Czwarte takie przejście
W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Umowa na 12 mln zł
Umowę podpisano z firmą Grupa Flize Gres Sp. z o.o. Koszt budowy przejścia wraz z niezbędną infrastrukturą to niecałe 12 mln złotych. Harmonogram robót przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r., natomiast procedury odbiorowe mają zakończyć się w styczniu przyszłego roku.
W pierwszej kolejności wykonawca będzie kontraktował materiały oraz opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu. Po jego przygotowaniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska będzie informować o planowanych zmianach w organizacji ruchu.
Przejście intensywnie wykorzystywane
Otwarte ponad dwa lata temu przejście przy Bramie Wyżynnej znakomicie wpisało się w pejzaż miejski, jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych.
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Korzystają tłumy
Wg obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie:
- 159 pieszych i rowerzystów / minutę
- 79 pojazdów / minutę