
Czytaj także: 7.10 do Walencji, czyli jak działa lotnisko?
Jak rozbuduje się Port Lotniczy Gdańsk?
Podczas trudnych dla transportu lat pandemii Port Lotniczy Gdańsk zainwestował 255 mln złotych w budowę pirsu zachodniego, dzięki któremu terminal T2 powiększył możliwość obsługi nawet 7 mln pasażerów rocznie.
W latach 2025 - 2028 PLG zainwestuje ponad dwa razy więcej środków w kolejną rozbudowę infrastruktury.
Najważniejsze elementy programu inwestycyjnego to:
- rozbudowa pola wzlotów (w tym płyt postojowych, drogi kołowania i stanowisk do odladzania samolotów)
- rozbudowa bazy do technicznej obsługi samolotów.
- nowy biurowiec w ramach projektu Airport City Gdańsk,
- oraz ekologiczny carport.
Nowa płyta postojowa
Jeszcze w tym roku rozpocznie się projektowanie nowej płyty postojowej z 15 nowymi stanowiskami dla samolotów, z docelową możliwością rozbudowy do 45 miejsc.
W ramach tej samej inwestycji powstaną trzy stanowiska do odladzania samolotów. Obecnie lotnisko ma jedno takie stanowisko, na można przeprowadzić operację odladzania jednego bądź jednocześnie dwóch maszyn (w zależności od ich wielkości).
Elementem projektu będzie też rozbudowa części drogi kołowania samolotów do progu 11 (próg to początek drogi startowej wykorzystywany do lądowań - red.).
Celem powyższych inwestycji w pole wzlotów jest zwiększenie przepustowości i poprawa pracy lotniska. Termin realizacji przedsięwzięcia to 2028 rok, a koszt 105 milionów złotych.
PLG poszukuje obecnie wykonawcy dokumentacji projektowej - w przetargu ogłoszonym 20 marca.
Czytaj także: Tego jeszcze nie było - z Gdańska polecimy do Budapesztu
Carport, czyli parking produkujący prąd
Pod koniec grudnia 2024 roku PLG i Polimex Budownictwo zawarły umowę na kompleksową realizację parkingu z zadaszeniem, który zamiast tradycyjnego dachu będzie miało zamontowane moduły fotowoltaiczne. Taki “produkujący energię” parking to inaczej carport.
Dzięki tej inwestycji parking lotniska zwiększy się o 930 miejsc parkingowych. Po realizacji przedsięwzięcia do dyspozycji pasażerów będzie około 6,5 tysiąca miejsc.
Koszt parkingowej inwestycji to 23 miliony złotych netto, a czas realizacji - połowa 2026 roku.
Dzięki panelom fotowoltaicznym lotnisko uzyska energię elektryczną na potrzeby własne. Farma z roczną mocą wytwarzania rocznie prawie 2.700 MWh pokryje około 12 proc. zapotrzebowania gdańskiego lotniska na energię elektryczną i przyczyni się do redukcji o około 13,5 proc. śladu węglowego (w zestawieniu ze śladem z 2023 roku).
Czytaj także: 2024 był rekordowym rokiem na lotnisku
Baza MRO - co to jest?
Port Lotniczy Gdańsk planuje również rozbudowę bazy MRO (ang. maintance, repair, operation, czyli konserwacja, naprawa i dostawa) dla obsługi samolotów. Inwestycja o wartości 80 mln zł ma być gotowa do 2028 roku za 80 milionów zł.
Lotnisko chce także kontynuować budowę kompleksu Airport City Gdańsk. Po skomercjalizowaniu pierwszego biurowca Alpha z 8,5 tys. mkw. powierzchni najmu (aktualny poziom komercjalizacji to 90 proc.), wznoszony będzie kolejny biurowiec Bravo. Budynek ten będzie dwa razy większy od Alphy i będzie miał 16,5 tysiąca mkw. powierzchni najmu. Obiekt będzie gotowy do 2028 roku za 180 milionów złotych.
Kolejne, dalekosiężne plany dotyczące lotniskowych nieruchomości komercyjnych to budowa jeszcze pięciu biurowców i hotelu.
PLANY INWESTYCYJNE PLG W FORMIE PREZENTACJI