• Start
  • Wiadomości
  • Diamentowe liny tną wysłużoną kładkę na Zaspie. Jak przebiega rozbiórka?

Diamentowe liny tną wysłużoną kładkę na Zaspie. Jak przebiega rozbiórka?

Od 25 października trwa rozbiórka blisko 50-letniej kładki na Zaspie. Od 1 grudnia wykonawca pracuje już 24 godziny na dobę. Jak toczy się demontaż obiektu i na czym polega – pytamy w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję.
10.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Początek od strony Wrzeszcza

Na pierwszy ogień poszło skrzydło od strony Wrzeszcza. W listopadzie br., podczas prac dziennych, kawałek po kawałku rozebrano przęsło znajdujące się nad pasem zieleni. Kiedy pole robót dotarło do al. Rzeczypospolitej, nad pasy ruchu i w bliskość przystanków tramwajowych, konieczne było przejście w tryb rozbiórek nocnych. Od 1 grudnia prace związane z rozbiórką starej kładki na Zaspie toczą się więc 24 godziny na dobę.

- Chodzi przede wszystkim o to, aby utrzymać komunikację tramwajową. Z powodu prac w nocy pasy w kierunku Wrzeszcza są całkowicie wyłączane z ruchu od godziny 22:00 do godziny 5:00 - przypomina Aneta Niezgoda, rzecznik prasowa Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Póki co prace idą zgodnie z planem.

Zdjęcie wykonane z lotu ptaka ukazuje rozbiórkę fragmentu kładki lub wiaduktu nad rozbudowanym węzłem drogowym, z widocznym gruzowiskiem i pracującymi maszynami budowlanymi. Ruch samochodowy odbywa się po częściowo przeorganizowanych jezdniach, co wskazuje na prowadzenie robót przy zachowaniu przejezdności głównych tras.
Stara kładka dla pieszych na Zaspie, proces rozbiórki rozpoczął się od skrzydła wschodniego, od strony ul. Dywizjonu 303 w kierunku al. Rzeczpospolitej. Po lewej stronie u góry widać miejsce, gdzie podczas nocnych prac usunięto jedną z belek tworzących przęsło kładki
Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Pierwsza część zniknie do świąt

Wykonawca jednocześnie przygotowuje się do przejścia z rozbiórkami na drugą stronę tej samej “nitki” kładki - nad pasem zieleni i jezdnią w kierunku Żabianki. Tutaj demontaż konstrukcji rozpocznie się ok. 15 grudnia. Kiedy działania zbliżą się nad jezdnię, nastąpi lustrzane odbicie obecnej nocnej organizacji ruchu.

- Rozbiórki na tej części kładki planujemy zakończyć do świąt - mówi Aneta Niezgoda. - Poza fragmentem przebiegającym nad linią tramwajową, ponieważ w tym miejscu nocne prace będą prowadzone na przełomie grudnia i stycznia.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII:

 

Bezpieczne diamentowe liny

O specyfice nocnych prac rozbiórkowych mówi Paweł Piński, kierownik projektu. Stoimy na fragmencie kładki, która pozwala dotrzeć z ul. Dywizjonu 303 do przystanków tramwajowych, pod nami, na placu, maszyny budowlane wyciągają potężnymi szczypcami stalowe zbrojenie z żelbetowej belki, a następnie kruszą beton w drobny gruz.

- To jedna z dziesięciu belek tworzących nawierzchnię przęsła kładki, która została rozebrana ostatniej nocy - tłumaczy Paweł Piński. - Jedna taka tabelka waży 20 ton. W nocy realizowane są podstawowe roboty rozbiórkowe, polegające na demontażu przygotowanych wcześniej elementów, właśnie takich belek. Podparte są one specjalnymi klatkami stalowymi i stopniowo cięte przy pomocy lin diamentowych. Jest to typowa metoda cięcia żelbetu, czasochłonna i trudna, ale jednocześnie bezpieczna. Pozwala kontrolować wszelkie potencjalne zagrożenia, czy to dla pracowników, czy dla użytkowników kładki - podkreśla Paweł Piński. - Jednocześnie będziemy się przygotowywać do budowy pierwszych dwóch z pięciu kładek.

Na zdjęciu przedstawiono prace rozbiórkowe fragmentu wiaduktu lub kładki prowadzone z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego, w tym koparek i maszyn wyburzeniowych. Teren robót jest zabezpieczony, a prace odbywają się nad i w pobliżu czynnych jezdni, co wskazuje na realizację inwestycji infrastrukturalnej w przestrzeni miejskiej.
Rozbiórka kładki dla pieszych nad al. Rzeczpospolitej na Zaspie - maszyna w dole kruszy właśnie resztki odciętej w nocy z obiektu żelbetowej belki
Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Przypominamy - w miejsce wysłużonej kładki powstanie system pięciu nowych, które będą usytuowane na poziomie terenu. Rozwiązanie takie zlikwiduje barierę architektoniczną ułatwiając ruch pieszy, rowerowy jak również otworzy dostęp do przystanków tramwajowych z czterech stron tego rejonu osiedla Zaspa.

Kładka niżej 7 metrów. O wielkiej zmianie z jej projektantem

Na zdjęciu widoczna jest kładka dla pieszych nad jezdnią, z której korzystają mieszkańcy, zatrzymując się przy barierkach i spoglądając w dół. W tle znajdują się osiedlowe zabudowania oraz arteria drogowa prowadząca przez dzielnicę.
Proces rozbiórki można wygodnie obserwować z samej kładki...
Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

TV

Trzaska: "Chciałbym mówić coraz mniej"