• Start
  • Wiadomości
  • Remont Dworca Głównego w Gdańsku. Palowanie pod nowy tunel zakończone, wkrótce rozbiórka głównego dachu

Remont Dworca Głównego w Gdańsku. Palowanie pod nowy tunel zakończone, wkrótce rozbiórka głównego dachu

Od kilku tygodni obserwujemy spektakularne prace związane z modernizacją budynku dworca PKP w centrum Gdańska. Z niższych zabudowań, po stronie zachodniej, rozebrano dach. Sporo dzieje się obecnie wewnątrz i w podziemiach kolejowego gmachu. Dworzec, w nowej odsłonie, gotowy będzie najwcześniej pod koniec 2021 roku. Pasażerowie mogą natomiast korzystać z już wyremontowanych peronów dalekobieżnych.
24.06.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zakończono już palowanie pod przyszły nowy tunel przed dworcem PKP
Zakończono już palowanie pod przyszły nowy tunel przed dworcem PKP
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Co dzieje się obecnie na placu budowy?

W ramach modernizacji dworca kolejowego Gdańsk Główny trwa obecnie częściowa zabudowa stropów po stronie zachodniej (od strony restauracji McDonald’s). W piwnicy budowany jest zbiornik przeciwpożarowy i układane są instalacje wewnętrzne. Zakończono już palowanie pod przyszły nowy tunel przed dworcem.

 

  Trwa przebudowa Dworca Głównego PKP. Bilety kupimy w budynku tymczasowym

 

 - Prowadzona jest także rozbiórka i usuwanie kolizji m.in. z niezinwentaryzowanymi sieciami miejskimi. W najbliższym czasie będą kontynuowane prace rozbiórkowe dachów. Do końca wakacji planowana jest rozbiórka dachu nad halą główną - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura komunikacji Polskich Kolei Państwowych S.A. - W najbliższym czasie oczyszczona zostanie elewacja wieży.

 

 

Prowadzone są również rozmowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków w sprawie ustalenia wyglądu witraży w hali głównej oraz układu i kolorystyki wzorów na dachu.

Modernizację dworca realizują Polskie Koleje Państwowe S.A.

 

W ramach modernizacji dworca kolejowego Gdańsk Główny trwa obecnie częściowa zabudowa stropów po stronie zachodniej
W ramach modernizacji dworca kolejowego Gdańsk Główny trwa obecnie częściowa zabudowa stropów po stronie zachodniej
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Na peronach ładniej i wygodniej

Modernizację peronów dalekobieżnych (nr 1 i nr 2) przeprowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta inwestycja jest już gotowa. W ostatnich tygodniach przeprowadzono wszystkie odbiory techniczne.

 

  Aleja Pawła Adamowicza. Przejazdy techniczne zakończone, czas na kontrolę Nadzoru Budowlanego

 

W ramach prac wyremontowano i podwyższono perony, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. Odnowiono zachowaną historyczną wiatę, ustawiono ławki. Pojawiło się też jasne oświetlenie, które zapewniają lampy stylistycznie dopasowane do charakteru stacji. Pojawiło się też oznakowanie i nowe gabloty informacyjne.

 

Gotowe są już, odnowione i zmodernizowane, perony dalekobieżne
Gotowe są już, odnowione i zmodernizowane, perony dalekobieżne
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Zdecydowanym ułatwieniem w dostaniu się na perony, zarówno dla osób poruszających się na wózkach, jak i pasażerów z ciężkimi walizkami, są nowe windy oraz ruchome schody z przejść podziemnych na perony nr 1 i 2. W sumie zamontowano cztery pary ruchomych schodów oraz cztery windy.

W przejściu podziemnym, łączącym budynek dworca kolejowego z peronami 1 i 2, wymieniono posadzkę, wystrój ścian i sufitu oraz oświetlenie.

 

Prace za blisko 100 mln złotych

Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 100 mln złotych brutto. Jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja obejmuje budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Przedstawiciele PKP przypominają, że dworzec jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, w związku z czym duża część prac będzie miała charakter odtworzeniowy. Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostaną także elewacje. Całkowicie zostaną wymienione pokrycia na istniejących dachach - odtworzone zostaną pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniona zostanie też stolarka okienna wzorowana na historycznej.

 

4
Mat. PKP

 

Wewnątrz budynku przywrócone będą dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane zostaną na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.

W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie tzw. system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.

Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo