Ruch pieszych jako jeden z priorytetów rozwoju miasta
Wśród pięciu zasadniczych wartości w Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus znajduje się „otwartość przestrzeni miejskich”, rozumiana jako dostępność terenów publicznych dla wszystkich. W ramach strategii, ruch pieszy uznaje się za priorytetowy. Wyraża się to w m.in. w realizacji inwestycji poprawiających dostęp do różnych obszarów miasta i niwelujących barierę, jaką są szerokie ulice.
Śródmieście. Naziemne przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej oficjalnie otwarte!
Podczas konferencji prasowej o przetargu i dostępności mówili: Piotr Grzelak - zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Agata Lewandowska - Miejski Inżynier Ruchu, Karol Kalinowski - dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Grzegorz Krajewski - pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Pieszych oraz Piotr Lorens - Architekt Miasta Gdańska.
- Kiedy uruchamialiśmy przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej, wiele osób obawiało się, że zakorkuje to Gdańsk. W rzeczywistości okazało się, że ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na przejście naziemne przy najważniejszym w Gdańsku węźle przesiadkowym, naprzeciwko Dworca Głównego. Rozwiązanie to ma zwiększyć dostępność dla pieszych i osób z niepełnosprawnościami, ułatwić dojście do dworca PKP i przedłużonych przystanków tramwajowych oraz do ul. Elżbietańskiej - mówił podczas briefingu prasowego Piotr Grzelak.
W Gdańsku auta jeżdżą najpłynniej
Powstawanie przejść naziemnych nie oznacza jednak, że płynność ruchu kołowego w mieście jest zmniejszona. Poprawa możliwości poruszania się w przestrzeni miasta, bez konieczności pokonywania barier architektonicznych, nie wpływa na komfort poruszania się kierowców. Potwierdza to raport Oponeo.
- Gdańsk od dwóch lat jest liderem w rankingu wskazującym na płynność ruchu samochodowego w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców. Od wielu lat prowadzimy program uspokajania ruchu, wprowadzamy skrzyżowania równorzędne, strefy Tempo 30, otwieramy przejścia choćby na Podwalu Przedmiejskim czy ostatnio również przy GUMedzie. Te rozwiązania sprawiają, że płynność wcale nie spada i podobnie będzie przy okazji otwarcia przejścia naprzeciwko Dworca Głównego w Gdańsku – dodał zastępca prezydenta Gdańska.
Od 2018 roku rośnie pozycja Gdańska w rankingu Oponeo – Miasta przyjazne kierowcom. Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców, w roku 2022 Gdańsk był na pierwszym miejscu, w latach 2020, 2021 na drugim miejscu.
Zebra do przystanku
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.
- Bardzo się cieszę, że rok po otwarciu przejścia przy Bramie Wyżynnej ogłaszamy postępowanie przetargowe na kolejne przejście. Zakres tego projektu jest typowy. Chcemy otworzyć się na mieszkańców, na turystów, którzy bardzo często wykorzystują komunikację miejską, bądź po prostu ruch pieszy. Przedłużenie peronów to także otwarcie się na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja tych robót zakończy się jeszcze w tym roku – mówił dyrektor DRMG.
Jaki jest ruch przy przejściu obok Bramy Wyżynnej?
Projekt, został zaktualizowany, by odpowiadał nowo obowiązującemu prawu budowlanemu. Powstanie przejścia planowane jest w 2023 roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
- Przejście naziemne, które ma powstać w okolicy dworca PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Oczywiście natężenie ruchu pojazdów nie pozwala na to, aby mogło być inaczej. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by potoki pieszych mogły przekroczyć w jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe - powiedziała Agata Lewandowska.
Otwarte przed rokiem przejście przy Bramie Wyżynnej znakomicie wpisało się w pejzaż miejski, jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Według obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu, potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie – 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów / minutę.
Przejście zmieni oblicze ul. Elżbietańskiej i Garncarskiej
- Ta inwestycja spowoduje istotne zmiany w kontekście ulic Elżbietańskiej i Garncarskiej. Ta pozostająca obecnie nieco na uboczu przestrzeń, będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych Gdańska. Dzięki nowemu przejściu to właśnie tymi ulicami będzie można przejść w kierunku Głównego Miasta. Dotyczyć to będzie zarówno mieszkańców, tych, którzy pracują na Głównym czy Starym Mieście oraz turystów. W związku z tym już w zeszłym roku rozpoczęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. W kontekście realizacji przejścia będziemy chcieli zastanowić się nad tym, jakie dalsze zmiany w ulicy powinny zajść, aby stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych miasta - zaznaczył Piotr Lorens.
Dodał, że ulice Garncarska i Elżbietańska mają ogromny potencjał stania się główną drogą dojścia do Targu Drzewnego i Węglowego, a dalej do Drogi Królewskiej. Istnieje tutaj możliwość rozwoju nowych lokali gastronomicznych. Możliwe jest zaprojektowanie nowego zagospodarowania rekreacyjnego.
Historia przejścia naziemnego
O wykonaniu przejścia naziemnego przy dworcu PKP Gdańsk Główny mówiło się już od kilku lat.
Budowa tego ułatwienia dla pieszych w pobliżu stacji kolejowej miała ruszyć w 2020 r. Wyłoniony został wykonawca części projektowej inwestycji. Z uwagi jednak na rozpoczęcie prac budowlanych przy przejściu naziemnym przy Bramie Wyżynnej, aby nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego w centrum miasta, przedsięwzięcie przy ul. Elżbietańskiej odłożono w czasie.
Potem pojawiły się jeszcze problemy natury prawnej.
Sprzeciw wojewody
Zgody na tę inwestycję pod koniec 2021 r. nie wydał wojewoda pomorski Dariusz Drelich argumentując, że nowe przejście znajdować się będzie zbyt blisko już istniejącego, przy Bastionie św. Elżbiety. Odległość między oboma przejściami wyniosłaby 185 m.
Te kwestie regulują przepisy, a konkretnie rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r. Na drogach klasy G - taką jest Podwale Grodzkie - odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 metrów. W uzasadnionych przypadkach ministerialne rozporządzenie sprzed 24 lat pozwalało na zmniejszenie tych odległości o połowę.
Do Portu Północnego będzie dojeżdżało się inaczej.Przetarg na inwestycję jeszcze przed Wielkanocą
Władze Gdańska odwołały się od decyzji wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii. Ten we wrześniu 2022 r. utrzymał ją w mocy. Interpelację do resortu ws. niekorzystnej dla miasta decyzji złożyła posłanka Koalicji Obywatelskiej Agnieszka Pomaska.
Nowe rozporządzenie
Jednocześnie, 21 września 2022 r. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. W nowym regulacjach nie ma już żadnych wytycznych dotyczących odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami.
Tym samym, przeszkoda prawna, która uniemożliwiała budowę przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, stała się już nieaktualna.
oprac. RP