• Start
  • Wiadomości
  • W Gdańsku rozszerza się Strefa Płatnego Parkowania. Dlaczego?

Strzyża w Strefie Płatnego Parkowania i tańszy parking kubaturowy w Śródmieściu. Dlaczego?

Kolejna dzielnica Gdańska dołącza do SPP - zabiegali o to radni i wielu mieszkańców Strzyży. Dzielnica ta stała się bowiem “darmowym miejscem postojowym” dla mieszkańców i przedsiębiorców działających w sąsiednim Wrzeszczu. Miasto znalazło też rozwiązanie, które ma zachęcać kierowców do korzystania z parkingu kubaturowego, który znajduje się tuż przy siedzibie urzędów: Wojewódzkiego i Marszałkowskiego. Wprowadzenie zmian na Strzyży to kwestia najbliższych lat, wprowadzenie pozostałych zmian - kwestia kilku miesięcy.
26.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu parkomat, za nim widać stojący samochód osobowy
Dzielnica Strzyża objęta zostanie Strefą Płatnego Parkowania
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Zmiany na Przymorzu, Strzyży i w Śródmieściu

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania znalazły się w jednym z projektów uchwał, które trafiły na sesję Rady Miasta Gdańska w czwartek, 26 września. 

Jakie zmiany w SPP zaproponowano?

  • W dzielnicy Przymorze Małe zostaną wydłużone godziny poboru opłaty. Dotychczas opłaty pobierane były w godz. 9 - 15, a po wejściu w życie uchwały RMG będą to godz. 9 - 17. Taki był postulat Rady Dzielnicy Przymorze Małe.
  • Powstanie nowy sektor Strefy Płatnego Parkowania - obejmie niemal cały teren dzielnicy Strzyża.
  • Wyodrębniony zostanie nowy sektor SPP - w parkingu kubaturowym, który znajduje się w przy gmachu urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego. Nazwano go sektorem GPO. Dotychczas parking należał do sektora obejmującego całe Stare Przedmieście. Nowy sektor - na parkingu - będzie obowiązywał w godzinach 9-15, i będą tu niższe stawki opłat. 1 godzina parkowania kosztować będzie 2,50 zł, kolejna 3 zł, trzecia godzina - 3,60 złotych, a każda kolejna - 2,50 zł. Dla porównania, w pozostałych SPP te opłaty kształtują się następująco: 1 godzina - 3,90 zł, 2 godzina - 4,60 zł, a trzecia - 5,50 zł. 

Dlaczego Miasto zdecydowało się wyodrębnić z dotychczasowej strefy gmach parkingu kubaturowego? Tomasz Wawrzonek, Zastępca Dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, tłumaczył w trakcie czwartkowej sesji, iż Miastu zależy na tym, by w tamtym rejonie, gdzie występuje spory deficyt miejsc parkingowych, pierwszym wyborem kierowców był parking kubaturowy - po to został zresztą wybudowany. 

- Obawiamy się, że przy równych stawkach prościej będzie niektórym osobom zaparkować np. przy Placu Wałowym lub przy innych pobliskich ulicach - przyznał dyrektor Wawrzonek.

  • Ostatnia zmiana w ramach SPP: wprowadzona zostanie stawka “zerowa”. Obowiązywać ona będzie w sytuacjach, gdy np. okaże się, że kierowca danego samochodu ratował czyjeś życie i nie uiścił opłaty za parkowanie. Wszystkie takie przypadki będą jednak weryfikowane przez GZDiZ m.in. na pogotowiu.

Dla powodzian i nowe stawki podatku - uchwały wrześniowej sesji RMG

na zdjęciu wielka sala zabytkowa, ze zdobionymi ścianami, w sali widać ponad trzydzieści osób siedzących przy kilku stołach ustawionych w rzędach, siedzą tyłem do fotografującego
O zmianach w SPP w Gdańsku zadecydowali miejscy radni podczas wrześniowej sesji
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Kto chce zmian w Strefach Płatnego Parkowania?

W trakcie dyskusji nad proponowanymi zmianami w SPP w Gdańsku, radny klubu PiS Przemysław Majewski dopytywał, na czyj wniosek wprowadzono zmiany w Strefach Płatnego Parkowania i czy te zmiany były konsultowane z radami dzielnic, które w danych strefach się mieszczą.

- Kiedy patrzymy na mapy to widzimy, że zróżnicowana jest wielkość poszczególnych Stref Płatnego Parkowania. Niektóre są bardzo duże, jak np. ta w Oliwie, a niektóre są stosunkowo małe - biorąc pod uwagę np. Wrzeszcz Dolny. Stąd pytanie - czy takie zróżnicowanie nie wpływa na to, że osoba, która wykupuje abonament na daną, większą strefę jest niejako uprzywilejowana względem osób, które mają abonament w strefie mniejszej? - pytał radny Majewski.

Dyrektor Tomasz Wawrzonek odpowiedział na to, że każda zmiana wprowadzana w SPP wychodzi z inicjatywy danej rady dzielnicy. Co do pozostałych kwestii, w tym wielkości SPP, jest to też decyzja Rady Miasta Gdańska, na jaką strefę się zgadza.

Na te pytania zareagowali też radni klubu KO Żaneta Geryk i Marcin Mickun. Oboje potwierdzili, że zmiany na Strzyży i Przymorzu Małym były proponowane, i wyczekiwane, przez większość mieszkańców oraz radnych tych dzielnic.

221,5 mln zł od Gdańska na budowę PKM Południe. Radni przegłosowali

Czy zmniejszy się liczba miejsc postojowych na Strzyży?

Radny klubu PiS Karol Rabenda zapytał z kolei, ile miejsc parkingowych zniknie ze Strzyży po wprowadzeniu w tej dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania.

Dyrektor Wawrzonek zapewnił, że nie zniknie żadne z miejsc, z których obecnie korzystają, zgodnie z przepisami, mieszkańcy.

- W Gdańsku łączymy Strefę Płatnego Parkowania ze Strefą Ograniczonego Postoju, w której to należy parkować wyłącznie w miejscach wyznaczonych, ale za wyjątkiem posiadaczy abonamentów - mieszkańców danego sektora SPP. W związku z tym, jeśli nie ma wyznaczonego miejsca postojowego mieszkaniec posiadający abonament może zaparkować w każdym miejscu, które jest dozwolone przepisami. Te zasady obowiązują w każdej SPP - wyjaśniał Tomasz Wawrzonek. 

Uchwała w sprawie wprowadzenia powyższych zmian w SPP została przegłosowana większością głosów radnych. 

NASZA FOTOGALERIA Z VII SESJI RADY MIASTA GDAŃSKA:


 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok