Kto uczestniczył w spotkaniu w magistracie?
- Deklarujemy pełnie wsparcie ze strony miasta, ale oczekujemy skuteczności i konkretnego planu na polepszenie sytuacji. Umówiliśmy się na kolejne spotkania, będziemy stale monitorować sytuację. Polewanie hałd z węglem wodą i specjalnymi płynami, restrykcyjne kontrole przewoźników i składów węglowych na terenie Portu będą codziennością
Pył węglowy z Portu Gdańsk. ZMPG zapowiada poprawę sytuacji mieszkańców
Co zadeklarowały władze portu?
„Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.”
- Tylko w tym roku Zarząd Portu wraz z kontrahentami wydał 4 mln zł na zraszanie hałd, zamiatanie i polewanie dróg, kurtyny wodne, czy pokrywanie hałd roztworem z polimerów. Nasze służby jeszcze bardziej zintensyfikują kontrole na terenie Portu. Wzmożone działania zapewnią wyższą skuteczność tak, aby zrównoważyć istniejącą sytuację, mając na celu dobro mieszkańców i środowiska
Oświadczenie portu z ubiegłego tygodnia
W piątek, 5 lipca, Port Gdańsk wydał komunikat, w którym napisano, że spółka jest świadoma uciążliwości związanych z emisją pyłu węglowego i rozumie mieszkańców Nowego Portu.
Zapewniamy, że nie lekceważymy tego problemu i staramy się na wszelkie dostępne sposoby minimalizować negatywne skutki przeładunku, sortowania i transportu węgla. Pozostajemy w stałym kontakcie z operatorami portowymi. Spółki zajmujące się przeładunkiem węgla mają obowiązek zraszania hałd adekwatnie do warunków pogodowych.
Port Gdańsk wymienił też kilka działań, które mają zminimalizować zjawisko pylenia:
- czyszczone są ciągi komunikacyjne i place, a zebrane w ten sposób zanieczyszczenia są wywożone na składowiska odpadów
- operatorzy mają obowiązek polewania wodą placów składowych - w tym celu stosowany jest preparat celulozowy i polimerowy redukujący zapylenie; na terenach portowych pracuje kilkadziesiąt kurtyn wodnych oraz armaty wyrzucające mgłę wodną
- używana jest myjnia kół i podwozi samochodowych w pełni mobilna, pracująca w cyklu zamkniętym
- w przypadku silnego wiatru wstrzymywane są prace przeładunkowe, a operatorzy nie mogą załadowywać węgla z dużej wysokości np. do wagonów
- materiały, które leżą dłużej na placach są laminowane
Nowy Port. Prezydent Gdańska pisze do premiera Morawieckiego, bo przez pył węglowy trudno oddychać
Spółka poinformowała też, że import węgla do Polski przez Port Gdańsk zmalał w tym roku trzykrotnie.
oprac. RP