Na ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej i centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, tuż przy przystankach tramwajowych, powstaje nowe przejście naziemne z dodatkowym przejazdem rowerowym.
Inwestycja rozpoczęła się w sierpniu br. Powstające przejście będzie umożliwiać bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów, sterowane będzie sygnalizacją świetlną. W ramach prac przebudowane zostaną m.in. przystanki tramwajowe kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk. W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko. Natomiast na jezdni w kierunku Gdyni przebudowany zostanie, umożliwiający „zawrotkę”, pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Jak informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, obecnie trwa układanie warstw podbudowy na fragmencie Wałów Jagiellońskich. Na kolejnych odcinkach tej ulicy zrywana jest stara nawierzchnia. Prace rozpoczęły się w sierpniu br. od robót rozbiórkowych, wykonano także izolację istniejącego tunelu. Zgodnie z umową realizacja inwestycji potrwa do grudnia br.
Nowe przejście naziemne ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. To także część realizowanej od kilku lat polityki miasta dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia, w tym przy Bramie Wyżynnej, mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów.
Przejście na wysokości Bramy Wyżynnej realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to blisko 5,8 mln złotych.
Dyskusja o budowie przejść naziemnych w kluczowych arteriach Śródmieścia trwała w naszym mieście kilka lat. Pierwotna koncepcja lokalizacji nowego przejścia, przygotowana przez Gdański Zarząd Dród i Zieleni, powstała m.in. na podstawie danych dotyczących natężeń ruchu drogowego w Śródmieściu (zbierają je detektory ruchu działające w systemie TRISTAR) oraz prognoz ruchu przygotowywanych w związku z otwarciem centrum handlowego Forum Gdańsk. Przyjęto rozwiązanie,które zakłada kompromis pomiędzy płynnością ruchu kołowego, komunikacji publicznej a ruchem pieszym.
W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu.
Konieczne były nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich, a więc zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. To pozwoli z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, a z drugiej - wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: od przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba będzie z kolei wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko i przebuwać zatokę dla autokarów znajdującą się przy Forum Gdańsk.
Przypominamy, że w związku z trwającymi pracami, zajęta jest lewa strona jezdni w kierunku Pruszcza Gdańskiego, a ruch pojazdów odbywa się dwoma zawężonymi pasami ruchu (w tym po pasie zatoki autobusowej) oraz objazdami. Przystanki autobusowe znajdujące się przy centrum handlowym przeniesiono kilkanaście metrów dalej - w kierunku Biskupiej Górki.
Ze względu na wykonywanie prac w tunelu pod Węzłem Unii Europejskiej i konieczność zachowania tam bezpiecznego miejsca dla prowadzenia ruchu, w poziomie „0” węzła w rejonie budynku Forum, otwarto przejazd na wprost w relacji do Pruszcza Gdańskiego. Ponadto, objazdy dla ruchu ogólnego poprowadzono ulicą 3 Maja oraz tunelem pod Forum Gdańsk.
Budowa kolejnego przejścia naziemnego planowana jest w 2022 r., przy dworcu kolejowym, w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central. Ogłoszenie przetargu na budowę tego przejścia dla pieszych planowane jest pod koniec 2021 r.