Nowy sprzęt zapewnia służbom na lotnisku dokładniejszą kontrolę. Ma też lepszą zdolność do automatycznej oceny bagażu, przez co zmniejszona została liczba walizek zakwestionowanych. Mniejszy jest więc odsetek bagaży wysyłanych do oceny przez operatora. Ponadto operator otrzymuje widok prześwietlonego i zakwestionowanego przez maszynę bagażu w 3D. Może go obejrzeć z każdej strony, a to umożliwia mu szybszą i dokładniejszą weryfikację, co następnie przekłada się na mniejszą liczbę bagaży wysyłanych do kontroli manualnej w obecności pasażera.
630 tys. pasażerów w pierwszym kwartale. Dobry początek 2022 r. na gdańskim lotnisku
- Bezpieczeństwo pasażerów, obsługi i całego lotniska jest naszym absolutnym priorytetem. Ciągle poprawiając jakość, inwestujemy w coraz bardziej nowoczesny sprzęt. Zakupiliśmy i uruchomiliśmy wyjątkowo czułe urządzenia do wykrywania przedmiotów, mogących stanowić potencjalne zagrożenie w ruchu lotniczym. Dokładność prześwietlania nowych maszyn jest taka, jak badania medycznego wykonanego zwykłym RTG w stosunku do badania wykonanego tomografem komputerowym – mówi Sławomir Kurowski, kierownik Działu Technicznego i Cargo Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, który był odpowiedzialny za wdrożenie nowego systemu.
Nowe urządzenia do prześwietlania mają szybki, wielopoziomowy system wykrywania materiałów wybuchowych nowej generacji dla bagażu rejestrowanego i ładunków lotniczych. Jest wyposażony w dwuwidokowy skaner linii rentgenowskiej o podwójnej energii z pełnym obrazowaniem i rekonstrukcją 3D wolumetrycznej tomografii komputerowej. Każda maszyna zapewnia portom lotniczym przepustowość do 1800 walizek na godzinę, a przewoźnikom lotniczym możliwość kontroli 2500 paczek na godzinę.
Urządzenia zostały wyprodukowane przez brytyjską firmę Smiths Detection, mającą 40-letnie doświadczenie w dostarczaniu zintegrowanych rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo i wydajność operacyjną, a których potrzebują lotniska i linie lotnicze, aby chronić swoich pasażerów, klientów i infrastrukturę przed zagrożeniami. Producent zapewnia, że nowy sprzęt będzie działał od 15 do 20 lat.
Zobacz film producenta reklamujący swój sprzęt:
Wymianę urządzeń do prześwietlania zaleciła lotniskom w całej Europie Komisja Europejska rozporządzeniem z 5 listopada 2015 roku w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.