Port Gdańsk wyremontował nabrzeża
Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża:
- Oliwskie,
- Ziółkowskiego,
- Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
- Zbożowe,
- Wisłoujście,
- Dworzec Drzewny
- oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON.
Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.
Nowy Port - otwarcie Nabrzeża Ziółkowskiego po remoncie już w ten weekend
Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania
Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny pozwoliła włączyć je do eksploatacji i nadać mu charakter nabrzeża uniwersalnego, ponieważ teraz to nieużytkowane od lat nabrzeże może obsługiwać nawet największe jednostki wchodzące do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.
- Dotąd było to nabrzeże skarpowe, ze względu na zły stan techniczny od wielu lat nieużytkowane. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi - mówi tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. - Najtrudniejsze w całym projekcie było prowadzenie wszystkich budów podczas operacji przeładunkowych, nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju.
Port Gdańsk podsumowuje 2021 rok - osiągnął najwyższe przeładunki w historii
Jakie jest dopuszczalne zanurzenie statków w Porcie Wewnętrznym?
Po pogłębieniu i regulacji toru wodnego, dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego zwiększyło się. Obecnie w kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
- Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko - dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG S.A.
Port Gdańsk. Sezon wycieczkowców będzie rekordowy
Projekt “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.