• Start
  • Wiadomości
  • Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Nocna i świąteczna opieka medyczna także przez telefon 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Nocna i świąteczna opieka medyczna także przez telefon 

Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 wieczorem, nocą, w weekendy i święta otrzymamy pomoc medyczną bez wychodzenia z domu. Nocna i świąteczna opieka medyczna przez telefon to nowy projekt  NFZ o nazwie Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Także dla osób niesłyszących za pomocą wideoczatu.
10.06.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Telefon komórkowy, dłoń
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to wsparcie dla nocnej i świątecznej opieki medycznej udzielanej w przychodniach POZ
Fot. Pixabay

 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu ma być wsparciem dla pacjentów poszukujących pomocy medycznej po godzinach pracy przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej i w niedzielę i święta.


Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze personelem medycznym w sytuacji nagłego zachorowania  w czasie, gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki, położne i lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer TPK.

­Teleplatforma działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może też wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wówczas personel medyczny może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8.00  do 18.00 od poniedziałku do piątku)
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia wezwanie zespołu ratownictwa medycznego

 

Jak wygląda rozmowa?

Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.

Fundusz
 

 

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

 

Platforma dostępna dla osób niesłyszących

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.


Bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz  językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

 

TV

Każdy może pomóc