W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Zarządu Dróg i Zieleni. Ważną częścią spotkania było przedstawienie organizacji Jarmarku Dominikańskiego, w którym co roku uczestniczy wielu przedstawicieli branży gastronomicznej, a także zaproszenie przez GOT do udziału we współpracy pod hasłem „Gdańsk jako destynacja kulinarna – wspólna promocja poprzez projekty”.
- Spotykamy się dziś z Państwem również po to by omówić zasady dotyczące ogródków gastronomicznych, które mają na celu poprawę estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej - mówił podczas spotkania Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Zależy nam na znalezieniu równowagi między interesami przedsiębiorców a dbałością o historyczny charakter Głównego Miasta - dodał prezydent.
Park Kulturowy Główne Miasto – kluczowy projekt dla Śródmieścia
Jednym z kluczowych tematów było utworzenie Parku Kulturowego Główne Miasto. Jego celem jest uporządkowanie przestrzeni publicznej, ochrona zabytków oraz podniesienie jakości życia mieszkańców. Nowe regulacje ograniczą działania negatywnie wpływające na estetykę i architekturę Głównego Miasta, w tym nadmierny hałas, działalność handlową i reklamową.
Projekt podkreśla także znaczenie historyczne tej części Gdańska jako unikalnego produktu turystycznego i biznesowego. Wstępny harmonogram przewiduje przyjęcie uchwały o rozpoczęciu prac nad Parkiem Kulturowym w marcu lub kwietniu 2025 roku, a następnie powołanie zespołu ds. jego wdrażania.
Nowe zasady dla ogródków gastronomicznych
Od 2025 roku wprowadzona zostaje nowa stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego za reklamę przenośną w wysokości 10 złotych za metr kwadratowy dziennie oraz za donice i inne dekoracje w wysokości 5 złotych za metr kwadratowy dziennie. Nowe regulacje mają na celu poprawę estetyki przestrzeni i ograniczenie zastawiania ulicy elementami tymczasowymi. Planuje się także zmiany w procedurze uzyskania zgód na ogródki – rezygnacja z dotychczasowych zaświadczeń oraz możliwość wydłużenia czasu, na który wydane zostaną uzgodnienia na ogródki przed lokalami.
Ponadto przedstawiciele GZDiZ przypomnieli restauratorom o obowiązujących przepisach dotyczących ogródków gastronomicznych. Przede wszystkim poruszono kwestie lokalizowania reklamy przenośnej w ogródkach – na ich terenie może znajdować się maksymalnie jedna reklama – w formie tzw. potykacza lub pulpitu menu. Zabronione jest ustawianie figur i konstrukcji o dużych wymiarach oraz umieszczanie reklam poza obrębem ogródka. Reklamy ustawione poza ogródkiem są naruszeniem przepisów Uchwały Krajobrazowej Gdańska oraz ustawy o drogach publicznych.