• Start
  • Wiadomości
  • Gdańska Stocznia „Remontowa” z pierwszym promem na gaz LNG

Gdańska Stocznia „Remontowa” z pierwszym promem na gaz LNG

W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” zatankowano LNG do budowanego, nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego. Gaz ziemny w postaci skroplonej zabunkrowała - bo tak fachowo nazywa się ta czynność - estońska firma Elenger, jeden z potentatów energetycznych w regionie Morza Bałtyckiego. 
14.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Ro-Pax_NB101_PortalMorski_pl (2)
Napędzany gazem LNG prom typu Ro-Pax będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek tego typu na Bałtyku
źródło: PortalMorski.pl

Jak zabunkrowano prom?

Gaz wypełnił prom metodą „truck-to-ship”. Polega ona na bezpośrednim tankowaniu statków, w tym przypadku skroplonym gazem ziemnym (LNG), przy użyciu autocystern. To rozwiązanie umożliwia elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.
 
LNG do zbiornika promu o roboczej nazwie NB101 wtłoczono za pomocą trzech autocystern. W zbiorniku statku znalazło się w ten sposób 139 metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego. Laik rzekłby, że to mało. Trzeba jednak wiedzieć, że gaz ziemny w formie skroplonej LNG zmniejsza swoją objętość aż 600 razy. Cały proces odbywa się w temperaturze -162 stopni Celsjusza.
 
Zanim przystąpiono do bunkrowania LNG należało m.in. sprawdzić wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa na promie. Silniki przetestowano wstępnie na paliwie konwencjonalnym. Następnie zbiornik LNG osuszono i schłodzono ciekłym azotem do temperatury -130 stopni Celsjusza. Na końcu sprawdzono szczelność, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. 

Trawler dla Islandii. Jedenaste wodowanie w Karstensenie

Bunkrowanie LNG na promie budowanym przez Gdańską Stocznię “Remontowa” to pierwsze tego typu zadanie wykonane przez firmę Elenger w Polsce. 
 
- To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania. Dzięki własnej flocie autocystern i sprawdzonemu know-how możemy zapewnić armatorom niezawodne i ekologiczne paliwo, co realnie przyczynia się do redukcji emisji w regionie Morza Bałtyckiego − mówi Marius Kairys, prezes spółki Elenger. 

Ekologiczny prom

Zabunkrowany LNG przez Elenger statek to nowoczesny prom Ro-Pax służący do przewozu 400 pasażerów oraz samochodów. To jedna z trzech jednostek, która Gdańska Stocznia „Remontowa” buduje dla spółki Polskie Promy, należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) oraz Skarbu Państwa. Będą one obsługiwać połączenia ze Skandynawią. 
 
Polskie Promy wyczarterują jednostki polskim armatorom. Dwa będą pływać w barwach spółki Unity Line z grupy PŻM, a jeden będzie użytkowany przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries).
Autocysterna kriogeniczna Elenger (3)
Specjalistyczna autocysterna LNG
źródło: Elenger
 
Produkcję statków gdańskiej stoczni powierzono na mocy kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Stało się to po fiasku budowy Ro-Paxów w Szczecinie w 2017 roku. Częścią umowy zawartej z Gdańską Stocznią "Remontową" jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Ten prom ma symbol "Made in Poland". Ważne wodowanie w Gdańskiej Stoczni "Remontowej"

Jednostka jest wyposażona w cztery dwupaliwowe silniki (LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 25 procent w porównaniu do tradycyjnych napędów. 
 
Budowany przez gdańską stocznię prom przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), poprzedzające próby morskie jednostki. 

Więcej o Elenger i "Remontowej"

Poza Polską firma Elenger ma na swoim koncie już ponad 6 tysięcy operacji bunkrowania LNG metodą „truck-to-ship” − głównie w portach Tallin, Helsinki, Hanasaari i Hanko. Jako pierwsza rozpoczęła tę usługę w regionie państw bałtyckich w 2017 r. Firma dysponuje również własnym statkiem bunkrującym Optimus, wykorzystywanym w operacjach „ship-to-ship” na Morzu Bałtyckim. Spółki dystrybucyjne Elenger zarządzają i eksploatują 9 tysięcy kilometrów gazociągów w Estonii, na Łotwie i w Polsce.
 
Właścicielem Elenger jest estońska firma inwestycyjna Infortar, której akcje są notowane na giełdzie w Tallinnie.
 
Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. to największa stocznia w Polsce i jedna z pięciu największych w Europie. Utworzona w 1952 r. i sprywatyzowana w 2001 r., specjalizuje się w remontach i przebudowach statków, platform offshore i innych konstrukcji morskich. 
 
 

TV

Zupa na Monciaku