Ponowne ogłoszenie przetargu w 2024 r.
Budowa tego przejścia naziemnego jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska musiała jednak unieważnić przetarg na realizację tego projektu ze względu na przedłużające się uzgodnienia z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nowy przetarg zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Nowe przejście dla pieszych planowane jest w pobliżu dworca Gdańsk Główny, i ma w znaczny sposób usprawnić poruszanie się po okolicy. Oprócz pasów na jezdni zaplanowano też przejazd rowerowy, a także wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.
- Inwestycja nadal jest priorytetowa, natomiast z uwagi na przedłużające się uzgodnienia m.in. z PWKZ przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót, Konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. DRMG po raz czwarty wystąpiło do Konserwatora o wydanie pozytywnej opinii. PWKZ nie odniósł się na piśmie do tej sprawy, dzięki czemu organ wydający pozwolenie wszczął 16 października 2023 r. procedurę jego wydania. Przewidywany termin wydania decyzji to koniec IV kwartału 2023 r. - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przejście dostosowane do pieszych, niepełnosprawnych i rowerzystów
Nowy przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2024 roku. Rozpoczęcie robót planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy - projekt został tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Przejście naziemne, które ma powstać w okolicy dworca PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy pobliskim węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by potoki pieszych mogły przekroczyć w jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.