Kup bilet w wersji elektronicznej
Falomaty i czytniki to urządzenia w pojazdach, w których można kupić bilet za pomocą karty płatniczej lub Karty FALA. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla osób posiadających konto w Systemie FALA, jak i dla tych, którzy takowego nie posiadają.
- Zachęcamy pasażerów do korzystania z tej formy zakupu biletów - mówi Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Systemu Fala w województwie pomorskim. - Udział w testach w warunkach rzeczywistych bardzo pomoże nam w eliminowaniu błędów, w ustabilizowaniu i dopasowywaniu systemu do potrzeb trójmiejskich użytkowników komunikacji miejskiej.
Prezes Matczak dziękuje jednocześnie wszystkim osobom, które zechciały już skorzystać z FALI i przekazują operatorowi swoje uwagi. Zachęca także pasażerów do zakładania kont w systemie, zwłaszcza te osoby, które korzystają z ulg za przejazdy.
System FALA w gdańskich tramwajach - wejdź do środka i kup bilet
JAK KORZYSTAĆ Z CZYTNIKA LUB FALOMATU:
Gdzie i jak kupić bilet w autobusie?
Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch typów urządzeń:
- Czytnik kart - tu zapłacimy za swój bilet używając Karty FALA lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu;
- Falomaty - to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.
Czytników tyle, ile drzwi. Plus falomat
W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych. Falomat jest jeden, umieszczony w środkowej części pojazdu, aby nie blokować wejścia przy kupowaniu większej liczby biletów lub biletów ulgowych. Oznacza to, że np. w 3-drzwiowym pojeździe pasażer ma w sumie do dyspozycji cztery urządzenia.
Coraz więcej systemu FALA w Gdańsku. Kto i jak już teraz może z niego korzystać?
Jak kupić bilet?
Jeśli jedziemy sami i kupujemy bilet pełnopłatny - wystarczy przyłożyć do czytnika Kartę FALA lub kartę płatniczą. To wszystko. Jeśli chcemy kupić bilety dla większej liczby osób (lub bilety ulgowe) - skorzystajmy z falomatu, gdzie wybierzemy na ekranie preferowane opcje i zatwierdzamy operację przyłożeniem karty do urządzenia. Bilety ulgowe można także kupić w czytniku, ale musimy do tego użyć Karty FALA, a ulgi zdefiniować wcześniej na swoim koncie pasażera w portalu systemfala.pl.
Zawsze też możemy skorzystać z aplikacji „System FALA”. Gdy zakupimy w niej bilet nie musimy już nic dodatkowego robić w pojeździe z wykorzystaniem falomatu czy czytnika.
Bez klikania „na wyjściu”
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie kupujący bilety w falomacie lub czytniku FALA nie muszą „kliknąć” wyjścia z pojazdu – a jedynie wejście (tzw. check-in), które jest równoznaczne z zakupem jednego biletu. Posiadacze biletów okresowych nie muszą przykładać karty do urządzenia ani przy wejściu ani przy wyjściu z pojazdu.
JAK PRZYPISAĆ ULGI DO SWOJEGO KONTA W SYSTEMIE FALA:
FALA, czyli nowe możliwości
Falomaty i czytniki od 26 stycznia testowo działają już w trójmiejskich tramwajach i trolejbusach. Celem spółki InnoBaltica oraz wykonawcy Asseco Data Systems jest włączenie w marcu do testowania publicznego urządzeń FALI we wszystkich ok. 800 pojazdach komunikacji miejskiej Trójmiasta. Dla mieszkańców przygotowane są dodatkowe materiały informacyjne na www.systemfala.pl oraz filmy instruktażowe na profilu Youtube. Ponadto wydłużona do trybu całodobowego została Infolinia / Pomoc techniczna Systemu FALA. Informacje o terminie i zasadach włączenia gdyńskich autobusów do systemu będą zakomunikowane w najbliższym czasie.
Autorem tekstu jest Cyprian Maciejewski, rzecznik InnoBaltiki