W jaki sposób pasażerowie będą korzystać z systemu Fala?
Jak mówi Piotr Borawski, są cztery możliwości:
- Pierwsza z nich to aplikacja mobilna, podobna do tych, z których dziś korzystamy w komunikacji publicznej. W aplikacji Fali znajdzie się m.in. planer podróży, który zaproponuje najlepszą podróż do wyznaczonego celu i wybierze najlepszą taryfę na wybrany przejazd. Dzięki aplikacji będzie można korzystać też z wszystkich przysługujących danemu pasażerowi ulg. Nie trzeba będzie też w takim przypadku korzystać z czytników w pojazdach - będzie można skorzystać z ekranu w swoim telefonie, i za jego pośrednictwem poinformować system, w którym miejscu się wsiadło i w którym chce się wysiąść.
- Druga to Karta Fala, podobna do tej, z której dziś korzystają pasażerowie, czyli karty Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, czy innych organizatorów komunikacji miejskiej. W tym systemie również będzie można korzystać z przysługujących ulg, będzie akceptowalna we wszystkich pojazdach systemu Fala. Wymiana obecnej karty ZTM na kartę Fala będzie bezpłatna. Na tej karcie będzie można też doładować e-portfel, dzięki czemu w ten sposób będzie można też płacić za przejazdy jednorazowe - jeżeli nie będziemy korzystać z biletu okresowego, bądź w sytuacji, gdy np. z biletu okresowego korzystamy tylko w Gdańsku, a będziemy chcieli skorzystać z komunikacji np. w Gdyni czy Wejherowie. W tym przypadku także nie trzeba będzie znać taryf, zrobi to system.
- Trzecia to tradycyjny bilet papierowy. Będzie to bilet jednoprzejazdowy, będzie można go kupić m.in. za gotówkę. Na bilecie wydrukowany będzie kod QR. W tym przypadku system nie wybierze najlepszej podróży czy taryfy.
- Czwarta to możliwość zapłaty kartą płatniczą. Ta forma korzystania z systemu Fala będzie najprostsza. Kartę trzeba będzie odbić w czytniku przy wejściu do pojazdu - i już w tym momencie zarejestrowana będzie płatność. Kartę trzeba będzie odbić też w czytniku na końcu podróży, przy wysiadaniu - aby cena biletu była dostosowana do tego, jaką podróż odbył pasażer.
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, podkreślił, że nie będzie obowiązku korzystania z systemu Fala. Ma to być udogodnienie dla pasażerów, ale będzie nadal możliwość korzystania z dotychczasowych rozwiązań. Osoby, którym obecnie przysługuje prawo do bezpłatnych przejazdów w Gdańsku, po wprowadzeniu Fali nadal będą mieli taką ulgę.
Nowa Warszawska. Tramwaje testowały nową trasę. Za miesiąc będą regularnie kursować
ZOBACZ ZAPIS WIDEO WYSTĄPIENIA PIOTRA BORAWSKIEGO
Różnice pomiędzy Falą a komercyjnymi aplikacjami związanymi z komunikacją publiczną
- System Fala będzie działał na terenie całego województwa pomorskiego, zarówno na kolei jak i w komunikacjach miejskich. Obecnie aplikacje komercyjne działają tylko na wybranym terenie
- Fala proponuje planer podróży. Przejazd będzie można zaplanować na terenie całego województwa, a nie jedynie na terenie danego miasta
- Obecnie pasażer samodzielnie musi wybrać taryfę, chcąc skorzystać z przejazdu. System Fala sam dostosuje ofertę taką, jaka będzie potrzebna danego dnia
- Dzięki Fali za przejazd będzie można zapłacić kartą płatniczą już w pojeździe bądź na peronie kolejowym. Dziś takiej możliwości jeszcze nie ma
- Dzisiaj, dzięki obecnie działającym aplikacjom, organizatorzy komunikacji publicznej nie mają informacji, w jaki sposób pasażerowie podróżują w komunikacji miejskiej. Dzięki systemowi Fala takie informacje będą posiadać. To przełoży się na lepsze dostosowanie oferty komunikacji miejskiej do potrzeb pasażerów
- Prowizja za bilety. Organizator komunikacji płaci obecnie prowizję wszystkim komercyjnym firmom, które np. umożliwiają zakup biletów na komunikację publiczną przez aplikację czy w biletomatach. To spore obciążenie dla budżetu organizatorów komunikacji publicznej. Dzięki Fali tej prowizji nie trzeba będzie już płacić.
- Dane pasażerów korzystających z systemu Fala będą bezpieczne. Aplikacja będzie działać podobnie jak inne komercyjne aplikacje, za pomocą których np. zamawiamy taksówkę czy jedzenie na dowóz.
- Karta Mieszkańca będzie zintegrowana z systemem Fala. Pasażer nie odczuje w tej sytuacji żadnej zmiany
- W przypadku Karty ZTM - będzie okres przejściowy, a więc przez pewien czas po wprowadzeniu Fali będzie można jeszcze nabywać bilety tak jak dotychczas. Kiedy pasażerowie oswoją się z nowym systemem - Falą - wówczas dopiero zlikwidowane zostaną dotychczasowe kanały dystrybucji kart ZTM.
System Fala obejmie województwo pomorskie
W tym projekcie uczestniczy, jako organizator, woj. pomorskie, które organizuje obecnie komunikację kolejową na terenie naszego regionu (przewoźnicy to: Polregio, SKM i Arriva) oraz gminy, które zdecydowały się być udziałowcem w spółce realizującej projekt Fala:
- Gdańsk
- Gdynia
- Słupsk
- Chojnice
- Puck
- Tczew
- Wejherowo
- Lębork.
- Co istotne, Gdańsk jest organizatorem komunikacji miejskiej na terenie sześciu gmin: Gdańska, Sopotu, Żukowa, Kolbud, gminy Pruszcz Gdański i gminy miejsko - wiejskiej Pruszcz Gdański - przypomniał podczas lutowej sesji Piotr Borawski. - Tożsamo, komunikacje miejskie w Gdyni, Wejherowie, Słupsku, Lęborku czy Chojnicach obsługują znacznie większy obszar.
Podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej - inne zasady
Czym jest system Fala?
"Kręgosłupem" tego systemu będzie, budowana od kilku lat, jego infrastruktura. Na każdym przystanku kolejowym w woj. pomorskim będą to przede wszystkim czytniki i falomaty, czyli zaawansowane technologicznie kasowniki, dzięki którym będzie można też kupić bilet i poinformować system, w jaki sposób będzie wyglądać podróż danego pasażera. Dzięki temu system będzie mógł wybrać najlepszą taryfę za przejazd. Płacić będzie można kartą bądź innymi środkami płatności. Te urządzenia pojawią się w sumie na 200 przystankach kolejowych.
Poza tym we wszystkich wymienionych wyżej gminach organizujących komunikację miejską 1000 pojazdów zostanie wyposażonych w czytniki i falomaty, a więc będzie można m.in. kupić bilet w pojeździe - dotąd było to niemożliwe w naszej komunikacji. W sumie pojawi się 5 tys. takich urządzeń, w których będzie można zapłacić za przejazd.
- Dzięki temu systemowi każdy pasażer nie będzie musiał znać kosztu różnych taryf, nie będzie musiał odnajdywać się w tym. "Za rękę" poprowadzi go ten system. Wystarczy uczestniczyć w tym systemie, i za jego pośrednictwem zrealizować płatność - podkreślał
ZOBACZ PREZENTACJĘ (DO PRZEWIJANIA)