Podpisanie umowy miało miejsce na pierwszej kondygnacji terminalu pasażerskiego T2. Uczestnicy uroczystości mogli z okien zobaczyć miejsce przyszłej budowy pirsu. Umowę podpisali: Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Karol Zduńczyk prezes DORACO i Radosław Preiss członek Zarządu DORACO.
- Po wybudowaniu pirsu Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. To dla nas absolutny priorytet. Nasi pasażerowie uznali nasze lotnisko za jedno z najlepszych na świecie, w rankingu AirHelp 2019 umieścili nas na piątym miejscu w globalnym rankingu lotnisk, biorąc pod uwagę punktualność, jakoś obsługi i ofertę handlową - powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym i inwestycyjnym, zdecydowaliśmy się rozpocząć i zrealizować to ważne i ambitne zadanie, jakim jest rozbudowa terminalu pasażerskiego.
W uroczystości uczestniczyli też prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a także zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski. Pani prezydent przypomniała, że budowa pierwszego nowoczesnego terminala była związana z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Jego obecna rozbudowa to kolejny impuls do rozwoju Gdańska i Pomorza.
- Pamiętam jak przez mgłę, kiedy otwieraliśmy w 1997 r. terminal, wiele osób stukało się w głowę i mówiło: „Po co taki wielki terminal? Po co takie wielkie lotnisko?” Teraz to jest chyba jeden z najpiękniejszych portów lotniczych w Polsce, który wciąż się rozwija - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Trzymam kciuki i za dwa lata widzimy się na otwarciu.
Koszt inwestycji to 255.229.228 zł netto. Zostanie ona sfinansowana z obligacji, które wyemituje Port Lotniczy przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. W ramach inwestycji, DORACO przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.
Czytaj też: Port Lotniczy Gdańsk startuje z budową centrum biurowo-biznesowego, vis-a-vis terminala pasażerskiego
Wykonawca inwestycji firma DORACO ma już doświadczenie związane z budową nowych obiektów w Porcie Lotniczym im. L. Wałęsy. W 1996 roku budowała terminal T1, a potem w konsorcjum realizowała nowoczesny terminal T2.
- Sam budynek, jego konstrukcja żelbetowa to nie jest wyzwanie. Wyzwaniem są instalacje, które tu będą zainstalowane, takie rzeczy, których nie będzie widać, a będą służyły bezpieczeństwu pasażerów takie jak instalacje bezpieczeństwa czy informacji pasażerskiej. To jest wyzwanie tego projektu - powiedział Karol Zduńczyk prezes DORACO.
W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1.
Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.
Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i paszportowej, a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.
Nowy pirs w liczbach:
Liczba kondygnacji: Wysokość zadaszenia: ok. 15,7 m Długość elewacji: |