Kolejne przejście naziemne na głównej arterii Gdańska
W Gdańsku od kilu lat realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. Dlatego powstały już naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
W ubiegłym roku ogłoszono również przetarg dotyczący budowy takiego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny. Nie został jednak rozstrzygnięty.
- Z powodu przedłużających się uzgodnień m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - dop. red.), niezbędnej do rozpoczęcia robót, konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. Decyzja ta została ostatecznie pozyskana 31 stycznia br. - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Nowy przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Rok od otwarcia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jaki efekt?
Co zaplanowano w ramach inwestycji?
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane białe pasy, ale też przejazd rowerowy, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy budynku Dworca Głównego, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Do tego montaż sygnalizacji świetlnej. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Budowa ma potrwać 27 tygodni od dnia podpisania umowy. Odbiory potrwają maksymalnie kolejne 7 tygodni od zakończenia prac.
Nowe przejście naziemne przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym
Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej otwarte
Przy nowym przejściu będą “światła”
Przejście naziemne, które ma powstać w okolicy dworca PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy pobliskim węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by piesi mogli przekroczyć na jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
Do planowanego ogłoszenia przetargu odniósł się na Facebooku Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji:
Szansa na ożywienie ulic Elżbietańskiej i Garncarskiej
Ta pozostająca obecnie nieco na uboczu przestrzeń, będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych traktów Gdańska. Dzięki nowemu przejściu to właśnie tymi ulicami będzie można wygodnie przejść w kierunku Głównego Miasta.
To szansa rozwoju nowych lokali gastronomicznych, ale też wykształcenia atrakcyjnej przestrzeni publicznej.
Dworzec PKP Gdańsk Główny wreszcie otwarty
Nowe przejścia naziemne nie powodują korków
Po tym, jak władze Gdańska ogłosiły przed kilku laty plany budowy przejść naziemnych w mieście, pojawiło się wiele głosów krytycznych i obaw, zwłaszcza wśród kierowców. Obawiali się oni, że przejście przy Bramie Wyżynnej mocno wydłuży czas przejazdu na tym odcinku Wałów Jagiellońskich, a także przyczyni się do jeszcze większych korków. Tak się nie stało, m.in. dlatego, że światła przy tym przejściu zmieniają się w tym samym takcie, co światła przy skrzyżowaniu z Huciskiem, które znajduje się kilkaset metrów dalej. Przykładowo, jeżeli przy tym skrzyżowaniu wyświetla się czerwone światło, wyświetla się ono również przy Bramie Wyżynnej.
Otwarte przed niemal dwoma latami przejście przy Bramie Wyżynnej dobrze wpisało się w pejzaż miejski - jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Według obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie: 159 pieszych i rowerzystów na minutę i 79 pojazdów na minutę.
Nie odnotowano też zakłóceń w ruchu pojazdów na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, które mogłyby wpływać na płynność przejazdu bądź powodować odkładanie się kolejki pojazdów na sąsiednie skrzyżowania.
Ponad 660 aut na 1000 mieszkańców Gdańska
W polskich miastach wciąż przybywa samochodów, a wraz nimi problemów z ich wykorzystaniem w przestrzeni miejskiej. Aktualnie w Gdańsku na 1000 mieszkańców przypada ponad 660 aut. To więcej niż w Wiedniu, Madrycie, Mediolanie, Budapeszcie czy nawet Nowym Jorku.
Badania dowodzą, że im lepsze warunki dla samochodów w miastach, tym szybciej rośnie popyt na kolejne jezdnie, rozwiązania infrastrukturalne czy miejsca parkingowe. Wraz ze wzrostem liczby aut, nieuchronnie spada poziom bezpieczeństwa drogowego i poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza wśród pieszych.
Od lat 80. w miastach Europy Zachodniej, i od niedawna również w miastach Polski, wprowadzane są rozwiązania, których celem jest rozwój mobilności zrównoważonej i poprawa jakości przestrzeni miejskiej, budowa tzw. miasta 15-minutowego, czyli takiego, które zapewni możliwość załatwienia większości codziennych spraw w ramach 15-minutowego spaceru. Jednym z jego elementów wprowadzanych w naszym mieście jest właśnie budowa przejść naziemnych.
Nowe przejścia naziemne mają zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. W przypadku centrum Gdańska to także część realizowanej od kilku lat polityki miejskiej dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia są przystosowane także do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiada sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione jest barier w postaci krawężników czy schodów.