Od kiedy działa system MEVO?
Od roku rower metropolitalny MEVO działa w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot: w Trójmieście, Tczewie, Rumi, Pruszczu Gdańskim, Redzie, Kartuzach, Pucku, Władysławowie, Sierakowicach, Żukowie, Somoninie, Stężycy, Kosakowie i Kolbudach.
System ruszył pełną parą dokładnie rok temu - 16 listopada 2023 r. Od tego czasu rower metropolitalny stał się pełnoprawnym elementem systemu transportu publicznego - co często podkreślano podczas “imprezy urodzinowej” MEVO w siedzibie operatora, przy ul. Reja, w sobotę, 16 listopada. Operatorem systemu jest i będzie jeszcze przez pięć lat (zgodnie z umową) spółka Inurba należąca do grupy City Bike Global.
Mevo 2.0. Koniec testów roweru metropolitalnego - w czwartek system ruszył na 100 proc. możliwości
- MEVO to projekt, na który długo czekaliśmy. Dzisiaj kończy rok i bardzo się z tego cieszymy, a jeszcze bardziej z tego, że projekt się rozwija. W Gdańsku w uzgodnieniu z mieszkańcami już rozbudowaliśmy sieć o 25 nowych stacji. Wiosną kolejne pojawią się w dzielnicach południowych, w Kokoszkach i w Osowej - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Rower jest ważnym elementem strategii Gdańska i metropolii. Chcemy pokazywać, że to nie tylko środek transportu na weekend, że może służyć do codziennych przejazdów do pracy i szkoły. To, że rower MEVO odnosi tak duży sukces ma także odzwierciedlenie w finansach. Po roku działania notujemy nadwyżkę finansową w projekcie, którą planujemy przeznaczyć na dalszy rozwój systemu i naszej metropolii.
Przez rok mieszkańcy metropolii mieli do dyspozycji 4099 rowerów - z czego 3099 ma wspomaganie elektryczne, a reszta to jednoślady tradycyjne. Tych ostatnich, w nowszym wydaniu, z trwalszymi koszykami, przybędzie wkrótce jeszcze 100.
MEVO po roku: ilu użytkowników, a ile podróży?
Użytkownicy przejechali blisko 10 mln kilometrów i wykonali ponad 3 miliony podróży w 16 gminach metropolii - poinformowała prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. - W systemie jest zarejestrowanych 390 tysięcy użytkowników i regularnie obserwujemy, jak ta liczba wzrasta. W samej Gdyni mieszkańcy dokonali 450 tys. wypożyczeń i przejechali ponad 1,5 mln km, pokonując też średnio dystans 3,5 km dziennie. Wiemy, że rowery to jeden z bardziej ekologicznych środków transportu. Pomagają zredukować wytwarzane zanieczyszczenia i pozytywnie oddziałują na klimat. Wciągu roku wspólnie uniknęliśmy emisji 2,5 tys. ton dwutlenku węgla.
Wiceprezydent Sopotu Michał Banacki przekazał z kolei raport techniczny: - Ponad 4000 rowerów i 700 stacji wymaga regularnych kontroli i weryfikacji ze strony operatora i Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (w imieniu miast i gmin OM GGS zarządza projektem - red.). Sprawdzane są przede wszystkim hamulce, łańcuchy, dzwonki i siodełka, ale też stan rowerów i stacji. Od 1 grudnia, gdy na ulicach dostępnych będzie 50 proc. floty, operator przeprowadzi dokładny serwis wszystkich pojazdów. Każdy z rowerów zostanie szczegółowo sprawdzony i przygotowany do ponownego korzystania - dodał.
FILMOWA RELACJA Z URODZIN MEVO
- Gdańsk już od połowy tego roku jest światową stolicą mobilności. Przejął odpowiedzialność za organizację przyszłorocznej największej na świecie konferencji mobilnościowej VeloCity - przypomniał Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Oczy całego rowerowego świata będą w czerwcu skierowane na Gdańsk i na MEVO. Nasz rower był prezentowany niedawno na targach Smart City Expo w Barcelonie, jako przykład największych flot elektrycznych w Europie. System się rozwija i jednocześnie angażuje w działania społeczne. Podobnie jak w zeszłym roku, także i w tym ogłosimy konkurs dla organizacji pożytku publicznego, w którym będą mogły uzyskać bezpłatne roczne abonamenty dla swoich pracowników.
Najmłodsza gmina w MEVO
MEVO to obecnie 16 gmin metropolii, w tym Kosakowo, które jako jedno z ostatnich dołączyło do projektu.
- Bardzo się cieszę, że także Kosakowo uczestniczy w projekcie. Nasza gmina rozbudowała sieć stacji o 5 dodatkowych punktów. To wynika ze znacznej popularności roweru MEVO w naszej gminie. Mieszkańcy przez ostatni rok przejechali 110 tys. km odbywając 23 tys. podróży. Średnia podróż trwała 35 minut, a średni dzienny pokonywany dystans to 4,8 km. Mieszkańcy najchętniej podróżują między stacjami w Pogórzu od ul. Szkolnej do stacji w Suchym Dworze przy ul. Paska i pomiędzy stacjami w Mechelinkach przy ul. Nadmorskiej i Rewie przy ul. Morskiej - mówiła Eunika Niemc, wójt gminy Kosakowo, podkreślając, że najpopularniejsze kierunki wykorzystania publicznych jednośladów świadczą o tym, że rowery traktowane są zarówno jako środek transporty do pracy, jak i w trakcie czasu wolnego.
Będzie 17 gmin w systemie MEVO
Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański, poinformowała o planach przystąpienia do systemu: - W projekcie budżetu na przyszły rok przedstawiłam radnym taką pozycję. Jestem po wstępnych rozmowach z radą gminy i mam nadzieję, że ocena radnych będzie pozytywna. Moja gmina otacza Gdańsk od południa aż po Wyspę Sobieszewską i nasi mieszkańcy, obserwując projekt MEVO, po prostu zazdroszczą sąsiadom i chcą korzystać - jak my na to mówimy “z małej komunikacji”. Dzisiaj nasza gmina jest zaklinowana korkami z powodu remontu i przebudowy węzła Gdańsk Południe, a komunikacja rowerowa pomogłaby mieszkańcom wydostać się z najbardziej zakorkowanych miejsc. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będę mogła powiedzieć, że w gminie Pruszcz Gdański mamy 15 nowych stacji i 75 rowerów MEVO - podkreśliła Weronika Chmielowiec.
Pierwsze urodziny MEVO - korzystaj za darmo, ile się da!
Z okazji pierwszych urodzin MEVO w sobotę 16 listopada 2024 roku rowery były przez cały dzień dostępne bezpłatnie dla wszystkich użytkowników, o czym pisaliśmy już, zachęcając również do odwiedzin w siedzibie operatora.
Praca operatora zza kulis
Chętni mieli też niepowtarzalną okazję obejrzeć zza kulis jak wygląda praca operatora MEVO. Pasjonaci zajrzeli do magazynu części i pojazdów, zobaczyli, jak serwisowane są rowery i podzielili się swoimi technicznymi wątpliwościami z mechanikami, dowiedzieli się, jak ładowane są baterie oraz jak wygląda praca centrum kontaktu.
Z tej możliwości skorzystało blisko 60 osób. Ich przewodnikami byli pracownicy OM GGS z zespołu MEVO z kierowniczką projektu Dagmarą Kleczewską na czele i pracownicy operatora z firmy Inurba - z zarządzającym systemem Łukaszem Jezierskim.
Obydwoje dziękowali użytkownikom roweru metropolitalnego za dotychczasowe wsparcie, podkreślając, jak ważne jest, by zgłaszać przypadki awarii roweru lub aplikacji.
- Pamiętajcie, że zgłaszając awarie i propozycje zmian przez centrum kontaktu, czy na Fb, pomagacie nam. Tworzymy system razem z wami - mówiła Dagmara Kleczewska. - W zimie będziemy m. in. pracować nad zwiększeniem sygnału GPS w pobliżu stacji, w których użytkownicy zgłaszali nam problemy z bezpodstawnym naliczaniem opłat mimo pozostawienia roweru w obrębie stacji. Wkrótce w aplikacji pojawi się też opcja powiadomienia push, co pomoże ukrócić naliczanie "pustych" minut w przypadku nieskutecznego zwrotu pojazdu. To także sugestia użytkowników.
- Zgłaszajcie nam rowery porzucone poza obszarem działania systemu, albo gdzieś na odludziu. Nie na wszystkie zgłoszenia odpowiadamy od razu, bo przestoje się zdarzają, ale w końcu podejmiemy temat - dodał Łukasz Jezierski. - Podobnie: jeśli rower nie działa prawidłowo, także poinformujcie nas o tym. W systemie mamy podgląd na każdy z pojazdów, widzimy, gdzie stoją i jaki mają poziom naładowania baterii, ale nie wyłapiemy w ten sposób problemów ze wspomaganiem, czy luźnego łańcucha.
Codziennie ponad 60 osób sprawdza stan rowerów, na bieżąco usuwa drobne usterki, sprawdza również poprawność działania aplikacji. Nasi pracownicy odbierają również telefony od użytkowników systemu. Przez rok pracownicy infolinii odpowiedzieli na ponad 100 tys. zgłoszeń: odebrali ponad 40 tys. połączeń, przeprowadzili 43 tys. rozmów w aplikacji i odpisali na 45 tys. maili - raportował Fernando Garcia Alonso, prezes City Bike Global. - Pytania do infolinii dotyczą najczęściej kwestii technicznych związanych z obsługą konta, np. jak wykonać przerwę w podróży czy też, jak wypożyczyć dwa rowery za pośrednictwem jednego konta. Równie często pojawiały się zgłoszenia związane z nieprawidłowym wykorzystaniem rowerów przez innych użytkowników oraz propozycje dobudowania dodatkowych stacji postoju czy zwiększenia lub zmniejszenia liczby rowerów w danej lokalizacji.
Warto pamiętać, że za rozwój sieci stacji postoju odpowiadają poszczególne miasta i gminy współtworzące system, a nie jego operator.