Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej otwarto niemal rok temu, 15 kwietnia
Nowe przejście, z dodatkowym przejazdem rowerowym, powstało na ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej i centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, tuż przy przystankach tramwajowych. Umożliwia ono bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów i tunelu. Sterowane jest sygnalizacją świetlną. W ramach inwestycji przebudowano też przystanki tramwajowe kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonano również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowano zatokę autobusową od strony Forum Gdańsk.
Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej otwarte
W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu.
Pół roku później otwarto przejście naziemne na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Z tego przejścia na al. Zwycięstwa (na wysokości ul. M. Curie-Skłodowskiej) piesi mogą korzystać od 7 października 2022 r. W ramach inwestycji zbudowano przejście naziemne i przejazd dla rowerów, z sygnalizacją świetlną. Projekt ten wiązał się również z przebudową peronów tramwajowych, chodnika i trakcji tramwajowej. Zamontowano nowe oświetlenie, a w pobliżu posiano trawnik.
Nowe przejście naziemne przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym
Jak sprawdzają się oba przejścia?
W opinii Grzegorza Krajewskiego, Pełnomocnika Prezydent Miasta Gdańska ds. Pieszych, przejście przy Bramie Wyżynnej bardzo dobrze "wpisało się w pejzaż miejski".
- Jest ono bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Według naszych obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie. W czasie naszych obserwacji było to: 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów/ minutę. Dla większości z nas trudno już chyba wyobrazić sobie, że wcześniej tego przejścia nie było - ocenia Grzegorz Krajewski.
Zobacz przejście przy Bramie Wyżynnej:
|
Zwraca on też uwagę, iż nowo wybudowane przejście przez al. Zwycięstwa, na wysokości ul. M. Skłodowskiej-Curie (gdzie mieści się GUMed), nie tylko poprawiło możliwość łatwego przekraczania szerokiej arterii drogowej, ale także uprościło korzystanie z komunikacji miejskiej poprzez poprawienie dostępności przystanku tramwajowego.
- Funkcjonalność tego przejścia jest dodatkowo wzmocniona znaczną liczbą osób starszych i chorych, idących do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i zlokalizowanych w tym rejonie przychodni lekarskich. Na co dzień korzystają z niego mieszkańcy dzielnicy Aniołki i studenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego - podkreśla Pełnomocnik Prezydent Miasta Gdańska ds. Pieszych.
Nie ma większych zatorów w ruchu kołowym
Po tym, jak władze Gdańska ogłosiły przed kilku laty plany budowy przejść naziemnych w mieście, pojawiło się wiele głosów krytycznych i obaw, zwłaszcza wśród kierowców. Obawiali się oni, że przejście przy Bramie Wyżynnej mocno wydłuży czas przejazdu na tym odcinku Wałów Jagiellońskich, a także przyczyni się do jeszcze większych korków. Tak się nie stało, m.in. dlatego, że światła przy tym przejściu zmieniają się w tym samym takcie, co światła przy skrzyżowaniu z Huciskiem, które znajduje się kilkaset metrów dalej. Przykładowo, jeżeli przy tym skrzyżowaniu wyświetla się czerwone światło, wyświetla się ono również przy Bramie Wyżynnej.
- Jadąc w stronę Gdańska, pojazdy i tak zatrzymują się przed Huciskiem, więc to przejście nie pogarsza warunków ruchu. W drugą stronę natomiast nie zaobserwowaliśmy znaczących utrudnień, gdyż przejście to ściśle współpracuje ze skrzyżowaniem Hucisko i sygnały zezwalające na nim wyświetlają się wtedy, gdy takie sygnały są również na Hucisku - potwierdza Agata Lewandowska, Starszy Specjalista ds. Inżynierii Ruchu.
Nie odnotowano też zakłóceń w ruchu pojazdów na al. Zwycięstwa, na wysokości GUMed, które mogłyby wpływać na płynność przejazdu bądź powodować odkładanie się kolejki pojazdów na sąsiednie skrzyżowania.
W ostatnich latach spadła natomiast średnia prędkość pojazdów przemieszczających się al. Zwycięstwa. Ma to związek głównie z wprowadzeniem ograniczenia prędkości na tej arterii do 50 km/h, co nastąpiło w marcu 2021 r.
- Obserwacje prowadzone od 2020 roku wskazują na spadek średniej prędkości pojazdów o około 10 km/h w kierunku do centrum (z 61,04 km/h w roku 2020 do 50,7 km/h w roku 2022) oraz o około 8 km/h w kierunku do Wrzeszcza (z 64 km/h w 2020 do 56 km/h w 2022 roku) - informuje Agata Lewandowska.
Po oddaniu do użytku obu przejść nie było potrzeby wprowadzania ewentualnych korekt w programie sygnalizacji świetlnej.
Zwolnij. Alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką jedziemy z maksymalną prędkością 50 km/h
Ile średnio samochodów przejeżdża al. Zwycięstwa?
Z badań prowadzonych w al. Zwycięstwa, na wysokości ul. Chodowieckiego, wynika, iż natężenie pojazdów na głównej arterii miasta nie zmienia się.
W okresie 5-11 września 2022 roku w kierunku do centrum detektory odczytały 131117 przejazdów, a w kierunku do Wrzeszcza odnotowano 105406 przejazdów.
Po oddaniu do użytkowania przejścia naziemnego odnotowano:
W okresie 20-26 marca 2023 roku w kierunku do centrum - 133860 przejazdów, a w kierunku do Wrzeszcza - 105723 przejazdów.
Żadnych niebezpiecznych zdarzeń przez ostatni rok
Ze statystyk gdańskiej drogówki wynika, że przez ostatni rok nie doszło do ani jednej kolizji czy poważniejszego wypadku przy którymś z tych dwóch przejść naziemnych. Policja nie odnotowała również zwiększenia zatorów w ruchu kołowym w tych miejscach.
- Po utworzeniu przejść dla pieszych we wskazanych miejscach, znajdująca się na nich sygnalizacja świetlna została zsynchronizowana z sygnalizacjami na poprzedzających i kolejnych skrzyżowaniach, w związku z czym nie zaobserwowano zatorów drogowych większych niż zazwyczaj występujących w tym miejscu. Z doświadczenia policjantów ruchu drogowego, którzy podczas swojej pracy m.in. kontrolują prędkość wynika, że w tych miejscach nie dochodzi do tego typu wykroczeń - informuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski, Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku. - Od stycznia 2022 r. gdańscy policjanci nie odnotowali tam zdarzeń drogowych. Nie odnotowano też zgłoszeń dotyczących zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - dodaje.
Miasto ogłosiło w piątek, 14 kwietnia, przetarg na budowę kolejnego przejścia naziemnego w Śródmieściu, na wysokości Dworca PKP. Zobacz:
Ponad 660 aut na 1000 mieszkańców Gdańska
W polskich miastach wciąż przybywa samochodów, a wraz nimi problemów z ich wykorzystaniem w przestrzeni miejskiej. Aktualnie w Gdańsku na 1000 mieszkańców przypada ponad 660 aut. To więcej niż w Wiedniu, Madrycie, Mediolanie, Budapeszcie czy nawet Nowym Jorku. To ponad dwa razy więcej niż w Berlinie czy Kopenhadze.
- Miasto nie jest z gumy i nie ma takich możliwości aranżacyjnych ani finansowych, aby zapewnić wszystkim kierowcom możliwość bezproblemowego poruszania się i parkowania ich pojazdów. Co więcej, badania dowodzą, że im lepsze warunki dla samochodów w miastach, tym szybciej rośnie popyt na kolejne jezdnie, rozwiązania infrastrukturalne czy miejsca parkingowe. Równocześnie niezmotoryzowani spychani są na margines, a wraz ze wzrostem liczby aut, nieuchronnie spada poziom bezpieczeństwa drogowego i poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza wśród pieszych - przypomina Grzegorz Krajewski.
Od lat 80. w miastach Europy Zachodniej, i od niedawna również w miastach Polski, wprowadzane są rozwiązania, których celem jest rozwój mobilności zrównoważonej i poprawa jakości przestrzeni miejskiej, budowa tzw. miasta 15-minutowego, czyli takiego, które zapewni możliwość załatwienia większości codziennych spraw w ramach 15-minutowego spaceru. Jednym z jego elementów wprowadzanych w naszym mieście jest właśnie budowa przejść naziemnych.
Nowe przejścia naziemne mają zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. W przypadku centrum Gdańska to także część realizowanej od kilku lat polityki miejskiej dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia są przystosowane także do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiada sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione jest barier w postaci krawężników czy schodów.