• Start
  • Wiadomości
  • „Poznaj moją dzielnicę” - spacery dla dzieci przygotowane przez dzieci

„Poznaj moją dzielnicę” - dzielnicowe spacery przygotowane przez dzieci i dla dzieci

Uczniowie 4 klas trzecich z 4 gdańskich szkół podstawowych z Górnego Wrzeszcza, Piecek - Migowa, Chełmu oraz dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo - Tysiąclecia wcielili się w rolę przewodników po swoich dzielnicach, a z drugiej strony - uczestników wycieczek po “lokalnych” ojczyznach swoich kolegów. Miejsca dzieci wybierały same i same przygotowywały wypowiedzi na ich temat. Pilotażowa edycja międzyszkolnego projektu “Poznaj moją dzielnicę” trwała od marca do czerwca br.
23.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
drewniany most w lesie na którym siedzą dzieci i naczyciele, grupa około 50 osób
Park Jaśkowej Doliny, jedna z wycieczek w ramach projektu Poznaj moją dzielnicę
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Międzyszkolny projekt “Poznaj moją dzielnicę” - jak to się zaczęło?

Odpowiada Liliana Gdowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 45, inicjatorka projektu. 

- Mamy wrażenie, że większość naszych uczniów jest wożona przez rodziców wszędzie samochodem i bardzo słabo zna Gdańsk poza podstawowymi atrakcjami, jak Główne Miasto, gdzie najczęściej chodzi się też na szkolne wycieczki - mówi dyrektorka SP nr 45. - Stąd pomysł, żeby dzieci nie tylko poznały dzielnicę, w której chodzą do szkoły, ale także żeby pojechać z nimi do innych dzielnic, żeby wiedziały, jak się nazywają, jak mniej więcej do nich dojechać i oczywiście żeby pokazać, że w każdej dzielnicy Gdańska jest coś ciekawego do zobaczenia.

Wybrano klasy trzecie ze względu na to, że wciąż mają jeszcze tylko jednego nauczyciela (co ułatwia organizację wycieczek i pracę nad projektem w szkole), a ich uczniowie są już wystarczająco samodzielni. 

grupa dzieci stoi pod szkołą
Dzięki projektowi "Poznaj moją dzielnicę" dzieci z czterech dzielnic miały okazję się poznać. Tu - po wycieczce przed Szkołą Podstawową nr 89 na Żabiance
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego 2022/2023: wręczono nagrody w ECS

Jak przebiegał projekt?

Do współpracy w projekcie zaproszono Oddział Gdańskiego PTTK im. dr. Jerzego Szukalskiego. Do każdej ze szkół, z opowieścią o historii i ciekawostkach w jej najbliższym otoczeniu, przyszła przewodniczka Genowefa Franczak, prezeska Koła Grodzkiego OG PTTK. 

Później uczniowie zbierali i wybierali najciekawsze ich zdaniem informacje na temat swoich dzielnic. Zostali podzieleni na grupy, każda przygotowywała opowieść o jednej z atrakcji. Trzeba było jeszcze zaplanować trasę w taki sposób, by nie zmęczyć za bardzo zwiedzających (zakładana długość wycieczki to ok. 2 godziny). 

Tak przygotowani uczniowie wyruszyli w teren, na zmianę pełniąc rolę dzielnicowych przewodników i uczestników wycieczek, aż wszystkie klasy odwiedziły się nawzajem w swoich dzielnicach. Każda wycieczka kończyła się spotkaniem w goszczącej szkole - sprawdzaniem świeżo nabytych informacji w formie krzyżówek, wykreślanek, czy zadań na platformie Kahoot.

Na zakończenie cała, 96 - osobowa, grupa małych przewodników wybrała się na spacer po Drodze Królewskiej z przewodnikami PTTK i obejrzała film o historii Gdańska w sali projekcyjnej Bazyliki Mariackiej.  

dzieci siedzą na schodach teatru plenerowego
W Teatrze Leśnym przy Jaśkowej Dolnie
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Jak być eko na morzu? Poznaj “Katalog Żeglarza Bałtyckiego” dla młodzieży i nauczycieli

Wrzeszcz, Chełm, Żabianka, Piecki-Migowo - co zwiedzać?

Jakie trasy zaproponowały dzieci w swoich dzielnicach? Co daje wcielenie się w rolę dzielnicowego przewodnika i turysty - zapytaliśmy nauczycielki, które pracowały z dziećmi w projekcie.

Ewa Woźna, wychowawczyni klasy III a ze Szkoły Podstawowej nr 45 w Górnym Wrzeszczu: - Jedna z grup prezentowała ogólne informacje o Wrzeszczu, druga oprowadzała po Politechnice Gdańskiej, a trzecia po sąsiadującej z uczelnią Kolonii Abbega. W kontrze do skromnych domków robotniczych z kolonii, czwarty zespół przybliżył rezydencje przy Jaśkowej Dolinie. Stamtąd przeszliśmy do Teatru Leśnego i Parku Jaśkowej Doliny ze wzgórzami morenowymi (zależało mi ta tej części osobiście, bo dzieci często pytają, co to jest ta “morena”). 

Mówiąc o wartościach projektu, Ewa Woźna podkreśliła, że dzieci uczyły się pracy w zespole, wspólnie wybierając, co jest najważniejsze i najciekawsze (by nie zanudzać słuchaczy), a z kolei już jako przewodnicy, prezentowały się indywidualnie.

- Zbierając informacje, dowiedziały się, że internet służy nie tylko do grania i oglądania, ale także do szukania i sprawdzania wiadomości - dodaje nauczycielka. - Bardzo ważne też było to, że dzieci musiały się zaprezentować publicznie. Dzięki dofinansowaniu z Wydziału Edukacji UMG, kupiliśmy na potrzeby projektu przenośne głośniki. Dzieci musiały być odważne i mówić do mikrofonu. Same dzieliły się też, kto, o czym będzie mówił i same chciały mówić. Nikt się nie wstydził opowiadać ciekawostek o swojej dzielnicy.

grupa dzieci opowiada i słucha stojąc
Kolejna dzielnica projektu "Poznaj moją dzielnicę" to Chełm, zdjęcie z wycieczki
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Krystyna Gołębiewska, wychowawczyni klasy IIII c ze Szkoły Podstawowej nr 47 (Chełm)

- Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad projektem, okazało się, że właściwie nie znamy zbyt dogłębnie naszego Chełmu. Dla dzieci (a czasem i dla mnie) było wielkim zdziwieniem, że tu, wokół naszej szkoły, jest tyle budynków i miejsc, które mają znaczenie historyczne, są ciekawe. Takie samo zdziwienie towarzyszyło nam w innych dzielnicach. Kiedy podczas podsumowania projektu rozmawialiśmy o tym, co pamiętamy o tych fajnych miejscach ze swojej, ale też ze zwiedzanych dzielnic, dzieci wymieniły prawie wszystko. Teraz zachęcam je, by w naszą trasę zabrały swoich rodziców i dziadków.  

Trasa zwiedzania na Chełmie rozpoczęła się na placu rekreacyjnym przy ul. Buczka, wokół którego stoją budynki z lat 40-tych XX wieku. Później wiodła m.in. do kościóła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, w którego miejscu przed wojną stał klasztor reformatów (w jego piwnicach po wojnie znaleziono drewniany krzyż pochodzący z kaplicy koszar na Westerplatte) i na dawnym cmentarzu cholerycznym, gdzie chowano gdańskie ofiary XIX wiecznej epidemii, a później pochowano m. in. Stanisławę Przybyszewską. Przewodnicy opowiadali też o “rzemieślniczym podziemiu”, które kwitło w dawnych czasach przy ul. Stoczniowców, gdzie działali rzemieślnicy niezrzeszeni w gdańskich cechach. Ostatnim przystankiem był dawny cmentarz żydowski przy ul. Cmentarnej.

dzieci obejmują drzewo
Dzieci mierzą obwód pomnika przyrody - starej topoli białej na Chełmie
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Anna Dobiech-Lipowska wychowawczyni klasy III a w Szkole Podstawowej nr 2 (Piecki-Migowo)

-  “Poznaj moją dzielnicę” to bardzo ciekawa inicjatywa dla dzieci w wieku 9 -10 lat. Wszystkie klasy uczestniczące w projekcie bardzo się zaangażowały, zobaczyły, że także w ich dzielnicach są ciekawe miejsca, a zwiedzając dzielnice kolegów zwrócili uwagę na różnice i podobieństwa. Pomysły wędrówek i wykonanie były dzieci, my tylko trochę je wspierałyśmy. Ciekawy był ich wybór miejsc i opisów - są zbyt mali, by mieć pojęcie o kontekstach: historii, czy polityce, patrzą więc inaczej niż dorośli,

Warto, by kolejne dzieci poznawały w dzielnice Gdańska wcielając się w rolę przewodników.

rząd dzieci stoi za nimi małe ceglane domki
Kolonia Abbega w Górnym Wrzeszczu - dzieci opowiadają
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Uczniowie z Piecek-Migowa pokazali kolegom m.in. Dworek Uphagena przy ul. Piecewskiej, opowiedzieli o dworku w Migowie (w miejscu, gdzie był, są dziś tylko rosłe drzewa), przyprowadziły wycieczkę pod pomnik przyrody - dąb szypułkowy na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej, pokazały też swój kościół parafialny (pw. Miłosierdzia Bożego).

Adriana Nowak (nauczycielka wspomagająca) i Aleksandra Seremeta (wychowawczyni) klasy III b ze Szkoły Podstawowej nr 89 (Żabianka - Wejhera - Jelitkowo - Tysiąclecia)

- Udział w projekcie dał nam dużo wiedzy na temat miejsca, w którym znajduje się nasza szkoła. Nie mieszkamy na Żabiance, niektórzy z naszych uczniów też nie, ale nawet miejscowe dzieci nie miały wcześniej wiedzy na temat miejsc, które prezentowały.

Fajnie, że w dobie, gdy takie wyjścia w teren stają się rzadkością, dzieci fizycznie poznają swoje miasto i same przygotowują opowieści o nim. Poznały nowe miejsca i uczyły się o nich w nowy sposób - nie w ławkach z książkami. Odkrywając, zaangażowały się i dzięki temu dużo został w głowach. Teraz zachęcamy dzieci by zabrały na spacer swoje rodziny, a w przyszłym roku szkolnym poprosimy, żeby oprowadziły po naszej dzielnicy młodszych kolegów ze szkoły.

dzieci z mikrofonem, inne ich słuchają
Żabianka - Wejhera - Jelitkowo - Tysiąclecia, opowieść o jelitkowskim domu zdrojowym
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Spacer zaplanowano tak, by dotrzeć w każde miejsce z czteroskładnikowej nazwy dzielnicy. Przewodnicy opowiedzieli kolegom skąd wzięła się nazwa Żabianka, a więc i oczywiście o dawnych żabich mieszkańcach późniejszego osiedla. Idąc do Jelitkowa zwrócili uwagę na bieg potoku oliwsko - jelitkowskiego przecinającego dzielnicę. W parku jelitkowskim tematem był m.in. dawny domu zdrojowym (a później restauracja parkowa, obecnie w remoncie), do którego jako guwernantka przyjeżdżała Maria Skłodowska - Curie. Trafiono też do zabytkowych chat rybackich przy ul. Bałtyckiej i do ostatniego zachowanego młyna przy stawie nr 4. 

grupa dzieci stoi przed zabytkowym budynkiem
Przed Dworem Uphagenów w Pieckach-Migowie
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

Pilotaż z kontynuacją?

Projekt zakończył się spotkaniem w Szkole Podstawowej nr 45, gdzie 16 czerwca wszyscy uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie podsumowali, czego się dowiedzieli. Dzieci raz jeszcze wykonały wspólne zadanie - lapbooki o zwiedzanych dzielnicach, zaśpiewały też piosenkę „Lubię wędrować po moim mieście”.

Jarosław Kowalczuk wiceprezes Zarządu Oddziału PTTK Oddział Gdański i Genowefa Franczak wręczyli dzieciom legitymacje i Niebieskie Odznaki Miłośnika Gdańska.

- W tym roku przeprowadziliśmy pilotaż, dlatego ograniczyliśmy liczbę szkół do czterech, żeby zdążyć przeprowadzić wszystkie wycieczki, zobaczyć jak to działa. W przyszłym roku szkolnym chcielibyśmy kontynuować projekt w szerszym gronie - deklaruje dyrektor Liliana Gdowska. 

grupa dzieci prezentuje stare zdjęcia
Przewodnicy ze Szkoły Podstawowej nr 2 w pracy
Fot. Fb SP nr 45 w Gdańsku

W projekcie uczestniczyły także: Wanda Wrzosek - nauczycielka wspomagająca z SP nr 45, Izabela Durasiewicz nauczycielka w świetlicy SP 47 oraz Katarzyna Kowalczys, nauczycielka wspomagająca w SP nr 2.

TV

Mieszkańcy włączają się w rewitalizację Biskupiej Górki