
Nowe techniki, nowe prace
Wilga Badowska obchodzi 40-lecie pracy twórczej. Choć z tej okazji można by się spodziewać wystawy podsumowującej cztery dekady spędzone w pracowni, artystka zdecydowała się zaprezentować prace dotąd niepokazywane, powstałe w odmiennej technice, trochę przez przypadek, tak jak przypadkowe są sny.
Badowska do tej pory tworzyła głównie na jedwabiu we własnej technice batikowo-pastelowej, ale poczuła, że potrzebuje zmiany. Batik przestał jej wystarczać. Od kilku lat wraca więc do technik tradycyjnych – malarstwa na płótnie, mniej tradycyjnymi akrylami.
- Pociąga mnie głównie abstrakcja, ale na tej wystawie postanowiłam pokazać obrazy, które się wzięły ze snów, czasem snów na jawie. Nazwałam je „obrazkami szamańskimi”, ponieważ pomysły na nie przychodziły lekko i nie wiadomo skąd. Zakładam, że jest jakaś zbiorowa podświadomość, która wie i czasem mamy do niej dostęp. W czasie choroby, snu albo otwarcia większego niż zwykle na różne wymiary rzeczywistości – tłumaczy pomysł na wystawę artystka.
Malarka przygląda się z ciekawością swym wizjom, kierunkowi jaki wytyczają. Nazywa je np. „Powrót do Alpegio”, czyli kamiennej wioski w Alpach, którą odwiedziła dwa lata temu, „Droga do domu z błędnym rycerzem”, któremu niełatwo znaleźć drogę.
- Pojawiają się jakieś kosmiczne totemy, Złoty cielec zwany pokusą, złote chmury w kształcie psa, ukryte instynkty bestii w ciałach niewiniątek, harmonijne mandale i cała masa pomysłów zgromadzonych na papierkach, które szkicowałam leżąc niedawno ze złamaną nogą - opowiada o procesie twórczym.
Kolorystyka obrazów to hołd i uszanowanie złożone jej profesorowi Kazimierzowi „Kachowi” Ostrowskiemu, którego twórczość zachwyca Wilgę Badowską. To w pracowni „Kacha” artystka zrobiła dyplom z malarstwa w 1986 roku. Profesor ASP w Gdańsku Kazimierz Ostrowski – wpływowa postać powojennego środowiska artystycznego Wybrzeża, był uwielbiany przez swoich studentów. Badowska część „szamańskich obrazków” namalowała inspirując się kolorystyką jego obrazów z lat 60-tych.
Wernisaż wystawy odbędzie się w poniedziałek, 31 marca w godzinach 18.00-20.00 w Galerii Związku Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku przy ul. Mariackiej 46/47. Wystawa czynna będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-17.00 do 26 kwietna 2025 roku.
Kuratorką wystawy jest Grażyna Tomaszewska-Sobko, rzeźbiarka, kuratorka, animatorka i koordynatorka działań artystycznych.
Czytaj także: Projektowała dla Madonny i Lady Gagi. Teraz - dla Opery Bałtyckiej
O artystce
Wilga Badowska urodziła się w 1962 roku w Olsztynie. Studiowała na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dziś Akademia Sztuk Pięknych). Dyplom w 1986 roku w pracowni profesora Kazimiera Ostrowskiego (ucznia Fernanda Légera).
Uprawia malarstwo i grafikę. Stosuje różne techniki – akryl, pastele, olej, batik, na różnego rodzaju podłożach. Tworzy akwaforty, grafiki oraz rysunki.
Zilustrowała kilka książek (m.in. Bronisława Sałudy „Królowe polskie na łowach”). Prezentowała swoje prace na ponad stu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą: Bornholm (Dania), Berlin i Hamburg (Niemcy), Elnesvogen (Norwegia), Tokio (Japonia), Oaxaca (Meksyk). Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych w Polsce, Ameryce Północnej, Japonii oraz Australii.