• Start
  • Wiadomości
  • Rozmowy o bezpieczeństwie drogowym na najwyższym szczeblu UE - w Gdańsku

Rozmowy o bezpieczeństwie drogowym na najwyższym szczeblu UE - w Gdańsku

Do Gdańska na dwa dni (22 - 23 maja) przyjechali najwyżsi rangą eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego ze wszystkich krajów UE. Grupa Wysokiego Szczebla KE ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, którą tworzą, spotyka się w naszym mieście. Dlaczego właśnie tutaj?
22.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu policjantka prowadzi prezentację sprzętu policyjnego zamontowanego na masce samochodu, tłumacząc jego działanie grupie zainteresowanych osób. W tle widać budynek z czerwonej cegły oraz zaparkowany radiowóz, co sugeruje, że wydarzenie odbywa się w przestrzeni miejskiej, prawdopodobnie w ramach działań edukacyjnych lub wymiany międzynarodowej.
Jak bezpieczeństwo na drodze, to koniecznie "drogówka". W pierwszym dniu wizyty eksperci BRD spotkali się z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego KM Policji w Gdańsku
Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Gdańsk mknie na 2 kołach do Velo-city. Kongres rowerowy już w czerwcu

Grupa Wysokiego Szczebla KE

Wyjazdowemu posiedzeniu Grupy Wysokiego Szczebla Komisji Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przewodniczyć będzie Kristian Schmidt, zastępca dyrektora Dyrekcji Generalnej ds. Transportu KE, odpowiedzialnym za transport drogowy.

- To najważniejsza w strukturach Unii Europejskiej grupa doradcza i lobbująca na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, która po raz pierwszy obradować będzie poza Brukselą - mówi Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. - Wyjazdowe posiedzenie w Gdańsku to propozycja polskiej prezydencji. Zależało nam, żeby pokazać europejskim kolegom nasze rozwiązania infrastrukturalne i nadzorcze. Komisja Europejska wyrażając zgodę na wyjazdowe obrady, nagrodziła Polskę za starania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Na zdjęciu mężczyzna w okularach, ubrany w koszulę, krawat i kurtkę, energicznie gestykuluje, wskazując coś po swojej lewej stronie. W tle widoczny jest zaparkowany samochód oraz znak drogowy oznaczający strefę zamieszkania, co sugeruje, że scena ma miejsce w miejskiej przestrzeni o uspokojonym ruchu.
Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury
Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Ile osób ginie w Polsce na drogach?

W ciągu ostatnich 10 lat liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych spadła w naszym kraju o 47 proc., do poziomu 1900 osób rocznie, za co w 2023 roku Polska otrzymała nagrodę Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) Road Safety Performance Index (PIN) Award.

Spadek jest rzeczywiście imponujący, ale do ogólnoeuropejskiej “Wizji Zero” jeszcze trochę nam brakuje. W najbliższej celowi Norwegii na drogach ginie między 90 a 100 osób rocznie.

Zaczęło się w Gdańsku

Jak podkreśla Konrad Romik, to właśnie w Gdańsku, na Politechnice Gdańskiej, pod kierunkiem prof. Ryszarda Krystka, 30 lat temu rozpoczęto pracę nad pierwszym Zintegrowanym Programem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który otrzymał akronim GAMBIT. Opracowały go połączone zespoły autorskie PG, Politechniki Krakowskiej i Instytutu Transportu Samochodowego.

A GAMBIT to także międzynarodowa konferencja dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) organizowana przez gdańską uczelnię. W tym roku odbędzie się jej XV edycja.

- Spotkanie Grupy Wysokiego Szczebla ds. bezpieczeństwa drogowego równolegle z konferencją GAMBIT to nasz hołd dla śp. prof. Ryszarda Krystka - zaznacza Konrad Romik.

Na zdjęciu grupa osób uczestniczy w spotkaniu terenowym w pobliżu miejskiej drogi, gdzie widoczny jest znak informujący o strefie skrzyżowań równorzędnych oraz ograniczeniu prędkości do 30 km/h. Otoczenie sugeruje nowoczesną, zieloną dzielnicę z zabudową miejską w tle i dobrze rozwiniętą infrastrukturą pieszą.
Strefa Tempo 30 - na blisko 70 proc. ulic w Gdańsku, wizyta studyjna w centrum miasta
Fot. Izabela Biała/gdansk.pl

Finanse i strategie

Grupa obradować będzie na Politechnice Gdańskiej w piątek, 23 maja. Tematy to m.in.: 

  • wzmocnienie finansowania inwestycji w BRD z funduszy UE po 2027 roku;
  • zmiany legislacyjne i aktualizacje strategii dotyczących BRD w krajach członkowskich, rejestratory zdarzeń (event data recorders) i ich użycie w ustalaniu okoliczności wypadku

Goście z Europy spotkają się również z uczestnikami konferencji GAMBIT, a przed obradami powita ich prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Ul. Spacerowa z buspasem i nową drogą rowerową - podpisanie umowy na projekt

Policja i tempo 30

W pierwszym dniu wizyty eksperci spotkali się z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego KM Policji w Gdańsku, którzy przeprowadzili pokazową kontrolę drogową ze sprawdzeniem trzeźwości kierowcy, zaprezentowali swój sprzęt do walki z piractwem drogowym i omówili działanie aplikacji mObywatel.

Później poznawali gdańskie przyjazne rozwiązania drogowe dla najsłabszej grupy uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów. Przewodnikiem był Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Gościom z Europy zademonstrował m.in. przywrócone naziemne przejścia dla pieszych łączące Dolne Miasto z Głównym Miastem, deptaki przy ul. Stągiewnej i Grobli IV oraz kładki na Ołowiankę i Wyspę Spichrzów. Mówił również o strefach tempo 30, którymi obecnie objętych jest blisko 70 proc. dróg w Gdańsku. 

Studyjną część wizyty w Gdańsku eksperci BRD zakończyli w siedzibie TRISTARa - zintegrowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście.

GALERIA ZDJĘĆ ZE SPOTKANIA Z POLICJĄ

 

TV

Zupa na Monciaku