![- Wprowadzenie nowych zasad ruchu ciężarówek może ograniczyć strumień samochodów na Podwalu Przedmiejskim nawet o 25-30 procent - poinformował Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.](https://www.gdansk.pl/download/2016-04/71547.jpg)
Nikt nie potrafi jeszcze powiedzieć, na ile usprawni to ruch samochodowy w Śródmieściu albo na przykład we Wrzeszczu. Jednak Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska do spraw polityki komunalnej, i tak uważa, że dla miasta będzie to rewolucyjna zmiana na lepsze.
- Robiliśmy symulację dla Podwala Przedmiejskiego - mówi Grzelak. - Wprowadzenie nowych zasad ruchu ciężarówek może ograniczyć strumień samochodów w tym newralgicznym punkcie miasta nawet o 25-30 procent.
Dużą niewiadomą wciąż jest termin oddania tunelu pod Martwą Wisłą do użytku dla samochodów. Wiadomo, że 23 kwietnia będzie udostępniony dla pieszych, rowerzystów i wrotkarzy w ramach dnia otwartego. Ale kiedy pojadą nim auta? To przede wszystkim kwestia odbiorów technicznych poszczególnych instalacji.
Grzelak nie chce wskazywać żadnych terminów, ale z nieoficjalnych informacji wynika, że otwarcie tunelu prawdopodobnie będzie miało miejsce w maju.
- Mam tylko nadzieję, że już po długim weekendzie majowym - zauważa Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - W długi weekend wszyscy by chcieli się tamtędy przejechać. Mielibyśmy tam takie korki, że hej!
![Dzień otwarty - 23 kwietnia. Wtedy i tylko wtedy wstęp do tunelu będą mieli rowerzyści, wrotkarze i piesi.](https://www.gdansk.pl/download/2016-04/71549.jpg)
Jak to osiągnąć?
Plan przygotowany przez władze miasta zakłada, że ciężarówki, które dotąd docierały do gdańskiego portu przez Śródmieście i główną arterię komunikacyjną miasta, teraz skorzystają z obwodnicy Trójmiasta i obwodnicy południowej Gdańska. Już od maja powinien to być dla nich najprostszy sposób na osiągnięcie celu. Po co wielkie tiry z kontenerami miałyby się pchać na ulice miasta, skoro będą mogły je objechać i dotrzeć na miejsce przez tunel pod Martwą Wisłą? Taka trasa będzie szybsza, łatwiejsza i praktycznie bezkolizyjna.
Już wkrótce przy drogach dojazdowych z obu obwodnic do miasta ustawione będzie odpowiednie oznakowanie - drogowskazy i ograniczenia dla ciężarówek o masie powyżej 24 ton. W ten sposób z łatwością powinno się udać skanalizowanie ruchu wielkich ciężarówek z południa i centralnej Polski (droga ekspresowa S7 z Warszawy i autostrada A1 - na Łódź i Śląsk).
Co z ciężarówkami, które będą przybywały z Gdyni i kierunku zachodniego - przez obwodnicę Trójmiasta? Te będą mogły skorzystać również z ul. Słowackiego, ale - UWAGA! - tylko w jednym kierunku: do portu. Droga powrotna będzie możliwa już tylko przez tunel pod Martwą Wisłą i obwodnicę południową Gdańska.
Pozostałe drogi z obwodnicy do miasta będą dla ciężarówek zamknięte. Na przykład ulicą Armii Krajowej będą mogły dotrzeć tylko do Łostowickiej.
Jest jednak kategoria ciężarówek, które będą miały możliwość wjazdu do miasta. Chodzi o samochody wykorzystywane na budowach - na przykład Forum Gdańsk czy domów mieszkalnych. Inwestor będzie musiał wystąpić do Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku o stosowne zezwolenie - i otrzyma je niemal od ręki.
- Nie będzie już możliwości, by po ulicach mieszkaniowych błąkał się jakiś tir - zapewnia wiceprezydent Piotr Grzelak. - Ciężarówki poszczególnych inwestorów będą mogły jeździć tylko z zezwoleniami. Będą one wydawane na podstawie wniosku, że inwestor prowadzi prace na danym terenie.
![Rondo wybudowane w ciągu ul. Marynarki Polskiej to tzw. rondo turbinowe.](https://www.gdansk.pl/download/2016-04/71548.jpg)
Mandaty, rondo jak turbina, autobusy
- Nagranie z takiej kamery może być podstawą do nałożenia na niefrasobliwego kierowcę mandatu - mówi Zbigniew Korytnicki, p.o. naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Gdańsku.
- Ale nie będę ukrywał, że będziemy pilnować ruchu ciężarówek głównie przy pomocy radiowozów - dodaje Korytnicki. - Czeka nas dużo pracy, ale taka praca bez wątpienia ma sens.
Otwarcie tunelu dla samochodów w istotny sposób wpłynie na sytuację komunikacyjną w Nowym Porcie i okolicach Gdańsk Energa Stadion. Jak poradzić sobie tam z potężnym strumieniem aut? W dużej mierze ma to być możliwe za sprawą funkcjonującego już ronda Marynarki Polskiej.
- To pierwsze w naszym mieście pełne rondo turbinowe - podkreśla Mieczysław Kotłowski, dyr. ZDiZ. - Ruch na takim rondzie odbywa się bardzo sprawnie, jeśli tylko kierowcy znają jedną prostą zasadę: jeśli chcesz zjechać z ronda od razu w prawo, wybierasz prawy pas. Jeśli chcesz jechać na wprost, lub skręcić w lewo - musisz wybrać pas lewy. Reszta jest już naprawdę prosta.
Tunel będzie oczywiście zamknięty dla ruchu pieszych i rowerzystów. Dlatego miasto zdecydowało, że pod Martwą Wisłą będą kursowały dwie linie autobusowe.
Dlatego też: linia 158 będzie przesunięta w kierunku ul. Wosia Budzisza i Stogów. Ma kursować co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 40 min. poza szczytem.
Dodatkowo będzie można przez tunel pod Martwą Wisłą przejechać autobusem nr 258.
- To linia dedykowana głównie rowerzystom - podkreśla wiceprezydent Grzelak. - Przejazd od węzła Marynarki Polskiej, przez tunel, do Ku Ujściu. Będą ją obsługiwały dwa autobusy Solaris Urbino 12, w których jest sześć miejsc wiszących na rowery i dwa przy burcie. Numer 258 będzie jeździł co pół godziny.
Dziennikarze, którzy uczestniczyli we wtorek, 12 kwietnia, w konferencji prasowej na temat zmian komunikacyjnych związanych z otwarciem tunelu pytali, czy nie lepiej by było, gdyby wprowadzić całkowicie darmowe przejazdy linią 258 - dla zachęcenia rowerzystów do przejazdów na drugą stronę Martwej Wisły.
- Rowerzyści i tak są już w Gdańsku uprzywilejowani: jak wiadomo, rowery są przewożone za darmo - odpowiedział wiceprezydent Grzelak. - Linia 258 musi być płatna, ponieważ płatne są wszystkie inne przejazdy środkami transportu miejskiego. Uważam, że wprowadzenie takiego wyjątku nie byłoby w porządku wobec gdańszczan korzystających z przejazdów na innych trasach.