O tym, że będą zmiany na stanowisku dyrektora Opery Bałtyckiej Urząd Marszałkowski informował już pod koniec lutego 2018 r. W wystosowanym wówczas komunikacie do prasy oznajmiono, że Warcisław Kunc - obecny dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku odejdzie ze stanowiska z końcem czerwca tego roku.
Decyzja podjęta przez marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka i samego zainteresowanego miała być zgodna i wynikać z „wnikliwej oceny sytuacji instytucji”. A ta, nie była szczególnie korzystna. Dyrektora krytykowano za nierówny poziom artystyczny proponowanych premier i nieustanne konflikty z pracownikami.
O tym: "Wynik wnikliwej oceny". Warcisław Kunc nie będzie już dyrektorem Opery Bałtyckiej
O najnowszej decyzji Zarządu Województwa Pomorskiego pracowników opery poinformował dziś, 20 czerwca 2018 roku, marszałek Mieczysław Struk. Na spotkaniu z zespołem opery obecni byli też obaj nowi dyrektorzy. O ich zadaniach marszałek mówił tak: - Chcemy, by obaj panowie zapewnili stabilną pracę Operze Bałtyckiej, dokonali sensownych uzgodnień repertuarowych i zapewnili rozwój operze w dłuższej perspektywie.
Marszałek Struk zapewniał o chęci dialogu z zespołem i utrzymania opery. Obiecał też podwyżki - dla pracowników opery i innych instytucji kultury, za których działalność odpowiada gdański Urząd Marszałkowski. Będzie to suma w wysokości 400 zł brutto, już od lipca. W sumie na podwyżki przeznaczonych będzie ponad 12 mln złotych.
Nominowani dyrektorzy Opery będą pełnić swoje obowiązki od 1 lipca 2018 do 31 sierpnia 2019 r. Marszałek Struk stwierdził, że ten okres może być dłuższy, gdyż oczekuje od nich przygotowania do przebudowy siedziby instytucji. Jeszcze w tym roku nowi dyrektorzy otrzymają na ten cel 300 tysięcy złotych, w przyszłym - ponad 3,2 mln.
Kim są nowi dyrektorzy?
Romuald Wicza-Pokojski jest doskonale znany gdańskiej publiczności. To reżyser - absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, dramaturg i manager, który od 2011 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku. Jego kadencja kończy się z dniem 31 sierpnia 2019 roku, więc przez najbliższy rok będzie łączył obie funkcje dyrektorskie. Miniatura pod jego kierownictwem stała się jednym z czołowych teatrów dziecięcych i młodzieżowych w Polsce.
Co to opery ma równie ambitne plany: - Plan jest jeden: przygotowanie tak Opery, abyśmy mogli mówić o niej jako o jednym z najlepszych teatrów operowych w Europie. Jedną z pierwszą decyzji będzie ustalenie repertuaru na sezon. Trzeba uruchomić potencjał tkwiący w zespołach Opery Bałtyckiej.
Pokojski ma też doświadczenie w tworzeniu festiwali i dużych widowisk plenerowych. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli scenicznych i plenerowych. Dziś Teatr Wiczy uważany jest za legendarny teatr alternatywny, mający wpływ na rozwój teatru zaangażowanego w Polsce. Był też pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006) oraz kierownikiem społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009), a w latach 2008–2011 piastował funkcję dyrektora programowego Biura Gdańsk 2016, gdy miasto aplikowało do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.
José Maria Florêncio obejmie funkcję dyrektora muzycznego. I to również postać znana melomanom, gdyż José Maria Florêncio pełnił już tę funkcję w Operze Bałtyckiej w latach 2008-2011.
Na konferencji zapewniał, że cieszy sie bardzo z powrotu i w najbliższym czasie skupi się na pracy z zespołem, w którego potencjał również wierzy.
- Jestem absolutnie przekonany, że Opera Bałtycka była, jest i będzie przywilejem dla artysty, który z nią pracuje. Była dla mnie przywilejem - zapewniał. - Tutaj odniosłem kilka z największych sukcesów mojej kariery.
Florêncio pochodzi z Brazylii, w Polsce mieszka od 1985 r. i posiada polskie obywatelstwo. Obecnie sprawuje funkcję szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis (Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy). W dotychczasowej karierze sprawował już funkcję pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo. José Maria Florêncio pracował w 26 krajach na świecie, gdzie dyrygował wieloma z najważniejszych zespołów świata. Pełni też funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
Więcej:
Wielkie zmiany w Operze Bałtyckiej. Będzie jak w Niemczech i we Włoszech