“Burza” jest jedną z ostatnich sztuk napisanych przez Szekspira. Zachowując jedność miejsca, czasu i akcji - wydarzenia odbywają się na niewielkiej wyspie w ciągu kilku godzin - dramaturg opowiada historię miłosną Mirandy, córki Prospero, prawowitego księcia Mediolanu, który pozbawiony tronu przez swego brata Antonia, został wraz z dziewczyną wygnany z kraju. Od 12 lat mieszkają na wyspie i książę nie myśli o powrocie, lecz gdy w jej pobliżu przepływa statek wiozący Antonia i króla Neapolu (spiskującego kiedyś przeciwko Prospero) oraz jego syna (Ferdynanda) i brata (Sebastiana), Prospero posługując się czarami wywołuje burzę. Rozbitkowie lądują na wyspie. Również dzięki czarom Ferdynand zakochuje się w Mirandzie.
W lekkiej z pozoru, napisanej w konwencji commedia dell’arte sztuce, realizatorzy doszukiwać się będą jednak głębszych i symbolicznych treści. Już sam tytuł odzwierciedla istotę naszych czasów, a metafora dwóch światów - Starego - zawłaszczonego przez uzurpatorów i odległej wyspy, na której banita spędza czas czytając mądre księgi, w izolacji - czy czegoś nam nie przypomina? To jednak nie jedyne wątki tej historii. Znajdziemy tu też seksualną przemoc, manipulację, wielkie interesy, strach, nadzieję i chęć zemsty, a nawet terroryzm.
- Prospero abdykował - tłumaczy koncepcję spektaklu reżyser Szymon Kaczmarek. - Wyrzekł się władzy, pogrążył w księgach, zamknął w ścianach pracowni. Został pozbawiony wpływów i sam pozbawił się możliwości wpływania na rzeczywistość. Intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów. Opuszczony, samotny, z płaczącym dzieckiem na rękach, został wygnany ze świata, którego był częścią. Ocalał dzięki litości oprawcy. Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który - pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy.
Czy nie współcześnie brzmią też opozycje cywilizacji i natury, zgiełku nowoczesności i kuszącej ciszy wewnętrznej emigracji? Ale co ze sprawiedliwością?
- Ciemność, mgła, wilgoć, dzikość budują klimat na wyspie Prospera - mówi reżyser. - Stanowią podstawę magicznego oręża, jakim dysponuje wygnany władca. Przemożny wpływ przyrody, jej brutalność i bezwzględność, to narzędzia ujarzmiania ludzi „przemysłu”, którzy - pozbawieni dostępu do cywilizacji - tracą zdrowie, siły i rozum. Formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja - podstawowa „magiczna sztuczka”. Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę”.
Premiera spektaklu miała zainaugurować w ubiegłym roku 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku jednak została przełożona ze względu na obostrzenia związane z epidemią, które uniemożliwiły wystawienie spektaklu z udziałem widzów, w teatrze.
Premiera planowana jest na piątek 23 kwietnia 2021 r. na godz. 19.
Kolejne spektakle odbędą się:
- 24 kwietnia 2021 (sobota), godz. 18
- 25 kwietnia 2021 (niedziela), godz. 18.
Teatr Miniatura. O zarządzaniu teatrem w kryzysowych czasach - mówią Michał Derlatka i Agnieszka Kochanowska
Bilety są dostępne od 24 lutego 2021 w kasie GTS przy ul. Wojciecha Bogusławskiego 1 oraz online na stronie www.bilety.teatrszekspirowski.pl.
Ceny:
Parter (miejsca stojące): 30 zł
I i II poziom galerii (miejsca siedzące) – bilet normalny: 70 zł / bilet ulgowy: 55 zł
III poziom galerii (miejsca siedzące) – bilet normalny 55 zł / bilet ulgowy: 30 zł.
Obchody urodzin Szekspira, organizowane są w Gdańsku od 1991 roku. Najpierw przez Fundację Theatrum Gedanense, a od 2008 roku przez Gdański Teatr Szekspirowski. Co roku, święto 23 kwietnia zyskuje niepowtarzalny artystyczny kształt. Tym razem będzie to pierwszy spektakl oryginalny wyprodukowany przez Gdański Teatr Szekspirowski.
William Szekspir
przekład: Stanisław Barańczak
BURZA
Reżyseria i światło: Szymon Kaczmarek
Scenografia: Kaja Migdałek
Kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
Opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski
Obsada:
Paweł Charyton - Ferdynand
Mikołaj Chroboczek - Alonzo
Wiktoria Dudek - Miranda
Marcin Gaweł - Kaliban
Sławomir Głazek - Gonzalo
Sylwia Gola - Sebastian
Filip Jasik - Trinkulo
Mateusz Król - Antonio
Maciej Pesta - Ariel
Wojciech Sikora - Stefano
Paweł Smagała - Prospero
Piotr Srebrowski - Kapitan.