Rozbudowa Portu Jachtowego w Górkach Zachodnich. Dźwig układa pływające pomosty

Żelbetowe pontony zostały właśnie rozładowane na terenie rozbudowywanego i powiększanego Portu Jachtowego w Górkach Zachodnich w Gdańsku. Po zakończeniu tej inwestycji przy nowych pomostach będzie mogło cumować aż 180 żaglówek. Jeśli uda się utrzymać tempo prac, w nowym sezonie żeglarze będą mogli cieszyć się z nowoczesnej infrastruktury.
10.08.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
zdjęcia lotnicze, ogromny dźwig układa na wodzie betonową podłużną konstrukcję
Układanie pływających pomostów
mat. NDI

Port Jachtowy Górki Zachodnie - nowe pomosty

Generalny wykonawca, sopocka firma NDI, rozpoczął już montaż żelbetowych pontonów, z których powstaną trzy pomosty pływające, przy których będzie można cumować jachty oraz falochron pływający, chroniący marinę od strony Wisły. Łącznie zamontowanych zostanie 19 pontonów. Każdy z nich ma około 20 metrów długości, 3 metry szerokości i 1,06 metra wysokości.

Czytaj także: "Mekka żeglarzy" w Górkach Zachodnich do remontu. Zobacz wizualizacje

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

Wszystkie tego typu potężne elementy przyjechały do Gdańska ze szczecińskiego zakładu prefabrykacji. Do ich rozładunku wykorzystano dźwig mogący unieść aż 250 ton.

Zobacz wideo:

Jak będzie wyglądał rozbudowany port jachtowy?

Dzięki rozbudowie Portu Jachtowego, której inwestorem jest w imieniu Miasta Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, wkrótce do dyspozycji żeglarzy będą powiększone trzy nabrzeża i pirs. Wykonawca, w zakresie prac, miał też prace rozbiórkowe, wzmocnienie istniejących nabrzeży, pogłębianie akwenu do rzędnej -4 metra, wyczerpanie urobku z dna o kubaturze ok. 10,7 tys. m3 (powierzchnia ok. 14 tys. m2) oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

 

dzwig na nabrzeżu, obok betonowe konstrukcje, w tle hangar i las
Łącznie w porcie jachtowym zamontowanych zostanie 19 pływających pomostów
mat. NDI

- Zakończyliśmy już pogłębianie dna. Wykonaliśmy wszelkie roboty żelbetowe na nabrzeżach W i S. Do realizacji zostały tego typu prace na nabrzeżach N i E. Obecnie dobiegają też końca roboty kafarowe związane z pogrążaniem pali prowadzących pomosty pływające – relacjonuje Piotr Gosch, kierownik robót z firmy NDI. - Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się również montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Po zakończeniu robót branżowych i żelbetowych do wykonania pozostaną jedynie prace brukarskie i roboty porządkowo-wykończeniowe.

 

zdjęcia lotnicze, ogromny dźwig na nabrzeży, na wodzie pływające żelbetowe konstrukcje pomostów, w tle Wisła
Do końca roku prace w Porcie jachtowym w Górkach Zachodnich powinny się zakończyć
mat. NDI

Kiedy koniec rozbudowy portu jachtowego?

Wykonawca musi też zadbać o wyposażenie nabrzeża: o pachoły cumownicze, drabinki wyłazowe, odbojnice, stojaki na koło ratunkowe, postumenty oświetleniowe zasilające wyposażone w gniazda elektryczne i zawory wodne

Koszt prac to ponad 18,5 miliona złotych. Na ich realizację generalny wykonawca ma 12 miesięcy, co z uwagi na momentami niezwykle trudne warunki atmosferyczne (szczególnie w okresie jesienno-zimowym) stanowi nie lada wyzwanie. Wszelkie roboty mają się zakończyć w tym roku. Całkowity koszt prac to 19 199 182,18 zł (z czego dofinansowanie z UE wynosi 11 774 953,89 zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020).

Czytaj także: Most Stągiewny został oficjalnie otwarty. Znów jak dawniej jest zwodzony WIDEO I ZDJĘCIA 

 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Budowa ekostrady rowerowej rozpoczęta