Budowa węzła przesiadkowego rozpoczęła się w maju br. Obecnie trwają tam prace brukarskie, w tym ustawianie krawężników. Wbudowywana jest także warstwa podbudowy składającej się z kruszywa łamanego i zalewane fundamenty pod lampy oświetleniowe. Trwają również roboty związane z umacnianiem skarp zbiornika retencyjnego.
Prace, póki co, przebiegają zgodnie z harmonogramem. Inwestycja powinna zakończyć się w grudniu br.
- Dużo jednak będzie zależeć od warunków atmosferycznych. Jeżeli temperatura w najbliższych tygodniach będzie zbyt niska pewne prace trzeba będzie odłożyć do wiosny przyszłego roku. Jest to związane z technologią wykonywania niektórych prac – zaznacza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przystanek PKM Rębiechowo jest jednym z nielicznych, przy którym każdego dnia można zauważyć zaparkowane dziesiątki samochodów. Oznacza to, że mieszkańcy tej części Gdańska, jak i okolicznych miejscowości wolą podjechać i zostawić samochód w takim miejscu, a następnie przesiąć się na pociąg PKM, którym wygodnie dojadą do pracy bądź szkoły. Auta, póki co, stawiane są wzdłuż istniejącej drogi dojazdowej.
W ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie po południowej stronie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Rębiechowo, tuż przy drodze dojazdowej z Banina, Gdańsk buduje parking dla 387 pojazdów osobowych. Na parkingu zabezpieczone zostaną również miejsca dla osób niepełnosprawnych. Przy okazji powstanie cała infrastruktura techniczna łącznie z chodnikami oraz oświetleniem. Projekt przewiduje też wykonanie monitoringu parkingu - składającego się z ośmiu kamer obrotowych i dwóch stałych (na wjeździe i wyjeździe) oraz stojaków dla rowerów z wiatą (będzie to 25 stojaków w kształcie odwróconej litery "U"). Te elementy wykonane zostaną w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że w pierwszej kolejności wykonawca musiał opracować projekty, a dopiero po ich sporządzeniu przystąpił do ich realizacji. W ramach inwestycji zaplanowano także odwodnienie terenu oraz budowę niewielkiego zbiornika retencyjnego.
Koszt inwestycji to ponad 9 mln zł, z czego ponad 5,5 mln zł to dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Prace realizuje firma MTM S.A. z Gdyni.
Partnerem tego projektu jest gmina Żukowo, która w ramach realizacji węzła rozbuduje drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego). Będą to ulice: Akacjowa (około 750 m), Słoneczna (około 2,4 km) oraz Czaple (około 800 m). Do nowego węzła powstaną także trasy rowerowe z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo. Łącznie planowana jest budowa prawie 26 kilometrów tras rowerowych.