Modernizacja blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego - Port Gdańsk ogłasza finał inwestycji za 595 mln

Konferencja podsumowująca jedną z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – projekt pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”, odbyła się 27 czerwca przy nowo wybudowanym nabrzeżu Dworzec Drzewny.
28.06.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Panorama Portu Gdańsk
Panorama Portu Gdańsk
Fot. Port Gdańsk

Port Gdańsk wyremontował nabrzeża

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża:

  • Oliwskie,
  • Ziółkowskiego,
  • Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
  • Zbożowe,
  • Wisłoujście,
  • Dworzec Drzewny
  • oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON.

Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.

Nowy Port - otwarcie Nabrzeża Ziółkowskiego po remoncie już w ten weekend

Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania

Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny pozwoliła włączyć je do eksploatacji i nadać mu charakter nabrzeża uniwersalnego, ponieważ teraz to nieużytkowane od lat nabrzeże może obsługiwać nawet największe jednostki wchodzące do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.

- Dotąd było to nabrzeże skarpowe, ze względu na zły stan techniczny od wielu lat nieużytkowane. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi - mówi  tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. - Najtrudniejsze w całym projekcie było prowadzenie wszystkich budów podczas operacji przeładunkowych, nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju.

Port Gdańsk podsumowuje 2021 rok - osiągnął najwyższe przeładunki w historii

Nabrzeże Wiślane Portu Gdańsk jest jednym z tych, które częściowo zostały zmodernizowane
Nabrzeże Wiślane Portu Gdańsk jest jednym z tych, które częściowo zostały zmodernizowane
Fot. Port Gdańsk

Jakie jest dopuszczalne zanurzenie statków w Porcie Wewnętrznym?

Po pogłębieniu i regulacji toru wodnego, dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego zwiększyło się. Obecnie w kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

- Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko - dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG S.A.

Port Gdańsk. Sezon wycieczkowców będzie rekordowy

Projekt “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.

TV

Mniej bruku - więcej drzew!