Rozpoczęta rozbiórka przyczółków mostu Siennickiego

Dokładnie miesiąc po tym, jak na moście pojawili się robotnicy, ruszyły prace rozbiórkowe wysłużonych przyczółków - to ich zły stan jest główną przyczyną zamknięcia tej przeprawy dla ruchu kołowego i tramwajowego, i przeprowadzenia prac modernizacyjnych.
23.10.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Najpierw zabezpieczenie przed osuwaniem

Most Siennicki oparty jest na oryginalnych przyczółkach z drewnianymi palami, które wbito przed laty w grząski grunt. W ostatnich miesiącach zaczęły się one wyraźnie osuwać w kierunku rzeki. By zapobiec dalszemu osuwaniu, w czerwcu br. zamontowano konstrukcję wsporczą podtrzymującą most. Do tego wbito, od strony wody, 16 kilkunastometrowych pali, które podpierają wysłużone przyczółki. 

na zdjęciu kilku robotników stoi, jeden przenosi ogromny kamienny fragment
Rozbiórka przyczółków mostu rozpoczęta
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Od strony dojazdów do mostu, na lądzie, wykopano z kolei grunt, by jego masy nie napierały na przyczółki. Nad dołami, które powstały po wykopaniu ziemi, zamontowano kładki. Po nich poruszają się od kilku miesięcy piesi i rowerzyści.

Ruch samochodowy i tramwajowy powróci tu po przeprowadzeniu generalnego remontu i docelowego wzmocnienia przyczółków.

Robotnicy na moście Siennickim. Przebudowa rozpoczęta

zdjęcie z drona, widać most, częściowo rozebrany i rozkopany teren wokół niego, jest też koparka
Intensywne prace prowadzone są od strony Śródmieścia
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Czas na pierwsze rozbiórki

Prace modernizacyjne całego obiektu rozpoczęły się w drugiej połowie września. Po zakończeniu robót przygotowawczych, rozpoczęły się rozbiórki poszczególnych elementów mostu - najpierw fundamentów, w tym wspomnianych przyczółków, następnie rozebrana zostanie konstrukcja nośna. Rozebrane zostaną także nasypy, ale zachowane zostaną z kolei historyczne, kamienne elementy oblicówki. 

Prace prowadzone są zarówno na lądzie, jak i na wodzie. 

Przy okazji, w ramach modernizacji wymieniona zostanie kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa i ciepłociągowa. Tymczasowo, na czas prowadzonych prac, usunięta zostanie sieć trakcyjna - zostanie odtworzona po ich zakończeniu. Wymienione zostaną słupy trakcyjne i oświetlenie. W ramach inwestycji powstanie miejski system monitoringu. Poza przebudową wysłużonych przyczółków mostu, remont obejmie także konstrukcję nośną - odtworzona zostanie powłoka antykorozyjna przęsła stalowego, a zabytkowe filary zostaną odświeżone i wzmocnione.

W sobotę wraca ruch dwukierunkowy na ulicy Czarny Dwór

na zdjęciu fragment rozebranego mostu, widać po lewej konstrukcję na wodzie która go podpiera
Modernizacja mostu Siennickiego prowadzona jest z lądu i z wody
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Prace na moście Siennickim wykonuje firma Most z Sopotu specjalizująca się w budowie mostów, wiaduktów, tuneli i kładek. Koszt inwestycji to ponad 43 mln zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prace potrwają dwa lata.

TV

Gambit Michała