkań deklaracjami, nie stwarzać utrudnień dla użytkowników ulicy Stogi i okolicznych mieszkańców.

- Realizując nasze inwestycje ograniczamy do niezbędnego minimum wpływ na otoczenie, w tym środowisko naturalne. Od początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak ważna jest kwestia ochrony i utrzymania dostępności plaży w Górkach Zachodnich - zaznacza Maciej Wawrzkowicz. - Dlatego do przekroczenia plaży wykorzystamy bezwykopową metodę mikrotunelowania, sprawdzoną przy wielu innych naszych inwestycjach. Ponadto, zgodnie z uzgodnieniem z wykonawcą i z Urzędem Morskim, plaża w rejonie wejścia nr 21 zostanie zasilona częścią urobku pozyskanego w czasie prac pogłębiarskich, co zwiększy jej szerokość i będzie przeciwdziałać postępującemu podmywaniu jej w wyniku sztormów.

Szeroki krajobraz rolniczy rozciąga się pod zachmurzonym niebem, a przez pola biegnie linia budowy nowej infrastruktury. Wzdłuż wykopu widoczne są maszyny i rurociągi, które tworzą kontrast z naturalnymi barwami pól i zachodzącym słońcem.
Nowy gazociąg lądowy Górki Zachodnie - Gustorzyn, którym popłynie gaz poddany regazyfikacji na morzu, będzie miał 250 km długości
Fot. Gaz-System

FSRU Jednostka - harmonogram budowy

Zakończenie budowy części lądowej terminalu FSRU planowane jest w 2026 roku - niezbędna infrastruktura będzie gotowa do przesyłu odebranego w Gdańsku gazu.

Zanim to nastąpi, konieczne będzie nie tylko ukończenie budowy nabrzeża i gazociągu podmorskiego, ale przede wszystkim zacumowanie - przy nabrzeżu jednostki FSRU, która powstaje w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries (HHI).

W ubiegłym roku Gaz - System zakontraktował jednostkę w formule czarteru na okres 15 lat z możliwością jego przedłużenia lub wykupienia statku.

- W lipcu tego roku w stoczni HHI w Ulsan odbyła się uroczystość cięcia stali. Wydarzenie to traktowane jest jako faktyczna inauguracja budowy jednostki FSRU. Kolejnym kamieniem milowym procesu budowy będzie położenie stępki, planowane na koniec 2025 roku - informuje Adam Marzecki, zastępca dyrektora Pionu FSRU ds. Jednostki. - Dotychczasowa współpraca z armatorem - White Eagle Energy Ltd., spółką z japońskiej grupy Mitsui O.S.K. Lines, jak i stocznią HHI przebiega wzorcowo.

Zgodnie z harmonogramem:

  • jednostka ma zostać zwodowana w kwietniu 2026 roku. Jej odbiór ze stoczni przez armatora planowany jest na III kwartał 2027 roku
  • przypłynięcie jednostki do Gdańska zaplanowano na IV kwartał 2027 roku,
  • po czym rozpoczną się testy FSRU oraz procedury rozruchowe całego terminalu. Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początku 2028 roku.

W Korei Pd. budują jednostkę dla terminala FSRU

fsru-onshore-15
Plac budowy terminala FSRU w Górkach Zachodnich
Fot. Gaz - System

O Terminalu FSRU

Program FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej to największy projekt inwestycyjny realizowany obecnie przez Gaz - System. W jego ramach powstanie nabrzeże cumowniczo-postojowe wraz z instalacjami, przy którym zacumuje jednostka regazyfikacyjna zdolna do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 miliardów metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie.

Dzięki temu możliwe będzie odbieranie i wprowadzanie do krajowego systemu przesyłowego paliwa sprowadzanego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie.

Gaz dostarczony do Gdańska dotrze na ląd gazociągiem podmorskim,a następnie będzie transportowany w kierunku centralnej Polski za pośrednictwem nowo budowanego, 250-kilometrowego gazociągu Gdańsk - Gustorzyn, elementu części lądowej Programu FSRU.

Konstrukcja gdańskiego terminalu zaprojektowana jest w taki sposób, aby umożliwić w przyszłości dostawienie drugiej jednostki regazyfikacyjnej. W 2026 r. planowane jest rozpoczęcie wiążącego badania rynku (procedura Open Season), które ma potwierdzić, czy pozyskanie drugiej jednostki regazyfikacyjnej będzie biznesowo uzasadnione.

O inwestorze

Gaz - System to spółka strategiczna dla polskiej gospodarki. Odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce i podmorskim gazociągiem Baltic Pipe. Jest właścicielem i operatorem Terminalu LNG w Świnoujściu, a także właścicielem Gas Storage Poland – spółki pełniącej funkcję operatora magazynów gazu ziemnego.

TV

Zupa na Monciaku