Blisko 6 kilometrów trasy tylko dla autobusów
Buspas bądź buspasy planowane są na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy wyniesie 5,7 km. Co istotne, jest to projekt wzmacniający komunikację publiczną i połączenie pomiędzy górnym i dolnym tarasem naszego miasta. Skorzystają na tym przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej.
Dowiedz się więcej 10 lipca
Spotkanie informacyjne odbędzie się w środę, 10 lipca, o godz. 17.00, w sali scenicznej (na parterze) w Oliwskim Ratuszu Kultury przy ul. Opata Jacka Rybińskiego 25.
Celem rozbudowy ulicy Spacerowej o buspasy jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusu miejskiego pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli też na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179 (a to dlatego, że nie będą stały w korkach), które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM".
Buspas na Spacerowej, ale jaki? Spotkanie w Osowej o wyczekiwanej inwestycji
Dwa warianty buspasów brane pod uwagę
Wariant I
- Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów), sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
- W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
- W szczycie popołudniowym - w kierunku Osowej
- Zalety: niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
- Koszt 70 - 80 mln zł
Wariant II
- Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
- Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
- Koszt realizacji to 80 - 100 mln zł
Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym.
W związku z intensywnymi przygotowaniami do tej inwestycji, Miasto wraca też do pomysłu budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie.
- Dlatego, że projekt buspasa częściowo, ale nie w całości, rozwiązuje temat komunikacji publicznej (po wyjeździe z buspasa autobusy będą włączały się do ruchu w miejscach, gdzie mogą tworzyć się, i nierzadko tworzą, korki - ). Nie rozwiązuje natomiast kwestii transportu indywidualnego - tłumaczył podczas spotkania z mieszkańcami Osowy, poświęconego także budowie buspasów, zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak.