• Start
  • Wiadomości
  • Śródmieście. Intensywne prace przy budowie drogi rowerowej, przygotowania do kolejnych robót przy Bramie Wyżynnej

Śródmieście. Intensywne prace przy budowie drogi rowerowej, przygotowania do kolejnych robót przy Bramie Wyżynnej

Na ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej i centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, tuż przy przystankach tramwajowych, powstaje nowe przejście naziemne z dodatkowym przejazdem rowerowym. Ten połączy się z kolei z budowaną równolegle drogą rowerową, na odcinku od Huciska do wysokości wspomnianego centrum.
03.03.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej powinno być gotowe w kwietniu br.
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej powinno być gotowe w kwietniu br.
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Nowe przejście naziemne

W ostatnich tygodniach ułożono gumowe podkłady przez torowisko i przebudowano jeden z peronów tramwajowych. Na jezdni w kierunku Chełmu ułożono nową nawierzchnię.

Obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu, która umożliwi wykonanie poszerzenia peronu tramwajowego znajdującego się po stronie jezdni w kierunku Warszawy (chodzi o jezdnię na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko).
Do wykonania pozostały jeszcze nawierzchnie docelowe jezdni, drogi rowerowe i wspomniane poszerzenie peronu tramwajowego wraz z wygrodzeniem. Wszystkie prace powinny zakończyć się pod koniec kwietnia br.

Powstające przejście będzie umożliwiać bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów, sterowane będzie sygnalizacją świetlną. W ramach inwestycji zaplanowano także modernizację nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko i przebudowę, umożliwiającego „zawrotkę”, pasa do skrętu w lewo znajdującego się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.

Nowe przejście naziemne to element realizowanej od kilku lat polityki miasta dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia, w tym przy Bramie Wyżynnej, mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów.

Przejście na wysokości Bramy Wyżynnej realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to blisko 5,8 mln złotych.

W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu. Konieczne były nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich, a więc zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. To pozwoli z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, a z drugiej - wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: od przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba z kolei wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko i przebudować zatokę dla autokarów znajdującą się przy Forum Gdańsk.

 

 

Nowa droga rowerowa

W bezpośrednim sąsiedztwie opisanej wyżej inwestycji, powstaje nowa droga rowerowa, która połączy Hucisko z centrum handlowo-usługowym Forum Gdańsk. Obecnie prace koncentrują się na dwóch przejściach dla pieszych - na Hucisku oraz w pobliżu skrzyżowania Huciska i ul. Wały Jagiellońskie. Ta inwestycja powinna zakończyć się zgodnie z harmonogramem, w drugiej połowie kwietnia br.

Efektem realizowanej obecnie inwestycji będzie też połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa będzie miała szerokość 2,5 m - zawężoną do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.

 

Nowa droga dla jednośladów połączy Hucisko z centrum handlowo-usługowym i przejściem naziemnym na wysokości Bramy Wyżynnej
Nowa droga dla jednośladów połączy Hucisko z centrum handlowo-usługowym i przejściem naziemnym na wysokości Bramy Wyżynnej
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Przebudowany zostanie też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożona zostanie nowa nawierzchnia z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm, którego szerokość wyniesie 3 m. W pobliżu zatoki autobusowej, gdzie zachowany zostanie istniejący drzewostan, szerokość peronu przystankowego wyniesie 3,6 m. W ramach tych robót wyremontowane zostaną także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez ul. Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Zaprojektowano ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkową ścieżkę rowerową o szerokości 2 m oddzieloną od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe będą miały nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. Inwestycję realizuje także firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to ponad 1 mln złotych.

 

TV

Żywie Biełaruś! Białoruski Dzień Wolności w Gdańsku