Parkingi obligatoryjne, ponad 100 nowych lokalizacji
W ostatnich dniach Miasto porozumiało się z czterema operatorami hulajnóg, a więc ze wszystkimi, którzy oferują swoje usługi w Gdańsku, i wypracowało nowe zasady użytkowania hulajnóg. Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie przestrzeni publicznej przed hulajnogami, które są porzucane w niedozwolonych miejscach, przez co stwarzają niebezpieczeństwo dla pieszych, rowerzystów, a czasem i kierowców. W środę, 19 kwietnia, zorganizowano briefing w tej sprawie.
- Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w Centralnym Paśmie Usługowym (chodzi o tereny wzdłuż al. Grunwaldzkiej, m.in. we Wrzeszczu i Oliwie) i w pasie nadmorskim, zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli takie, w których użytkownik hulajnogi będzie musiał zostawić. Natomiast operator, ustawiając hulajnogi, także będzie musiał korzystać z tych wyznaczonych miejsc - zaznaczył Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
125 mandatów dla użytkowników hulajnóg. Ponad 50 pojazdów odholowano
Wydział Gospodarki Komunalnej, wspólnie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, wyznaczył w tym roku dodatkowo 110 lokalizacji dla takich parkingów. To rozwiązanie ma ułatwić znalezienie, ale też i pozostawienie w bezpiecznym miejscu hulajnogi. W sumie w całym Gdańsku jest już 350 takich lokalizacji.
- W przyszłości będziemy pracować nad tym, by powiększać strefy, w których znajdą się obligatoryjne parkingi. W najbliższych miesiącach będziemy obserwować zaproponowane obecnie rozwiązania, a jesienią przeanalizujemy sytuację i będziemy decydować o dalszych krokach - zaznaczył Łukasz Kłos.
Nowe miejsca parkingowe dla hulajnóg zostały już wymalowane, a dotychczasowe odświeżone.
- W poszczególnych aplikacjach operatorzy przygotowali informacje na ten temat, oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z tych hulajnóg - poinformował Łukasz Kłos.
Hulajnogi elektryczne cieszą się popularnością
Zastępca prezydent Gdańska ds. usług komunalnych, Piotr Kryszewski zwrócił uwagę, iż hulajnogi stały się w ostatnich latach popularnym środkiem transportu.
- Coraz więcej osób z nich korzysta, ale mamy świadomość tego, że rodzi to pewne problemy. Wiemy, że musimy wprowadzać ograniczenia, jeśli chodzi o prędkość. Zdarza się, że w nieodpowiedni sposób wykorzystywana jest przestrzeń publiczna, jeśli chodzi o pozostawianie hulajnóg. Ale mamy też świadomość tego, jak ważnym elementem w całym systemie transportowym jest korzystanie z hulajnóg. Zależy nam, by promować je jako środek transportu "ostatniej mili" - przyznał Piotr Kryszewski.
Podkreślał on też, że Miasto jest w stałym dialogu z operatorami hulajnóg elektrycznych. Efektem tego był np. ubiegłoroczny zakaz poruszania się hulajnogami po ulicach, na których znajdowały się kramy Jarmarku Św. Dominika, czy całkowite "wyłączenie" hulajnóg z użytkowania, w określonych godzinach, w ubiegłoroczną noc sylwestrową.
Zostawiłeś hulajnogę na chodniku? Licz się z mandatem
W tym roku Miasto będzie prowadzić rozmowy z operatorami na temat tego, aby wyłączyć ul. Długą i Długi Targ z użytkowania przez hulajnogi w okresie wysokiego sezonu turystycznego.
ZOBACZ KONFERENCJĘ POŚWIĘCONĄ NOWYM ZASADOM UŻYTKOWANIA HULAJNÓG ELEKTRYCZNYCH
Co dla użytkowników oznaczają nowe rozwiązania?
- Wprowadzamy strefę hybrydową. Oznacza to, że w ograniczonym obszarze, w centrum miasta, będziemy mieli strefy, w których będzie obowiązywał zakaz parkowania. Natomiast na "lekko powiększonej strefie" będziemy mieli wyznaczone punkty, w których będzie można oddawać te pojazdy. Poza wyznaczoną strefą użytkownicy będą mogli nadal pozostawiać hulajnogi, ale zgodnie z przepisami ruchu drogowego, czyli pozostawiając je równolegle do jezdni przy krawędzi dalszej od jezdni - tłumaczył Michał Paprocki z firmy Dott. - Informacje dotyczące nowych punktów parkowania będą zawarte w aplikacjach. Będziemy też wprowadzać bonusy, których celem będzie zachęcanie użytkowników do pozostawiania pojazdów we właściwych miejscach - dodał.
Każdy z operatorów będzie prowadził też kampanię edukacyjną w zakresie prawidłowego, bezpiecznego parkowania hulajnóg.
Gdańsk reguluje zasady poruszania się na hulajnogach. Miejsca postojowe i ograniczenie prędkości
Jak będą działać parkingi obligatoryjne?
W wyznaczonych, obowiązkowych parkingach nie będzie możliwości pozostawienia hulajnogi w innym miejscu niż w tym wyznaczonym.
- Użytkownik nie będzie w stanie technicznie zakończyć przejazdu. Oczywiście, może zdarzyć się sytuacja, że ktoś dany pojazd porzuci. Wówczas będzie się to wiązało z wysoką opłatą bądź karą dla użytkownika - wyjaśniał Michał Borek z firmy Lime. - W naszej firmie będzie to kwota około 100 złotych.
Hulajnóg do dyspozycji gdańszczan i gości naszego miasta będzie kilka tysięcy. Ile konkretnie, to zależeć będzie od decyzji poszczególnych operatorów, jaką liczbę pojazdów przygotują. Dużo zależeć będzie od... roweru metropolitalnego Mevo, który w najbliższym czasie także zostanie udostępniony mieszkańcom.
Czy Gdańsk będzie wzorował się na Paryżu?
Przed kilkoma tygodniami mieszkańcy Paryża, biorąc udział w referendum, zdecydowali, że nie chcą wynajmowanych elektrycznych hulajnóg w swoim mieście. Te mają więc zniknąć ze stolicy Francji do 1 września br. Gdańsk nie zamierza brać z niej przykładu.
- Musimy brać pod uwagę, że społeczeństwo potrzebuje takiego rozwiązania, jakim są hulajnogi. To ważny element w tej układance - w całym układzie komunikacyjnym. My chcemy dawać alternatywę tym osobom, które chcą zrezygnować z samochodu na korzyść roweru albo hulajnogi - podkreślił Piotr Kryszewski, zastępca prezydent Gdańska.
Hulajnogi w świetle przepisów
Znowelizowana w 2021 roku ustawa Prawo o ruchu drogowym ma szereg zapisów regulujących zasady poruszania się hulajnogami. Zgodnie z zapisami ustawy:
- hulajnogą można jechać wydzielona drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, z prędkością do 20 km/h
- gdy w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów, należy jechać po jezdni, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h
- gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 30 km/h, a w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, dopuszcza się jazdę po chodniku, jednak z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych (nowelizacja ustawy nie określa jednoznacznie jaka to prędkość), z uwzględnieniem ich bezwzględnego pierwszeństwa
- dzieci w wieku do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłych
- młodzież w wieku 10-18 lat chcąca poruszać się na hulajnodze, jest zobowiązana posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dokument taki nie będzie wymagany dla osób powyżej 18 r.ż.
Kierującemu hulajnogą elektryczną nie wolno:
- ciągnąć lub holować inny pojazd,
- przewozić innych osób, zwierząt i ładunków,
- prowadzić hulajnogi pod wpływem alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.
Co w przypadku, gdy w pobliżu nie ma wyznaczonego miejsca do parkowania hulajnóg?
Zaparkowany pojazd można pozostawić na chodniku przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- hulajnoga będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, jak najbliżej jego zewnętrznej krawędzi, najbardziej oddalonej od jezdni,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i będzie nie mniejsza niż 1,5 m.