Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk. Tyle towaru nie było do tej pory w historii firmy

O 28 procent wzrosły w 2022 r. w Porcie Gdańsk przeładunki w porównaniu do 2021 r. Plasuje to Gdańsk na drugim miejscu wśród portów bałtyckich. 68,2 mln ton przeładunków w ubiegłym roku stanowi zarazem najlepszy w historii wynik gdańskiej firmy, ale też wszystkich portów w Polsce. Port Gdańsk jest też wciąż liderem w przeładunku kontenerów na Morzu Bałtyckim.  
26.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dźwig w porcie przeładowujący towar, na nabrzeżu stoi duża hałda węgla
Na rekordowy ubiegłoroczny wynik gdańskiego portu złożyły się głównie przeładunki węgla i paliw płynnych - łącznie przeładowano ich 38,2 mln ton
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Jakie przeładunki dominowały w porcie?

Dwie grupy ładunkowe, które wygenerowały największe wzrosty w Porcie Gdańsk to ropa naftowa i węgiel. 
 
Przeładunki węgla sięgnęły 13,2 mln ton (wzrost o 175 proc. w stosunku do 2021 r.), w tym ok. 12,5 mln ton w relacji importowej.  Z kolei paliwa płynne urosły aż o 35 proc. i pokonały drobnicę, stając się dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk. W sumie przeładunki paliw wyniosły 25 mln ton.

W Baltic Hub ruszyła wielka inwestycja. W 2024 roku gotowy będzie nowy terminal kontenerowy

Czy Gdańsk wyprzedzi Ust Ługę?

Komentując bilans ub. roku Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk podkreśla dynamiczny rozwój firmy. 
 
- W rankingach europejskich aspirujemy do pozycji lidera. Nie ma portu, który w ostatniej dekadzie realizowałby takie wzrosty. Cały czas umacniamy swoją pozycję na Bałtyku. W przeładunkach ogółem zajmujemy już 2. miejsce. Wyprzedza nas tylko port Ust Ługa (znajdujący się ok.  odległości około 110 km na zachód od Petersburga - przyp. red.), który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. Ale wierzę w to, że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne, gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40-50 proc. – ocenia Łukasz Greinke.
 
Grafika pokazująca ilość przeładunku różnych towarów w porcie w Gdańsku
mat. Port Gdańsk
Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały też niewątpliwie inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 kilometrów uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów.
 
Grafika prezentująca wzrost w procentach przeładunków w Porcie Gdańsk w latach 2010-2022
mat. Port Gdańsk
– Właśnie na przykładzie Portu Wewnętrznego widać jak gigantyczny efekt przynoszą inwestycje w infrastrukturę portową. W ub. roku przez jego nabrzeża przeszło 15 mln ton towarów, do niedawna było to 9 mln ton –  tłumaczy Łukasz Greinke.

Korki na Trasie Sucharskiego. Miasto szuka rozwiązania problemu

W ostatnich sześciu latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Port Gdańsk, jak i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski w Gdyni, PKP Polskie Linie Kolejowe) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.
 

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę