Częstsze kontrole stanu nawierzchni dróg, chodników i dróg rowerowych
Inspektorzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni regularnie kontrolują stan nawierzchni i oznakowania dróg w naszym mieście. To pozwala na tworzenie harmonogramów koniecznych napraw i ich realizację w ciągu całego roku. Priorytetem są dla naprawy w miejscach, gdzie uszkodzenia wpływają negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
U schyłku zimy i wczesną wiosną przeglądy stanu technicznego dróg, chodników i dróg rowerowych są częstsze. To dlatego, że zimowe warunki pogodowe – różnice temperatur oraz zamarzająca i odmarzająca woda – nie obchodzą się z nawierzchnią delikatnie. To właśnie wtedy ujawnia się najwięcej pęknięć i ubytków, obniżających bezpieczeństwo i komfort jazdy autem czy rowerem oraz utrudniających pieszym korzystanie z chodników.
Co warte zauważenia, pierwsze tegoroczne kontrole gdańskich dróg wykazały, że uszkodzeń jest mniej w porównaniu z minionym rokiem. To przede wszystkim skutek nieco łaskawszej aury, z jaką mieliśmy do czynienia w ostatnich miesiącach.
Ciąg dalszy artykułu po filmie wideo
ZOBACZ JAK PRZEBIEGA ROZBUDOWA ULICY BUDOWLANYCH (ujęcia z 13 lutego 2023) Trwają intensywne prace na ul. Budowlanych. Ta ważna droga jest poszerzana - dodatkowy pas ruchu sprawi, że jazda samochodem będzie bardziej płynna i bezpieczniejsza. Powstanie też nowe oświetlenie i droga dla rowerów.
|
GZDiZ przystępuje do pozimowych napraw
Dzięki coraz stabilniejszej pogodzie GZDiZ może przystąpić do naprawy ubytków w nawierzchniach. Tak jak w poprzednich latach uzupełniane będą masą asfaltową, wykorzystując dwie technologie: „na zimno” oraz „na ciepło”.
Atutem tej technologii "na zimno" jest możliwość prowadzenia prac nawet przy pogorszeniu pogody - niewielkim mrozie czy opadach deszczu lub śniegu. Tym sposobem naprawiane są te miejsca, gdzie uszkodzenie na tyle wpływa na bezpieczeństwo ruchu, że nie można czekać na lepszą aurę. Jak wygląda to w praktyce? Gotowa masa asfaltowa ułożona zostaje w miejscu ubytku i ubita. Dzięki temu w krótkim czasie z jezdni, chodnika czy drogi rowerowej można korzystać bez utrudnień. Taka metoda stosowana jest jednak doraźnie i ma charakter tymczasowy. Docelowo tak zabezpieczone uszkodzenie i tak będzie musiało zostać naprawione „na ciepło”. Ta technologia jest z kolei bardziej czasochłonna i wymaga niekiedy wprowadzenia zmian w organizacji ruchu, ale jej efekt jest trwalszy. Ubytek zostaje wycięty z nawierzchni, a w to miejsce wylewana jest warstwa gorącego asfaltu, który po zastygnięciu tworzy zwartą równą powierzchnię.
Zdecydowana większość napraw przeprowadzona jest w technologii docelowej, czyli "na ciepło". Średnio w miesiącu GZDiZ do napraw nawierzchni zużywa ok. 500-600 ton asfaltu lanego, a zimnej masy asfaltowej tylko 1-2 tony.
Słuchamy głosu mieszkańców
Przy ustalaniu harmonogramów prac naprawczych na gdańskich drogach GZDiZ opiera się również na zgłoszeniach mieszkańców.
Można je kierować do Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 52 44 500, mailowo pod adresem kontakt@gdansk.gda.pl lub poprzez aplikację zglos.gdansk.pl.