Jakie przeładunki wzrosły najbardziej?
Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-procentowy spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk. Tyle towaru nie było do tej pory w historii firmy
Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.).
Jakie jest miejsce Portu Gdańsk w Europie i na Bałtyku?
- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Jeszcze w ubiegłym roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk w rankingu portów europejskich, wyprzedza takie portowe tuzy, jak Marsylia (Francja), Barcelona (Hiszpania) czy Konstanca (Rumunia).
Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i drugie miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym rosyjskich surowców energetycznych.
Ile statków przypłynęło?
W ciągu sześciu miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
Widoczny jest spory wzrost przeładunków w Porcie Wewnętrznym – aż o 66,7 proc. To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 r.
Inwestycje wzmacniające konkurencyjność portu
Na tym jednak nie koniec inwestycji w Porcie Wewnętrznym. Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”.
Dotacja w wysokości blisko 100 mln euro pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). W ramach tego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży, o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym.
W Baltic Hub ruszyła wielka inwestycja. W 2024 roku gotowy będzie nowy terminal kontenerowy
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił trzy postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu, na nabrzeże Węglowe, planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.