Dla branży lotniczej na całym świecie najtrudniejszym okresem w tym roku był wiosenny czas lockdownu. W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy najmniejszych ruch pasażerski panował w drugim kwartale 2020 r.
Liczba pasażerów w poszczególnych miesiącach 2020:
- styczeń 374 355 pasażerów, wzrost o 17,4 2% w porównaniu do stycznia 2019 - luty 367 538 pasażerów, wzrost o 14,3% w porównaniu do lutego 2019 - marzec 145 117 pasażerów, spadek o 59,8% w porównaniu do marca 2019 - kwiecień 1 128 pasażerów, spadek o 99,7% w porównaniu do kwietnia 2019 - maj 1 257 pasażerów, spadek o 99,7% w porównaniu do maja 2019 - czerwiec 18 226 pasażerów, spadek o 96,6% w porównaniu do czerwca 2019 - lipiec 154 021 pasażerów, spadek o 72,7% w porównaniu do lipca 2019 - sierpień 233 349 pasażerów, spadek o 58,5% w porównaniu do sierpnia 2019 - wrzesień 177 957 pasażerów, spadek o 66,4% w porównaniu do września 2019 |
W liczbach bezwzględnych ruch pasażerski na gdańskim lotnisku wyglądał tak:
LIPIEC | 154 021 pasażerów |
SIERPIEŃ | 233 349 pasażerów |
WRZESIEŃ | 177 957 pasażerów |
- W ostatnim czasie mamy w Gdańsku w każdym miesiącu ponad 150 tysięcy pasażerów. W lipcu było ich 154 tys., w sierpniu ponad 233 tys., a we wrześniu prawie 178 tysięcy. To znaczy, że powoli wracamy do latania. W gdańskim porcie w tym roku mamy szansę na obsłużenie w sumie około dwóch milionów pasażerów, w ubiegłym mieliśmy ich ponad pięć milionów i ten spadek jest realnym skutkiem koronawirusa dla naszej firmy” - mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
W ubiegłym roku w grudniu Port Lotniczy Gdańsk świętował 5-cio milionowego pasażera. 2 miliony podróżnych gdańskie lotnisko obsłużyło po raz pierwszy w 2013 roku.
- Odrobimy to w ciągu trzech lat. Ludzie chcą podróżować, spotykać się ze znajomymi, zwiedzać inne kraje, chcą latać do pracy i mieć swobodę tej podróży. Obecnie część z nich obawia się obostrzeń wprowadzanych przez poszczególne państwa, na przykład zakazów lotów, kwarantanny czy obowiązkowych testów na koronawirusa. Pasażerowie w czasach niepewności wstrzymują się od latania, a lotnictwu jest potrzeby spokój do odbudowania ruchu lotniczego. Czekamy więc na ustabilizowanie sytuacji. Widzimy, że państwa strefy Schengen zaczynają porozumiewać się co do tego, jak powinno wyglądać podróżowanie i w Europie nie ma już zakazów lotów. Czekamy na kolejne uzgodnienia. Latanie powinno być uwolnione, podobnie jak swobodne jest poruszanie się samochodami, pociągami czy pływanie promami. I dla każdego środka transportu powinny być w Europie i w strefie Schengen takie same zasady sanitarne i medyczne – uważa Tomasz Kloskowski.
Kierunki lotów
Najpopularniejsze kierunki lotów rejsami regularnymi z Gdańska to nadal Londyn i Oslo, a na kolejnych miejscach były Warszawa i Kopenhaga. Powoli, ale sukcesywnie odradza się ruch czarterowy. Polacy po okresie przerwy spowodowanej zakazem lotów, zaczęli latać na wakacje, w lipcu było ich w Gdańsku prawie 6 tysięcy, w sierpniu prawie 13 tys. a we wrześniu już ponad 13,5 tys. Najpopularniejsze kierunki to niezmiennie Grecja, Turcja i Egipt.
Operacje lotnicze
Od stycznia do końca września w Porcie Lotniczym Gdańsk odbyło się w sumie 20 256 operacji startów i lądowań. To ponad 45% mniej niż w porównywalnym czasie 2019 roku. Jednak po okresie załamania w kwietniu 2020, gdy tych operacji było tylko 522, sukcesywnie zwiększa się ich liczba.
LIPIEC | 2 616 operacji |
SIERPIEŃ | 3 236 operacji |
WRZESIEŃ | 2 778 operacji |
Cargo
Najmniejsze straty gdańskie lotnisko zanotowało dotychczas w obsłudze przesyłek cargo. W ciągu trzech kwartałów 2020 roku było 4 861 792 kilogramów paczek i listów. Natomiast we wrześniu był wzrost o ponad 12% w stosunku do tego samego miesiąca 2019 roku i lotnisko obsłużyło 621 310 kilogramów towarów.
Wyniki finansowe
Za trzy kwartały 2020 roku Port Lotniczy Gdańsk ma stratę w wysokości 3 milionów 456 tysięcy złotych.
- Sytuacja finansowa gdańskiego lotniska jest stabilna. Planowaliśmy w 2020 roku mieć zyski, niestety będą straty, jednak prawdopodobnie nie większe niż 5-10 milionów złotych. Zamierzamy straty sfinansować ze środków z kredytu. Czekamy także na pomoc rządową – uspokaja prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
Siatka połączeń z Gdańska (aktualna od 25.10.2020 do 28.03.2021)
Ryanair: Aarhus, Alicante, Billund, Birmingham, Bristol, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Sztokholm–Skavsta, Vaxjo; Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Bergen, Billund, Bodo, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Kijów-Żulany, Kolonia-Bonn, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malmo, Mediolan-Bergamo, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku, Zaporoże; LOT: Kraków, Warszawa; KLM Amsterdam, SAS Kopenhaga; Lufthansa: Frankfurt, Monachium; Norwegian: Oslo, Kopenhaga.