Rozkłady jazdy w Gdańsku przybierają formę e-booków
Z jednej strony papierowe rozkłady, z drugiej e-book ze wszystkimi danymi. W Gdańsku funkcjonuje jedno takie urządzenie, z którego można wyczytać dynamiczną informację pasażerską, oraz wszystko to, co dotychczas było na papierowym rozkładzie jazdy.
Urządzenie jest na tyle proste w obsłudze, że mogą z niego korzystać osoby w różnym wieku.
Park & Ride, czyli zaparkuj auto przy stadionie i jedź bezpłatnie autobusem
Gdzie znajdziemy rozkładowego e-booka?
Od około roku, na przystanku tramwajowym Hucisko 02, przy Nowym Ratuszu, można zaobserwować to specyficzne urządzenie. Służy ono do przeglądania rozkładów jazdy oraz monitorowania odjazdów tramwajów z przystanka, w czasie rzeczywistym. Jest to pierwsze tego typu urządzenie w Gdańsku.
Miejsce wybrano ze względu na charakter tego przystanku - korzysta z niego wiele osób. Hucisko 02 przy Nowym Ratuszu obsługiwany jest przez tramwaje linii 10 i 12, które jadą w kierunku Piecek Mogowa. "Dziesiątka" daje możliwość przesiadki na PKM (przystanek Brętowo).
Statystyki korzystania z rozkładowego e-booka
Jak podaje dostawca oprogramowania, z którym ZTM w ramach tego projektu współpracuje, przez pierwsze 3 miesiące od zamontowania urządzenia, przycisk “w prawo” został kliknięty 14553 razy, natomiast “w lewo” 6171 razy. Przez kolejne 9 miesięcy, prezentowało się to następująco: w prawo - 29781, w lewo - 18469.
Podwyższone wyniki w pierwszych 3 miesiącach były związane z tzw. efektem nowości. Podsumowując powyższe statystyki, po efekcie nowości, średnia dzienna liczba kliknięć wyniosła 180.
Dodatkowo, dowiedzieliśmy się, że urządzenie przez cały okres, czyli od 15 lipca 2022, zużyło 27 367,5 Wh, co przekłada się na średnie zużycie tabliczki na poziomie 3,16 W!
Przyszłość rozkładowego e-booka w Gdańsku
ZTM informuje, że testy tego urządzenia potrwają do końca wakacji i nie planowane jest ich przedłużenie. Nie mniej dotychczasowe próby wykazały, że ta technologia sprawdza się w komunikacji miejskie.
Awaryjność rozkładowego e-booka
Internauci już na początku zwracali uwagę, na potencjalne próby wandalizmu na urządzeniach oraz ich awaryjność:
Przez rok użytkowania nie odnotowaliśmy żadnych zgłoszeń dotyczących awarii tabliczki, jej zasilania, czy błędnie wyświetlanych informacji. Tabliczka działa bez zarzutu zarówno zimą, jak i latem”
- informuje ZTM.
Być może już w przyszłym roku pojawią się one w nieco innej niż obecnie formie.
- Po zakończeniu obecnej umowy podejmiemy decyzję, w jakim zakresie chcemy rozwijać projekt - podsumowuje Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Autor: Mateusz Pisański