Nocna i świąteczna pomoc medyczna jest udzielana w szpitalach i przychodniach od ponad dwóch lat, a nowy sposób świadczenia tego rodzaju usług obowiązuje od 1 października 2017 roku wskutek ustawy o tzw. “sieci szpitali”. W wybranych szpitalach stworzono miejsca, w których udzielane są świadczenia w trybie nocnej i świątecznej opieki medycznej. W Gdańsku to placówki:
- dwa szpitale spółki Copernicus - im. Mikołaja Kopernika i św. Wojciecha,
- Szpital Dziecięcy “Polanki”
Koronawirus. Nocna i świąteczna opieka medycza też za pomocą teleporady
Przypomnijmy, że nocna i świąteczna (czyli też weekendy) opieka medyczna udzielana jest od godziny 18 po południu do 8 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. Z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej udzielanej w punktach nocnej i świątecznej pomocy można skorzystać w przypadku
- nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia:
- gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem na zdrowiu
- zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
- zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
- Wszystkie przychodnie POZ w Trójmieście działają, nie są zamknięte - podkreśla Mariusz Szymański, rzecznik pomorskiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Gdańsku. - Tylko że teraz pomoc pacjentowi zaczyna się od kontaktu telefonicznego, od teleporady. W ten sposób może zostać wystawiona e-recepta, e-zwolnienie a nawet w niektórych przychodniach funkcjonuje już e-skierowanie, które obligatoryjnie będzie obowiązywać od 2021 roku. Jednak jeśli lekarz uzna, że potrzebna jest konsultacja osobista, pacjent powinien mieć taką możliwość. Wizyta w przychodni odbywa się oczywiście w warunkach reżimu sanitarnego, jest wcześniej ustalona telefonicznie, pacjent jest wprowadzany przez pielęgniarkę itp.
Narodowy Fundusz Zdrowia na swojej stronie przypomina, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga, pacjent ma prawo do skorzystania z wizyty w poradni POZ.
Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. - czytamy na stronie NFZ. - Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta.
Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować gdy:
- telewizyta nie skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego,
- pacjent otrzyma wystarczającą pomoc zdalnie, bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem.
Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to do Narodowego Funduszu Zdrowia, np. dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta. Infolinia NFZ: 800 190 590
Jak podkreśla Katarzyna Brożek, rzecznik szpitali Copernicus w Gdansku obecnie większość, a praktycznie każda, wizyta osobista poprzedzona jest teleporadą. Pacjenci już przy rejestracji są o tym uprzedzani i informowani, o której godzinie lekarz się z nimi skontaktuje telefonicznie. Na podstawie informacji uzyskanych podczas teleporady, lekarz podejmuje decyzję, czy pacjent powinien zgłosić się na wizytę do poradni i najczęściej od razu ustala dzień i godzinę takiej wizyty w swoim grafiku, czy też wystarczą zalecenia wydane przez telefon.
Środa: 3 zgony i aż 114 osób zakażonych covid-19 na Pomorzu, w kraju 974 nowe przypadki
- Pacjent może również zgłosić w trakcie teleporady wolę wizyty osobistej - mówi Katarzyna Brożek. - I powinien zostać na taką wizytę umówiony, a lekarz zdecyduje o jej pilności i czasie realizacji. Na dziś ważną nowością jest włącznie lekarzy POZ do systemu zlecania badań w kierunku zakażenia COVID-19 i obowiązek udzielania porad, w tym teleporad i wizyt osobistych, pacjentom będącym w izolacji domowej lub na kwarantannie. Wiąże się to bezpośrednio z obowiązkiem lekarz POZ w zakresie administracyjnego określania terminu zakończenia izolacji domowej. Oczywiście w oparciu o przesłanki wynikające ze stanu zdrowia pacjenta.
Jak informuje rzecznik szpitali Copernicus dla pacjentów ze "zwykłymi" infekcjami nie przewiduje się jakiegoś specjalnego trybu przyjęcia przez lekarza. Jednakże w przypadku występowania u pacjenta dolegliwości podobnych do objawów zakażenia wirusem COVID-19, pacjent - o ile pozwolą na to warunki lokalowe - powinien być skierowany do pomieszczenia izolacyjnego, gdzie zostanie zbadany przez lekarza w odpowiednim zabezpieczeniu, co pozwoli ograniczyć kontakt z innym personelem i pozostałymi pacjentami np. w poczekalni.
Placówki nocnej i świątecznej opieki medycznej w Trójmieście
- Copernicus, Szpital św. Wojciecha w Gdańsku, Al. Jana Pawła II 50, tel. 58 768 46 84
- Copernicus, Szpital im. M. Kopernika w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 1-6, wejście A, tel. 58 764 06 40
- Szpital dziecięcy “Polanki” , ul Polanki 119 ul. Polanki 117(dzieci i młodzież do 18 r.ż.), tel. 58 5526265, 58 5209302, 261 21 62 65
- Nadmorskie Centrum Medyczne w Gdańsku, ul. Świętokrzyska 4, tel. 58 763 98 90
- Medica Plus w Gdańsku, ul. Stanisława Lema 21, tel. 58 340 54 70
- Szpitale Pomorskie w Gdyni:
- Szpital Św. Wincentego a Paulo w Gdyni, ul. Wójta Radtkego 1, tel. 58 660 32 49
- Szpital Morski im. PCK w Gdyni, ul. Powstania Styczniowego, 1 tel. 58 660 32 49
- NZOZ, Gdynia Obłuże, ul. Białowieska 1, tel. 58 660 32 49
- Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej Miejska Stacja Pogotowia Ratunkowego z Przychodnią w Sopocie, ul. Bolesława Chrobrego 10, tel. 58 5558114