Spacer odbył się we wtorkowe popołudnie, 9 sierpnia. Wzięli w nim udział przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Straży Miejskiej, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Projektów Inwestycyjnych, Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Rozwoju Społecznego i Gdańskich Nieruchomości. W spotkaniu uczestniczyli dzielnicowi radni na czele z przewodniczącym Zarządu Marcinem Mickunem, a także miejska radna Barbara Imianowska z klubu PiS.
Osowa. Gospodarczy spacer prezydent Gdańska
Problemy wokół popularnego targowiska
Wtorkowy spacer rozpoczął się przy tunelu biegnącym pod ul. Chłopską, na przedłużeniu ul. Krzywoustego, w sąsiedztwie popularnego wśród mieszkańców Zielonego Rynku.
Zdaniem radnych dzielnicy, tunel staje się nieprzyjemnym, zabrudzonym miejscem głównie w dni targowe wspomnianego rynku, a więc w środy i soboty. Bowiem część osób, głównie nielegalnie handlujących już za ogrodzeniem targowiska, właśnie w tunelu załatwia swoje potrzeby fizjologiczne. Na terenie rynku znajduje się toaleta, ale jest ona płatna. Dlatego niektórzy decydują się na "wizytę" w tunelu.
Radni Przymorza zaznaczali, że próbowali już rozwiązać ten problem. Spotkali się z zarządcą rynku, by porozumieć się w tej kwestii i przekonać m.in. do tego, by udostępniał on tę toaletę bezpłatnie. Takiej zgody czy zapewnienia jednak nie usłyszeli. Dialog z zarządcą targowiska ma więc podjąć w najbliższym czasie Miasto.
W trakcie dyskusji radni zaproponowali, by w tunelu zainstalować monitoring, który być może zniechęciłby niektórych do nieprzyjemnych praktyk. W odpowiedzi usłyszeli jednak od przedstawicieli Urzędu Miejskiego, że doświadczenie pokazuje, iż w takich przypadkach monitoring nie jest żadną przeszkodą dla tego typu osób.
A może zlikwidować tunel przy rynku?
Rozmawiano też o zasadności istnienia tego podziemnego przejścia. W opinii radnych, korzysta z niego niewiele osób, więc można by go zlikwidować. Prezydent i pracownicy urzędu przyznali, że jest to możliwe do wykonania, pozostaje jednak pytanie, czy warto. Krzysztof Domagalski, zastępca dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, zwrócił uwagę, że tunele mogą pełnić kilka funkcji, nie tylko bezkolizyjnego przejścia dla pieszych. Są to też bowiem miejsca, które mogą służyć jako rodzaj tymczasowego schronu, co w dzisiejszych, dość niepewnych czasach, nie jest bez znaczenia.
Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Mieczysław Kotłowski, przypomniał z kolei, że ten tunel, który powstał w latach 70. miał być swego rodzaju promenadą prowadzącą prosto nad morze - takie było założenie architektów.
Prezydent Aleksandra Dulkiewicz zaproponowała, by zapytać najpierw mieszkańców o przyszłość tego tunelu, o to, jakie oni mają oczekiwania czy pomysły wobec tego miejsca. Po przeprowadzonych konsultacjach Miasto, przy współpracy z Radą Dzielnicy, zdecyduje, co w tej sprawie zrobić.
Co istotne, na pewno nie powstanie w tym miejscu przejście naziemne. Takie znajduje się bowiem zaledwie 100 metrów dalej, na wysokości skrzyżowania ulic Chłopskiej i Jagiellońskiej.
Wzgórze Mickiewicza. Gospodarski spacer prezydent Gdańska po dzielnicy
Regularne patrole Straży Miejskiej od września
Andrzej Czeran, Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku, poinformował natomiast, że od połowy września br. Straż Miejska, przy współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, będzie prowadzić na terenie wokół targowiska regularne i intensywne działania, których celem będzie właśnie ukrócenie nielegalnego handlu, a także zapobieganie zanieczyszczaniu wspomnianego tunelu. Termin wrześniowy wynika z tego, iż obecnie strażnicy muszą skupić się głównie na pracy w pasie nadmorskim oraz w śródmieściu, gdzie odnotowywany jest w tym roku bardzo duży ruch turystyczny.
Dodatkowy przejazd rowerowy
W trakcie spaceru ustalono też, że wymienić trzeba znajdujące się w sąsiedztwie targowiska kosze na odpady, które choć estetyczne, niekoniecznie są praktyczne - często wysypują się z nich tutaj śmieci, nie tylko w dni targowe.
Na przejściu dla pieszych prowadzącym na rynek od strony ul. Czerwony Dwór Miasto planuje utworzenie przejazdu rowerowego. Obecnie rowerzyści, niezgodnie z przepisami, często przejeżdżają rowerem po "zebrze". Na samym chodniku biegnącym przy targowisku dopuszczony jest z kolei ruch rowerowy, stąd decyzja o dodatkowym przejeździe. Do GZDiZ został już złożony wniosek o przebudowę przejścia. Powinno być ono gotowe najpóźniej wiosną 2023 r.
Co z boiskiem?
Pomiędzy blokami przy ul. Bzowej i Bydgoskiej znajduje się stare, nadgryzione zębem czasu, asfaltowe boisko. Dawno nie widziano w tym miejscu korzystających z niego osób. Nie bez znaczenia jest jednak fakt, że w okolicznych budynkach mieszkają głównie starsi ludzie. Dyskutowano więc nad tym, czy modernizować to boisko czy może lepiej byłoby przekształcić ten teren w typowo rekreacyjny, służący wypoczynkowi, a może wprowadzić jeszcze inne funkcje. Prezydent Dulkiewicz zwróciła uwagę, że najlepiej będzie także w tej sprawie najpierw zapytać o zdanie mieszkańców. Zaproponowano zorganizowanie warsztatów z ich udziałem. Wkrótce ustalony zostanie konkretny termin takiego spotkania.
Chełm. Dzielnicowy spacer z udziałem władz Gdańska za nami
Remonty ulic na Przymorzu
Na Przymorzu Małym jest kilka ulic, które wymagają remontu. Podczas gospodarczego spaceru z prezydent zajrzano m.in. na ul. Czerwony Dwór, biegnącą za budynkiem biblioteki. Nawierzchnia jezdni wykonana jest z charakterystycznej trylinki, a w wielu miejscach jest mocno uszkodzona. Ustalono, że GZDiZ naprawi ubytki w jezdni w ramach prac bieżących - utrzymaniowych, ale na generalny remont ulicy trzeba będzie jeszcze poczekać. Remont chodnika na tej ulicy także planowany jest dopiero za kilka lat.
Natomiast jeszcze w tym roku rozpocznie się modernizacja ulicy Śląskiej, na odcinku od ul. Szczecińskiej do Krynickiej. Na pozostałym odcinku, do ul. Chłopskiej, Miasto zleci wkrótce wykonanie dokumentacji projektowej.
Remont potrzebny jest też na ul. Lęborskiej. Część ulicy, wraz z odcinkami chodników, została wyremontowana w ostatnich latach przez deweloperów, którzy przy tej ulicy wybudowali nowe osiedla, ale potrzebny jest generalny remont na całej długości ulicy.
Miasto zleci zatem wykonanie dokumentacji - projektu technologicznego dla ul. Lęborskiej.
Podczas spaceru Aleksandra Dulkiewicz zaznaczała też, iż należy ustalić priorytety, jeśli chodzi o remonty ulic. Ze względu na ograniczony miejski budżet nie wszystkie inwestycje można będzie bowiem przeprowadzić w najbliższym czasie. Radni dzielnicy uznali więc, że w pierwszej kolejności trzeba wyremontować ul. Śląską.
Chodniki na ul. Bora Komorowskiego wyremontowane zostaną z miejskiego Programu Chodnikowego, ale nie wcześniej niż po roku 2025.
W trakcie spaceru poruszono też kwestię uschniętych drzew, które zasadzono w ramach modernizacji skwerku znajdującego się u zbiegu ulic Bora Komorowskiego i Zgody II. Modernizację i nasadzenia przeprowadzono przed dwoma laty, w ramach Budżetu Obywatelskiego. GZDiZ sprawdzi m.in., czy drzewka były jeszcze na gwarancji. Te uschnięte zostaną wkrótce usunięte.
Kiedy przebudowa ulic Arkońskiej, Szczecińskiej i Słupskiej?
Przebudowa tych ulic planowana jest na odcinkach od ul. Kołobrzeskiej do ul. Lęborskiej. Prace wykonane zostaną w ramach tzw. umów szesnastkowych, a więc dotyczących artykułu 16 ust. 1 Ustawy o drogach publicznych. Chodzi o inwestycje drogowe, które realizują prywatni inwestorzy. Jeśli przedsiębiorca stawia osiedle mieszkaniowe, obiekt handlowy, czy też halę magazynową, zobowiązany jest nie tylko do wybudowania budynków. Musi dostosować do nich układ drogowy, tak by nowa inwestycja nie wpłynęła negatywnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego w sąsiedztwie. W tym celu poszerza się fragmenty ulic, wyznacza dodatkowe pasy do skrętów, czy też zamienia klasyczne skrzyżowania w ronda, ale także buduje oświetlenie uliczne, montuje meble miejskie i wykonuje nasadzenia drzew i niskiej roślinności. I taka sytuacja jest właśnie na ulicach Arkońskiej, Szczecińskiej i Słupskiej. W ostatnich latach na dawnych terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich powstało nowe osiedle.
W związku z tym, że na wymienionych ulicach trzeba wymienić m.in. sieci podziemne, trwają jeszcze prace nad dokumentacją projektową nowych instalacji. Zgodnie z planem jeszcze w tym roku, w czwartym kwartale, ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie prac na wspomnianych ulicach. Roboty ruszą w przyszłym roku.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy, kanalizacja deszczowa i sieci teletechniczne. Powstanie też docelowa organizacja ruchu w tym rejonie. Dodatkowo na ul. Słupskiej i Arkońskiej zamontowane zostanie oświetlenie.
Dyskusja o planach wobec tzw. Małej Warszawy
Podczas spaceru długo dyskutowano też nad powstającym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru objętego ulicami: Szczecińską, Słupską, Arkońską, Pucką i Malborską, który radni nazwali "Małą Warszawą". Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło prace nad tym planem na wniosek samych mieszkańców oraz Rady Dzielnicy. Obecnie trwa etap ponownego uzgadniania zapisów ze względu na brak zgody konserwatora zabytków na niektóre z nich. Część zapisów niepokoi też okolicznych mieszkańców. Obawiają się m.in., że ta część dzielnicy stanie się hotelowo-usługową, a chcą mieszkalno-usługowej. Chodzi przede wszystkim o zapisy umożliwiające powstanie tzw. apart hoteli. Zgodnie z przyjętymi wymogami mogłyby one powstać przy ul. Słupskiej. Mieszkańcy obawiają się w związku z tym nadmiaru samochodów w tej okolicy. Plan uwzględnia też zabudowę przy ul. Kołobrzeskiej, gdzie wciąż stoją puste działki, a Miastu zależy, by powstała tam pełna pierzeja.
W ramach procedury planistycznej radni dzielnicy złożyli już uwagi do projektu planu, a część z nich została uwzględniona: obniżono dopuszczalną maksymalną wysokość budynków i intensywność zabudowy. BRG czeka obecnie m.in. na wytyczne konserwatorskie. Kiedy przeanalizowane zostaną wszystkie uwagi i wprowadzone ewentualne zmiany w projekcie planu ten ponownie zostanie wyłożony do publicznego wglądu.
Co ważne, ostateczna decyzja co do planu jeszcze nie zapadła.