Nie przypadkowo Edward Pytlos, którego prace można już było oglądać w Oliwskim Ratuszu Kultury przy okazji wystawy „Festiwal uczuć”, powraca do tego miejsca ze swoją najnowszą wystawą, zatytułowaną „Prawny grzech”.
- To moja artystyczna kolebka. 17 maja 2019 roku tutaj wszystko się zaczęło - wspomina młody gdański twórca. - Dziś wracam z pewnym dorobkiem i moją czwartą indywidualną wystawą. Mam nadzieję, że tutejsza wyrobiona publiczność przyjmie mnie jak swojego chłopaka i moje prace spodobają się.
Część z prac, które zobaczymy w sali wystawienniczej budynku przy ulicy Opata Jacka Rybińskiego 25 powstała z inspiracji maskami znanych weneckich twórców - braci Massimo i Sergio Boldrinów z pracowni La Bottega dei Mascareri. Inne obrazy Edwarda Pytlosa nawiązują z kolei do historii Wenecji, która była najdłużej istniejącą republiką w dziejach i państwem-miastem wielokulturowym, wielonarodowym i wieloreligijnym.
- Czy możemy tak żyć we współczesnym świecie, absolutnie zakazywać czy umownie dopuszczać, co jest grzesznym prawem a co prawnym grzechem? Edward stawia pytania i szuka na nie odpowiedzi w charakterystyczny dla siebie sposób, nie bojąc się różnych technik i materiałów, nawet czasami znalezionych na „złomowcu” - mówi Marcin Makowski, kurator wystawy.
Uroczysty wernisaż wystawy „Prawny grzech” odbędzie się w czwartek, 19 sierpnia, o godzinie 18:00. Podczas otwarcia wystąpią DJ EMOH - po raz pierwszy w Gdańsku, i duet KOREKCJA LINII, którego częścią jest Edward Pytlos - po raz pierwszy usłyszeć go będzie można na żywo. Wystawa potrwa do 8 września. Wstęp wolny.
O artyście:
Edward Jan Pytlos (ur. 16 listopada 2003 roku w Warszawie) - stypendysta Prezydenta Miasta Gdańska w kategorii Wybitny Talent, uczeń IV Liceum im. Marynarzy WOP w Gdańsku oraz Kuźni Warsztaty Sztuki. W swoich pracach przedstawia różne zachowania ludzkiego umysłu, jednocześnie pokazując je w prosty oraz wolny do interpretacji sposób.
W swojej twórczości inspiruje się pracami Egona Schiele, Vincenta Van Gogha i Witkacego. Lidia Popiel, kuratorka pierwszej wystawy Edwarda w Oliwskim Ratuszu Kultury, pt. „Festiwal uczuć” (2019), tak napisała o artyście: Edward portretuje. Niewidzialne, wewnętrzne życie pojawia się w jego portretach w dynamiczny, wydawałoby się bezwolny sposób. Jednak barwy i linie z mocą układają się w charakter. Chciałoby się zapytać osoby z obrazów, czy zgadzają się. Niech odpowiedzą szczerze, jak zrobił to Edward, który widzi duszę, ale nie obnaża jej. Taki jest układ. Dotrzymuje słowa. Dotrzymuje tajemnicy.
Po sukcesie wystawy w Oliwskim Ratuszu Kultury Edward zaprezentował dwie miniatury „Non c’ e rosa senza spine” i „Rzadki okaz” w ramach zbiorowej wystawy w Galeri Spazio SV podczas Biennale Arte 2019 w Wenecji. W czerwcu tego samego roku zasłynął realizacją przy współpracy z Gdańskimi Nieruchomościami projektu artystycznego Galeria Miejska Prowizorka, który spodobał się mieszkańcom Gdańska i mediom. Twórca przyozdobił okna znajdujące się w opustoszałych kamienicach przy ul. Podmiejskiej 11 b i 11 c. Powstały obrazy opowiadające o życiu ulicy i jej bohaterach, borykających się nierzadko z trudną codziennością. Obrazy można do dziś podziwiać w oruńskiej przestrzeni.
Pod koniec 2020 roku Edward zrealizował w uzgodnieniu z mieszkańcami Letnicy mural „Letnica dumna i zawsze zwycięska” a w lutym 2021 roku - zbiorową wystawę „Karnawał wenecki w Gdańsku” w Domu Uphagena. W czerwcu wspólnie z Oliwią Niewidziałą namalował na Wyspie Sobieszewskiej mural „Wyspiański taniec”. Również w czerwcu, oraz w lipcu, pokazywana z sukcesem była trzecia indywidualna wystawa artysty, zatytułowana „Żywot Długi. Piłka krótka” w Windzie GAK we Wrzeszczu, na której zaprezentowano kilkadziesiąt obrazów i grafik, łączących sztukę z kulturą hip-hopu.