• Start
  • Wiadomości
  • Pożyczyłeś? Oddaj! Dzieci napisały dla dzieci książkę o pożyczaniu

Pożyczyłeś? Oddaj! Dzieci napisały dla dzieci książkę o pożyczaniu. Link do pobrania

Co czuje osoba, kiedy ktoś nie dotrzymuje wobec niej słowa? Jak ważne jest zaufanie i jakie są skutki jego utraty? O tym wszystkim uczniowie trzech szkół podstawowych z Poznania, Wrocławia i Gdańska napisali w książce. Z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej w Polsce rozdają ją bezpłatnie i zachęcają rodziców z całej Polski, żeby czytali ją swoim dzieciom i z dziećmi. Na końcu tekstu podajemy link, skąd można pobrać nietypową książeczkę.
30.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
grupowe zdjęcie, jest na nim ponad dwudziestu małych uczniów ze szkoły podstawowej, stoją w trzech rzędach, pozują do zdjęcia
Na zdjęciu: Aleksandra, Wiktoria, Amelia, Borys, Stanisław, Maksymilian, Tymoteusz, Julian, Tymoteusz, Wanda, Wojciech, Zofia, Grzegorz, Grzegorz, Feliks, Agata, Maja, Mia, Jerzy, Cyprian, Michał, Tymoteusz, Emilia oraz panie Magdalena Kozica i Agnieszka Nowaczyk z klasy 3B w Szkole Podstawowej Specto w Poznaniu
Fot. fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Pożyczanie i oddawania - rzecz ważna od najmłodszych lat

Trzy różne historie, różni bohaterowie, z pozoru zupełnie niezwiązane ze sobą sytuacje. A jednak coś je łączy. Lena na szkolnej wycieczce pożycza koledze z klasy drobną kwotę, której nie może potem odzyskać i wstydzi się upomnieć. Wiktoria pozwala koleżance z wakacji poczytać jej pamiętnik, który jednak trafia przypadkiem na drugi koniec Polski. Jego odzyskanie to splot zwrotów akcji i huśtawka emocji. Z kolei Asia i Nela dzielą się zabawkami i mogą być pewne, że pożyczone rzeczy wrócą do nich na czas i w idealnym stanie.

- Książkę „O pożyczaniu i oddawaniu” napisali i zilustrowali uczniowie trzech szkół podstawowych: Specto z Poznania, Leonardo z Gdańska i Specto z Wrocławia. Poprosiliśmy dzieci, żeby wymyśliły i opisały historie, które ich zdaniem będą ciekawe, atrakcyjne i pouczające dla rówieśników w całej Polsce - opowiada Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu z fundacji edukacyjnej Ogólnopolski Operator Oświaty. - Rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej w Polsce. Stąd pomysł, by przygotować publikację, która porusza ważne, lecz często pomijane w edukacji zagadnienie.

grafika kolorowa
Tak wygląda okładka książki napisanej przez dzieci
Mat. fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Uczniowie pożyczają, ale nie oddają

Z ogólnopolskiego Badania Wiedzy Finansowej fundacji OOO i firmy KRUK SA, przeprowadzonego we wrześniu br. wśród przedszkolaków i uczniów klas 1-3 wynika, że mechanizm pożyczania i oddawania oraz dobrych nawyków z tym związanych jest najmniej zaopiekowanym tematem w edukacji dzieci. Wie o nim zaledwie co siódmy przedszkolak i jeden na trzech uczniów. Jednocześnie prawie jedna czwarta przedszkolaków i połowa uczniów znalazła się już w sytuacji, kiedy nie mogła odzyskać pożyczonych rzeczy lub pieniędzy. Wśród trzecioklasistów ten odsetek wynosi już ponad 60 proc.
 
- Rozwijanie dobrych nawyków procentuje w dorosłym życiu. Uczenie dzieci pożyczania i oddawania różnych rzeczy lub pieniędzy w odpowiedzialny sposób kształtuje ich dobre postawy, które mogą zaprocentować w przyszłości - tłumaczy Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa KRUK S.A. - Mogą pomóc nie tylko w budowaniu pozytywnych relacji, ale uczą też poczucia odpowiedzialności za podejmowane przez nie decyzje.

Dzieci tłumaczą dzieciom

Jak w zrozumiały i atrakcyjny sposób opowiadać dzieciom o pożyczaniu, oddawaniu i konsekwencjach różnych zachowań? Autorzy projektu uznali, że kwestię tę najlepiej oddać w ręce samych zainteresowanych.

- Dla moich uczniów to było ciekawe przeżycie i wartościowy projekt pracy w grupie. Na wielkich kartkach zapisywaliśmy pomysły na bohaterów, poszczególne wątki historii i sytuacje. Głosowaliśmy nad kierunkami, którymi potoczy się opowieść i doborem ilustracji. Razem omawialiśmy konsekwencje i odczucia bohaterów - opowiada Magdalena Kozica, wychowawczyni klasy 3B ze szkoły Specto w Poznaniu. - Taka wspólna praca poszerza umiejętności językowe, pomaga poznać i zrozumieć nowe pojęcia ze świata finansów. Przede wszystkim daje też pole do kreatywności i jest dobrą zabawą, a efekt to dla wszystkich nas powód do dumy.

Wychowawcy, którzy koordynowali pracę dzieci podkreślają, że pisanie i ilustrowanie książki zauważalnie i w krótkim czasie wpłynęło na zachowania dzieci. Posługują się przykładami z opisanych historii w codziennych zabawach, rozmawiają z koleżankami z innych klas. Projekt okazał się też wartościowy pod kątem dydaktycznym.

 
- Temat początkowo wydawał się trudny, a pojęcia nowe i nie dla wszystkich równie zrozumiałe. To była doskonała okazja, żeby o nim porozmawiać, pokazać przykłady właściwych zachowań i dobrych nawyków, którymi powinniśmy kierować się na co dzień - podkreśla Paulina Wróbel, wychowawczyni klasy 1A z wrocławskiej szkoły Specto. - Dla dzieci to była duża wartość i cenne doświadczenie.
na zdjęciu czworo uczniów trzyma kartki papieru, za nimi pozuje ich nauczycielka
Na zdjęciu Anton, Hania, Nina, Staś i pani Paulina Wróbel z klasy 1A w Szkole Podstawowej Specto we Wrocławiu
Fot. fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Kreatywność dzieci, wskazówki i sygnały dla dorosłych

Jak podkreśla Bartłomiej Dwornik z fundacji OOO, spojrzenie na tematy finansowe z perspektywy dzieci może być pouczające i wartościowe również dla dorosłych.

- Pomaga nam, rodzicom i nauczycielom, lepiej zrozumieć ile dzieci wiedzą, rozumieją i z jakimi wątpliwościami się mierzą - tłumaczy koordynator z fundacji OOO. - Z naszej książeczki i z wcześniejszych badań wynika na przykład, że dzieci mają duży kłopot z
upominaniem się o zwrot pożyczonych rzeczy i pieniędzy. To sygnał, że warto się nad tym pochylić i tłumaczyć, że wstydzić powinna się osoba, która nie oddaje. Nie ta, która pożyczyła.

- W wielu krajach, również w Polsce, tematy związane z pieniędzmi są uznawane za trudne czy wręcz wstydliwe. Na przykład aż 75 proc. badanych uważa, że posiadanie długów wywołuje wstyd - wyjaśnia Agnieszka Salach z KRUKa. - Brak otwartości na
rozmowy o finansach może mieć wiele powodów. Jednym z nich może być chociażby lęk przed oceną innych czy obawa o utratę dobrych relacji. Upominanie się o zwrot pożyczonych rzeczy, w tym także pieniędzy, może być odebrane jako element, który
wywoła konflikt, zwłaszcza w relacjach z bliskimi. A to powinno być uzasadnionym i naturalnym oczekiwaniem. Dlatego warto o tym rozmawiać już z dziećmi i uczyć je otwarcie rozmawiać o pieniądzach.

Jadłodzielnie, czyli lodówki społeczne. Tam zostawisz nadmiar świątecznych potraw

Książka „O pożyczaniu i oddawaniu. Trzy historie o tym, jak ważne są dobre nawyki” jest elementem projektu edukacyjnego Uczymy się OOO finansach, prowadzonego przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i firmę KRUK z okazji trwającego Roku Edukacji
Ekonomicznej w Polsce. Jego celem jest poprawa wiedzy finansowej wśród najmłodszych. Książkę w formie e-booka można pobrać bezpłatnie TUTAJ.

 

TV

Jarmark Bożonarodzeniowy otwarty!