Teatr Wybrzeże w tym roku wróci do publiczności. Poznaj jego historię, ZOBACZ archiwalne zdjęcia
Otwarcie Dużej Sceny Teatru Wybrzeże - już wkrótce
Teatr w budowie - wspominamy
Na cykl filmowy “Teatr w budowie”, zrealizowany przez studentów Centrum Filmowego UG im. Andrzeja Wajdy, składa się osiem niespełna dwuminutowych filmików dokumentujących kolejne etapy modernizacji Dużej Sceny TW na Targu Węglowym.
Remont rozpoczął się pod koniec lipca 2020 roku i miał potrwać dwa lata, jednak pierwotny termin otwarcia przesunął się o blisko rok. Miały na to wpływ, m.in. prace archeologiczne, ponieważ podczas robót na terenie sali, koparki odkryły prawdziwe skarby - pozostałości fundamentów XIX-wiecznego teatru i cenne artefakty: naparstki, monety i fragmenty naczyń pochodzące z okresu średniowiecza i renesansu. Przedmioty datowano na wiek XIV, do XVI.
Wspomina o tym kierownik budowy Łukasz Mroczkowski w czwartym odcinku poświęconym fundamentom. Ale od początku…
Scena bardzo obrotowa
Pierwszy odcinek “Teatru w budowie” opublikowano pół roku temu, gdy rozpoczęły się prace wykończeniowe. Z “jedynki” dowiadujemy się, że aby mogła powstać nowa konstrukcja widowni, starą (budynek teatru pochodzi z lat 60.) w całości wyburzono, ale działać trzeba było z dużą precyzją, aby nie naruszyć konstrukcji budynku.
Trzeci odcinek poświęcony jest nowemu układowi sceny obrotowej, a zawiłości tego etapu wyjaśnia sam dyrektor teatru Adam Orzechowski: - Każdy element sceny przemieszcza się teraz w górę i w dół. Mogą przemieszczać się wszystkie naraz, a scena może się w tym czasie obracać.
Krzysztof Kozłowski: “Teatr to iluzja”
Narratorem piątego filmiku jest projektant dr inż. arch. Krzysztof Kozłowski, który zdradza pomysł na wystrój foyer i szatni - szatnię w kolorze krwistej czerwieni okalać będzie złota ściana. Główne foyer znajduje się na piętrze, motyw złotej ściany pojawi się i tutaj. Taki nieco bajkowy nastrój - zdaniem architekta - koresponduje z charakterem teatru i skłania widzów do pozostania dłużej w jego przestrzeni. - Teatr to jest jedna wielka iluzja - przekonuje architekt.
Złoto będzie widoczne również z zewnątrz, ponieważ główna fasada ma być w całości przeszklona. To nie jest nowość, raczej powrót do pierwotnych założeń projektu z lat 60, księgarnię i kawiarnie dobudowano w kolejnych latach.
- To powrót do czystej formy, którą reprezentował budynek po swoim powstaniu - zapewnia architekt Krzysztof Kozłowski w odcinku nr 7. - Fasada parteru została przywrócona do swojej linii pierwotnej z lat 60., kiedy słupy z piętra schodziły do parteru i były w fasadzie na zewnątrz budynku. Tak to odczytaliśmy, że to ma być właśnie bardzo przejrzyste, szerokie otwarcie na zabudowę historyczną.
“Buum” z pistoletu
W ósmym odcinku padają strzały! Filmik poświęcony jest bowiem próbie akustycznej. Aby dźwięk był słyszalny przez widzów w sposób jak najdoskonalszy, teatr zatrudnił akustyka. Został nim prof. dr hab, inżynier z Politechniki Gdańskiej, Andrzej Kulowski.
- Architekt uznał, że najlepszą architektonicznie formą wnętrza byłaby sala o rzucie półkola - tłumaczy prof. Andrzej Kulowski. - Powstał problem, bo to nie jest dobry akustycznie element. No i udało się, w taki sposób odkształcić ten obły kształt, aby rozproszenie dźwięku na widowni było równomierne.
A dlaczego strzelał na widowni? Okazuje się, że w badanich akustycznych nie używa się naturalnych sygnałów dźwiękowych: muzyki czy mowy, bo są zmienne w swej naturze. Ustalono normę międzynarodową wskazującą, w jaki sposób pobudzać pomieszczenie do pomiarów czasu pogłosu. Jednym z impulsów dźwiękowych może być właśnie huk wystrzału.
- Robię bum (strzelam z tego pistoletu) i zapisuję to na komputerze. I gdy zwizualizujemy na komputerze, jak dźwięk zanika, to tempo zanikania pozwala obliczyć czas pogłosu, czyli - jak długo dźwięk zanikałby, gdyby pozwolić mu zaniknąć o 60 decybeli - wyjaśnia profesor.
O remoncie
Modernistyczny budynek Dużej Sceny Teatru Wybrzeże pochodzi z 1967 roku. Wzniesiono go na miejscu gdańskiego Teatru Miejskiego z 1801 roku, który spłonął w 1945 roku. Za projekt powojennego gmachu odpowiadał architekt Lech Kadłubowski - generalny projektant odbudowy Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1954–1958.
Obecny remont gmachu jest największą inwestycją w powojennej historii teatru, obejmuje przebudowę m.in. widowni, foyer, wymianę instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, wymianę urządzeń mechaniki sceny i przebudowę frontowej fasady szklanej.
Teatr Wybrzeże. Malarnia po remoncie - nowoczesna i komfortowa. Dzisiaj pierwszy spektakl
Historyczna chwila dla Teatru Wybrzeże. Otwarcie sceny Stara Apteka
Teatr Wybrzeże. Na Dużej Scenie słychać wciąż warkot silników koparek. Ponowne otwarcie w 2023 r.
Wartość budżetu wynosi 50,6 mln zł brutto. Inwestycja finansowana jest ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego, Gminy Miasta Gdańska, a także ze środków pochodzących z Pożyczki Miejskiej.