Co dzieje się na terenie dworca Gdańsk Główny?
- Prace związane z przebudową tego dworca są na ukończeniu. W holu głównym finalizowane są ostatnie prace konserwatorskie. W części cesarskiej (budynek otwarto w roku 1900 - przyp. red.) prace zostały już praktycznie zakończone - informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w spółce Polskie Koleje Państwowe. - Pomieszczenia są porządkowane i przygotowywane do odbioru. Na poziomie -1, w nowej części łączącej budynek dworca z głównym tunelem komunikacyjnym, główne prace zostały również zakończone. Sukcesywnie testowane są urządzenia techniczne w budynku. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie procedury uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Planujemy, że dworzec zostanie udostępniony podróżnym w drugim kwartale bieżącego roku - dodaje.
Ostatnia termomodernizacja w placówkach oświatowych
Modernizacja dworca rozpoczęła się trzy lata temu
Remont zabytkowego budynku dworca rozpoczął się wiosną 2020 r. W pierwszym etapie prac prowadzono głównie rozbiórki, a następnie wykonano nowe stropy wewnątrz budynku oraz nowe dachy z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Oczyszczona i poddana renowacji została też wieża zegarowa.
Inwestycja objęła budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Dworzec jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, w związku z czym duża część prac miała charakter odtworzeniowy. Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały m.in. elewacje. Całkowicie wymieniono pokrycia na istniejących dachach - odtworzono pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniono też stolarkę okienną wzorowaną na historycznej.
Wewnątrz budynku przywrócone zostały dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowano oświetlenie wzorowane na historycznym. Pojawiły się też, zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze, witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast - zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad zaprojektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonano przeszkloną kopułę doświetlającą.
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie tzw. system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Wielka rewitalizacja Biskupiej Górki: - Przenosimy kamienice w XXI wiek
Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która łączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 100 mln złotych brutto. Jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycję realizują Polskie Koleje Państwowe S.A.
Nowe przejście naziemne jeszcze w tym roku
Miasto Gdańsk przygotowuje się natomiast do budowy kolejnego naziemnego przejścia dla pieszych w Śródmieściu, w pobliżu dworca PKP. Zaplanowano je na ul. Podwale Grodzkie, na wysokości ul. Elżbietańskiej. W ramach tej inwestycji przedłużone zostaną perony tramwajowe, by można było na nie dotrzeć bez konieczności schodzenia pod ziemię. Powstanie też sygnalizacja świetlna. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi w najbliższych tygodniach przetarg na realizację prac. Przejście to powinno być gotowe pod koniec bieżącego roku.
Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej oficjalnie otwarte
Co dzieje się na placu budowy dworca kolejowego we Wrzeszczu?
Przedstawiciele PKP podkreślają, że prace związane z przebudową (a w zasadzie budową nowego - dop. red.) obiektu są bardzo zaawansowane.
Podpisano umowę na modernizację ulicy Kielnieńskiej
- Na zewnątrz trwają prace przy elewacji. Kontynuowany jest montaż szklanych witryn, a także wykonywana podkonstrukcja w miejscach, gdzie będzie ona wykończona okładziną wykonaną m.in. z blachy. Wewnątrz dworca trwają prace wykończeniowe. Zakończono już m.in. prace przy układaniu ogrzewania podłogowego w holu. Niebawem rozpocznie się wylewanie posadzki w tej części dworca. W budynku zakończono również prace przy rozprowadzeniu instalacji elektrycznej i teletechnicznej. W trakcie są jeszcze prace przy montażu instalacji sanitarnych. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to połowa 2023 roku - informuje Bartłomiej Sarna.
To będzie nowoczesny, ekologiczny obiekt
Przebudowany dworzec we Wrzeszczu będzie obiektem nowoczesnym, zarówno pod kątem architektury, jak i zastosowanych w nim rozwiązań. W miejscu dotychczasowych rozproszonych dobudówek, o różnym kształcie i kolorze, powstaje jedna spójna bryła. Elewacja wykonywana jest ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną jego częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie zaprojektowano wielkoformatowe przeszklenie, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
Dwie zabytkowe kamienice we Wrzeszczu przejdą gruntowny remont
Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą tam ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ściany nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Co ciekawe, na perony będzie można się dostać pomijając hol - przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony powstaną natomiast toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Na dachu budynku pojawi się zieleń, która zajmie prawie 400 mkw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół.
Dworzec ten stanie się bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożony szereg usprawnień takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowane stojaki rowerowe.
Przebudowa dworca, który obsługuje rocznie prawie 9 mln podróżnych, to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 13,2 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Węzeł integracyjny przy dworcu we Wrzeszczu
Przy tym dworcu kolejowym Miasto buduje obecnie węzeł integracyjny, w ramach którego powstaną trzy miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride - w formie wydzielonej zatoki postojowej o szerokości 3,5 m oddzielonej od głównej jezdni tzw. wyspą z kostki kamiennej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, stanie się mini rondem o średnicy 3 metrów. Przy wlocie ul. Dmowskiego z kierunku Galerii Bałtyckiej zaprojektowano natomiast tzw. wyspę segregującą ruch o szerokości 1 metra. Rondo i wyspa wykonane będą z kostki kamiennej.
Zaprojektowano też dwa miejsca postojowe dla taksówek o wymiarach 2,5x6 m w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych - w miejscu istniejących miejsc dla taksówek.
Rozpoczęła się budowa węzła integracyjnego przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu
W ramach inwestycji przebudowane zostaną sieci teletechniczne i kanalizacja deszczowa, a także zamontowane zostaną kamery monitoringu i tzw. mała architektura.
Zbudowany zostanie też parking rowerowy, kubaturowy - w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko zabudowy mieszkaniowej przy ul. Dmowskiego oraz istniejącej pętli autobusowej.
Budynek ten będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych. Obiekt będzie miał dwie kondygnacje i płaski dach wykonany w systemie retencyjnym - pokryty będzie niską roślinnością, a nadmiar wody odprowadzany będzie rynnami do kanalizacji deszczowej.
Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.