Port Gdańsk na plusie w I półroczu 2025

Port Gdańsk zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z bardzo dobrym rezultatem – zarówno jeśli chodzi o ilość przeładowanych towarów, jak i wyniki finansowe. Przez nabrzeża przeszło ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wypracowany w między styczniem a czerwcem zysk netto wyniósł 179,6 mln zł - to wzrost o 40 proc. w porównaniu do I półrocza 2024 r.
25.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
gcm-download-2500-20230530-port-gdansk-001-68831d9f6c003
Port Gdańsk podsumował swoją działalność za pierwsze półrocze. Wyniki potwierdzają, że firma konsekwentnie i buduje swoją pozycję lidera w regionie Bałtyku
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Czego przeładowano najwięcej?

Największy udział w strukturze przeładunków wciąż mają paliwa płynne, które stanowią 50 procent całkowitego wolumenu. 
 
Obserwowany spadek krajowego zapotrzebowania na surowce energetyczne w wyniku łagodniejszej zimy oraz aktualna sytuacja geopolityczna w regionie sprawiły, że zmniejszyła się potrzeba gromadzenia rezerw strategicznych. 
 
Pomimo tego w omawianym okresie przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk były niższe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku jedynie o 4,7 proc. Realizowane są one głównie przez spółkę Naftoport i po sześciu miesiącach 2025 roku osiągnęły poziom 19,2 mln ton.
Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, której przeładunki wzrosły o 12 proc., osiągając poziom 13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy skonteneryzowanej wzrosły o 14 proc., co przekłada się na ok. 11,6 mln ton przeładowanych towarów.
 
Port Gdańsk_przeładunki_H1-2025
 
mat. Port Gdańsk
 
Na wzrost wolumenu drobnicy skonteneryzowanej znacząco wpłynęło uruchomienie nowych połączeń żeglugowych przez Mediterranean Shipping Company (MSC) – jednego z największych armatorów kontenerowych na świecie. 
 
W pierwszym półroczu 2025 roku Port Gdańsk stał się nowym miejscem na mapie azjatyckich serwisów MSC – Britannia i Albatros, obsługując regularne połączenia m.in. z portami w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie. 

Gdańsk kontenerową potęgą na Bałtyku

Włączenie Portu Gdańsk do globalnej sieci połączeń MSC nie tylko zwiększyło wolumen przeładowywanych kontenerów, ale także znacząco podniosło atrakcyjność portu w oczach międzynarodowych operatorów logistycznych. To również ważny krok w umacnianiu pozycji Portu Gdańsk jako strategicznego hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
 
Port Gdańsk rozwija się dynamicznie, szczególnie w segmencie przeładunków drobnicy skonteneryzowanej, do czego przyczynia się rozbudowa Baltic Hub – największego terminalu kontenerowego na Bałtyku.
gcm-download-2500-20230530-port-gdansk-034-68831d859c0fb
Zdjęcie z lotu ptaka na nabrzeże rudowe, węglowe i zbożowe w gdańskim porcie
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Dzięki uruchomieniu nowego terminala T3, zdolności przeładunkowe BHCT zwiększyły się aż o 1,5 mln TEU (z ok. 3 do 4,5 mln TEU).
 
Wysoki, bo aż 25-procentowy wzrost zanotowano również w grupie tzw. innych ładunków masowych, które osiągnęły poziom 1,9 mln ton. Szczególnie wysoki był wzrost niskowolumenowych przeładunków rudy – o 206 proc. w stosunku do ubiegłego roku i był to największy procentowy skok spośród wszystkich grup ładunkowych.
– Port Gdańsk konsekwentnie i pragmatycznie buduje swoją pozycję lidera w regionie Morza Bałtyckiego. Dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego, stabilna pozycja w przeładunkach paliw oraz wzrost w grupie ładunków masowych pokazują, że elastycznie reagujemy na zmiany w otoczeniu gospodarczym, społecznym i geopolitycznym – mówi Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. 
 
Zgodnie z prognozami mniejsze wolumeny przeładunkowe odnotowano w przypadku węgla, który osiągnął poziom ok. 2,9 mln ton. To mniej o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ub.
 
Mniej w ciągu minionego półrocza przeładowano także zbóż – nieco ponad 1,1 mln ton, co oznacza spadek o 26 proc.

 

TV

Chirurg i artysta