Teleplatforma Pierwszego Kontaktu ma być wsparciem dla pacjentów poszukujących pomocy medycznej po godzinach pracy przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej i w niedzielę i święta.
Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze personelem medycznym w sytuacji nagłego zachorowania w czasie, gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki, położne i lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer TPK.
Teleplatforma działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może też wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wówczas personel medyczny może zalecić:
- wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
- kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8.00 do 18.00 od poniedziałku do piątku)
- w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia wezwanie zespołu ratownictwa medycznego
Jak wygląda rozmowa?
Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.
W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.
Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.
Platforma dostępna dla osób niesłyszących
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.
Bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.