Nowe przejście naziemne
W ostatnich tygodniach ułożono gumowe podkłady przez torowisko i przebudowano jeden z peronów tramwajowych. Na jezdni w kierunku Chełmu ułożono nową nawierzchnię.
Obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu, która umożliwi wykonanie poszerzenia peronu tramwajowego znajdującego się po stronie jezdni w kierunku Warszawy (chodzi o jezdnię na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko).
Do wykonania pozostały jeszcze nawierzchnie docelowe jezdni, drogi rowerowe i wspomniane poszerzenie peronu tramwajowego wraz z wygrodzeniem. Wszystkie prace powinny zakończyć się pod koniec kwietnia br.
Powstające przejście będzie umożliwiać bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów, sterowane będzie sygnalizacją świetlną. W ramach inwestycji zaplanowano także modernizację nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko i przebudowę, umożliwiającego „zawrotkę”, pasa do skrętu w lewo znajdującego się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Nowe przejście naziemne to element realizowanej od kilku lat polityki miasta dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało już m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia, w tym przy Bramie Wyżynnej, mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów.
Przejście na wysokości Bramy Wyżynnej realizuje firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to blisko 5,8 mln złotych.
W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu. Konieczne były nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich, a więc zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. To pozwoli z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, a z drugiej - wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: od przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba z kolei wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko i przebudować zatokę dla autokarów znajdującą się przy Forum Gdańsk.
Nowa droga rowerowa
W bezpośrednim sąsiedztwie opisanej wyżej inwestycji, powstaje nowa droga rowerowa, która połączy Hucisko z centrum handlowo-usługowym Forum Gdańsk. Obecnie prace koncentrują się na dwóch przejściach dla pieszych - na Hucisku oraz w pobliżu skrzyżowania Huciska i ul. Wały Jagiellońskie. Ta inwestycja powinna zakończyć się zgodnie z harmonogramem, w drugiej połowie kwietnia br.
Efektem realizowanej obecnie inwestycji będzie też połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa będzie miała szerokość 2,5 m - zawężoną do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.
Przebudowany zostanie też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożona zostanie nowa nawierzchnia z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm, którego szerokość wyniesie 3 m. W pobliżu zatoki autobusowej, gdzie zachowany zostanie istniejący drzewostan, szerokość peronu przystankowego wyniesie 3,6 m. W ramach tych robót wyremontowane zostaną także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez ul. Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Zaprojektowano ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkową ścieżkę rowerową o szerokości 2 m oddzieloną od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe będą miały nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. Inwestycję realizuje także firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to ponad 1 mln złotych.