• Start
  • Wiadomości
  • Śródmieście. Dwie drogi rowerowe na ukończeniu: na Chełm i wzdłuż Wałów Jagiellońskich

Śródmieście. Trwa budowa drogi rowerowej z centrum na Chełm, niemal gotowa jest ta wzdłuż Wałów Jagiellońskich

W najbliższych dniach powinna zakończyć się budowa pierwszego odcinka nowej trasy dla jednośladów, która prowadzić będzie do dzielnicy Chełm. Projekt tej inwestycji zwyciężył w gdańskim Budżecie Obywatelskim. Dobiega też końca budowa drogi rowerowej, która połączy Hucisko z centrum handlowo-usługowym Forum Gdańsk oraz powstającym przejściem naziemnym na wysokości Bramy Wyżynnej.
30.03.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Trwa budowa pierwszego odcinka nowej trasy rowerowej, łączącego ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka
Trwa budowa pierwszego odcinka nowej trasy rowerowej, łączącego ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Miłośnikom jazdy na dwóch kółkach, mieszkającym m.in. w dzielnicy Chełm, brakuje bezpiecznego i wygodnego połączenia z centrum Gdańska. Pomysł na taką inwestycję zgłosili do Budżetu Obywatelskiego, który spotkał się z dużym poparciem wśród głosujących.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzoruje obecnie budowę pierwszego odcinka nowej trasy rowerowej, łączącego ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstającego w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego, wraz z wykonaniem łącznicy z al. Armii Krajowej w pasie drogowym tej alei. W ramach prac przebudowany został także chodnik na wspomnianym odcinku drogi.

Jak informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w ramach Budżetu Obywatelskiego 2020 powstaje około 400-metrowy odcinek od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka.

 

- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów DRMG i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym - zaznacza Aneta Niezgoda. - Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - dodaje.

 

Około 400-metrowy odcinek od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka powstaje w ramach Budżetu Obywatelskiego
Około 400-metrowy odcinek od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka powstaje w ramach Budżetu Obywatelskiego
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Co do przebiegu dalszej części trasy nowej drogi rowerowej, ustalono, że zostanie wprowadzona w miejscu prawego pasa ruchu al. Armii Krajowej w kierunku do ul. Sikorskiego. Wyremontowana zostanie też część pasa drogowego na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego.

- Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień.  Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet  dla realizacji zadania w ramach BO 2020 r - tłumaczy Aneta Niezgoda.

Nową drogę rowerową zaplanowano wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego. Są to, początkowo, dwie jednokierunkowe drogi rowerowe o szerokości 2 m, włączające się w sugerowane pasy dla ruchu rowerów w jezdni. Następnie jedna z dróg włącza się w drugą, tworząc drogę dwukierunkową o szerokości 2,5 m. Wraz z chodnikiem szerokości od 1,50m do 2,50m droga rowerowa prowadzona jest do końcowego „ślepego” odcinka ul. Pohulanka, gdzie rozdziela się ponownie na dwie drogi jednokierunkowe o szerokości od 1,5 m do 2 m, włączające się w jezdnię ul. Pohulanka na wysokości Parafii Rzymsko-katolickiej pw. Chrystusa Króla przy ul. Bł. ks. Franciszka Rogaczewskiego 55.

Prace budowlane zakończą się lada dzień. Inwestycję realizuje firma WPRD GRAVEL Sp. z o.o. Koszt robót to blisko 540 tys. złotych.

 

Ostatnie warstwy nowej drogi rowerowej układane są też także wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie
Ostatnie warstwy nowej drogi rowerowej układane są też także wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Intensywne prace trwają też na placu budowy drogi rowerowej pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. Właśnie rozpoczęły się prace związane z układaniem warstwy wiążącej nawierzchni, które potrwają kilka najbliższych dni.

Powstająca droga będzie stanowić uzupełnienie istniejącej trasy rowerowej wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie, na odcinku od ul. Podwale Grodzkie do ul. Hucisko - wybudowana zostanie droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy. Wzdłuż ul. Hucisko, od strony południowej, znajduje się aktualnie ścieżka rowerowa zakończona przejazdem przez ul. Hucisko oraz ul. Wały Jagiellońskie. Jej nawierzchnia wykonana jest z czerwonej kostki betonowej, a chodnik z płyt betonowych. Na ul. Hucisko znajdują się też wyodrębnione w jezdni pasy rowerowe łączące ul. Targ Drzewny z ul. Hucisko.

Efektem realizowanej obecnie inwestycji będzie też połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa będzie miała szerokość 2,5 m - zawężoną do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.

Przebudowany został też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożono m.in. nową nawierzchnię z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm.

 

Inwestycja gotowa będzie jeszcze w kwietniu br.
Inwestycja gotowa będzie jeszcze w kwietniu br.
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

W ramach tych robót wyremontowano także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez ul. Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Powstał ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m oddzielona od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe mają nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. W nowej nawierzchni chodników pojawi się też różnorodna faktura - zgodnie z przyjętymi standardami miejskimi, ułatwiająca poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.

Inwestycję realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to ponad 1 mln złotych. Te zakończą się w kwietniu 2022 r.

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę