W Trójmieście aktualnie działa 109 stacjonarnych punktów szczepień, każdy z nich - aby zapewnić dostęp do szczepień na Covid-19 wszystkim osobom, które chcą się zaszczepić, ale nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do placówki medycznej - ma własny zespół mobilny. Do tej pory te zespoły wykonały 3,8 tys. szczepień w domu pacjentów.
Ostatnio na Pomorzu wyłoniono trzy dodatkowe podmioty medyczne, które dysponują pięcioma zespołami wyjazdowymi. Zespoły te od 19 lutego 2021 roku jeżdżą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień.
- Te punkty mobilne punkty mają być wsparciem dla populacyjnych punktów szczepień, których na Pomorzu jest około 350 - powiedział Bartosz Goyke, zastępca dyrektora ds medycznych pomorskiego NFZ podczas spotkania w Funduszu. - Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów i najszybciej potwierdzą, że osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu.
To oznacza że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet czy przez infolinię. Aby się zapisać na taką usługę trzeba bezpośrednio skontaktować się z własną poradnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym ten skieruje takiego pacjenta lub opiekuna w pierwszej kolejności do POZ czy pielęgniarki, ponieważ to właśnie oni potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.
Procedura szczepienia wyjazdowego jest zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu powinien obserwować pacjenta na wypadek wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.
Wyjazdowe punkty szczepień otrzymują własną pulę szczepionek, nie korzystają ze szczepionek zamówionych przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia wyjazdowego.
Szczepienie pacjentów w domu - krok po kroku:
- Poradnia POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
- Poradnia POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza, czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
- Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza/pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
- Jeśli lekarz POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
- Lekarz POZ/pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje zaszczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data podania drugiej dawki szczepionki.
Mobilne zespoły w punktach stacjonarnych i wyjazdowe punkty szczepień są wynagradzane tak samo. Za wyjazd na szczepienie pacjenta w domu NFZ płaci 141 zł - stawka dotyczy mobilnych zespołów szczepiących które działają przy punktach stacjonarnych i wyjazdowych punktów szczepień. Dla pacjenta szczepienie w domu jest bezpłatne.