• Start
  • Wiadomości
  • Ponad 3 mln zł dla organizacji pozarządowych na projekty kulturalne w 2025 r.

Ponad 3 mln zł dla organizacji pozarządowych na projekty kulturalne w 2025 r. Ruszył nabór wniosków

Działasz w organizacji pozarządowej w obszarze kultury? Masz pomysł na projekt? Ruszyły nabory do sześciu zadań grantowych. Poszukiwane są inicjatywy z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury, społecznych przestrzeni kulturalnych i dziedzictwa niematerialnego oraz działania w ramach programów Edukacja do Kultury i Gdańsk Miasto Literatury. Wnioski można składać do 16 grudnia 2024 r. Planowane są także konsultacje dla zainteresowanych.
29.11.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na grafice promowane jest otwarty konkurs ofert dla NGO w ramach programu „Kultura 2025 – Granty”. Projekt graficzny jest utrzymany w intensywnych kolorach: fioletowym tle z neonowymi, zielonymi napisami, co nadaje mu nowoczesny i wyrazisty charakter. Tekst został rozmieszczony w prostokątnych sekcjach, podkreślając kluczowe informacje. W dolnej części grafiki umieszczono adres strony internetowej www.gdansk.pl oraz herb Gdańska. Tło wzbogacone jest o wzór złożony z małych okręgów, dodających wizualnej dynamiki. Projekt kierowany jest do organizacji pozarządowych (NGO) zainteresowanych uzyskaniem wsparcia finansowego na działania kulturalne.
 
mat. Urząd Miejski

Jaka jest wartość budżetu?

Łączny budżet na wszystkie sześć zadań to 3,3 miliony złotych. W całym konkursie oferent z NGO może złożyć maksymalnie cztery oferty.

Jakie są kategorie grantów?

  • Stała oferta społecznych przestrzeni kulturalnych: 500 000 zł
  • Gdańsk Miasto Literatury: 150 000 zł
  • Edukacja do kultury: 150 000 zł
  • Dziedzictwo niematerialne Gdańska: 100 000 zł
  • Duże zadania kulturalne: 1 800 000 zł
  • Małe zadania kulturalne: 600 000 zł

Stała oferta społecznych przestrzeni kulturalnych

Nowością w ofercie grantowej miasta jest dofinansowanie stworzenia stałej oferty kulturalnej, dedykowanej lokalnej społeczności. Na ten cel przeznaczono 500 000 zł.

Organizacje pozarządowe mogą zaproponować działania mające na celu aktywizację mieszkańców, rozwój ich potencjału kulturotwórczego, wzrost umiejętności artystycznych, kompetencji odczytywania kultury oraz wzmocnienie proaktywnej postawy uczestnictwa w życiu wspólnoty.

Czas dobrej energii. Doroczne spotkanie gdańskich NGO

Głównym zadaniem konkursowym jest przygotowanie repertuarów opartych o diagnozę społeczną i potrzeby mieszkańców. Preferowane jest prowadzenie działań w miejscach o utrudnionym dostępie do kultury. Działania powinny mieć charakter regularny i zakładać minimum 1 wydarzenie w miesiącu, wyraźnie wskazane w harmonogramie.

Ważne wymogi formalne:

  • Maksymalna wysokość dotacji nie może przekroczyć 100 000 zł.

  • Adres miejsca realizacji podany we wniosku nie podlega zmianie na etapie aktualizacji (lokalizacja jest oceniana w karcie merytorycznej). Oferent na etapie podpisywania umowy będzie zobligowany dostarczyć oświadczenie o dysponowaniu lokalem.

  • Koszty eksploatacyjne ujęte w ofercie nie mogą przekraczać 30% wartości zadania.

Wyniki tego zadania zostaną opublikowane wcześniej niż pozostałe! Jeżeli oferent otrzyma dofinansowanie to w przeciągu 5 dni od dnia ogłoszenia wyników, musi złożyć oświadczenie o przyjęciu lub rezygnacji z dotacji. Jeżeli organizacja przyjmie dotację, to wnioski złożone na pozostałe zadania nie będą rozpatrywane przez komisję.

Duże zadania kulturalne

Dużymi zadaniami mogą być festiwale i wydarzenia o zasięgu krajowym i międzynarodowym, wzmacniające wizerunek Gdańska jako miasta kultury. Projekty zwiększające dostępność mieszkańców do kultury i działań artystycznych, a także działania na rzecz integracji społecznej i międzykulturowej. Na ten cel w 2025 roku zaplanowano aż 1 800 000 zł.

Oczekiwane działania realizowane w ramach dużych grantów to m.in.:

  • Miejski, regionalny i krajowy zasięg zadań. Przedsięwzięcia te mogą zarówno nawiązywać do tradycji i tożsamości kultury Gdańska, jak i tworzyć nową wartość poszukując oryginalnych metod ekspresji.

  • Zadania odznaczające się wysoką jakością̨, oryginalną i spójną koncepcją oraz rzetelnością̨ wykonania. Na dofinansowanie mogą liczyć zarówno projekty kulturalne skoncentrowane na wybranej dziedzinie kultury i sztuki, jak i te o charakterze interdyscyplinarnym.

  • Organizacja przedsięwzięć kulturalnych i artystycznych będących efektem pobytów rezydencyjnych.

  • Zadania zwiększające dostępność mieszkańcom Gdańska oraz turystom do wydarzeń lub działań artystycznych opartych na oryginalnym pomyśle oraz wymianie wiedzy i doświadczeń z gdańskim środowiskiem twórczym

Na grafice promowane jest otwarty konkurs ofert dla NGO w ramach programu „Kultura 2025 – Granty”. Projekt graficzny jest utrzymany w intensywnych kolorach: fioletowym tle z neonowymi, zielonymi napisami, co nadaje mu nowoczesny i wyrazisty charakter. Tekst został rozmieszczony w prostokątnych sekcjach, podkreślając kluczowe informacje. W dolnej części grafiki umieszczono adres strony internetowej www.gdansk.pl oraz herb Gdańska. Tło wzbogacone jest o wzór złożony z małych okręgów, dodających wizualnej dynamiki. Projekt kierowany jest do organizacji pozarządowych (NGO) zainteresowanych uzyskaniem wsparcia finansowego na działania kulturalne.

 
Konkurs na działania w ramach programu Gdańsk Miasto Literatury

Strategicznym celem otwartego konkursu ofert jest wspieranie projektów wzmacniających kulturę słowa, integrujących różne podmioty pola literackiego oraz budujących partnerstwa dla działań literackich, pielęgnujących literackie dziedzictwo Gdańska i wzmacniających jego współczesny potencjał literacki.

Na realizację zadań publicznych w ramach tego konkursu miasto w 2025 roku przeznaczy 150 000 zł.

Czas rozświetlić dzielnicowe choinki. Pierwsze rozbłysną już 1 grudnia - zobacz, gdzie

Wspierane będą:

  • Realizacje projektów budujących partnerstwa w obszarze literatury i zwiększających dostępność książki poprzez angażowanie różnych przedstawicieli życia literackiego, w tym np. księgarzy, pisarzy, wydawców i in. oraz mieszkańców Gdańska. 

  • Realizacje projektów i budowanie środków przekazu uwrażliwiających na język, wzmacniających kulturę słowa, rozwijających umiejętność komunikowania respektującego godność grup i jednostek; 

  • Realizacje działań wzmacniających wizerunek gdańskich księgarń kameralnych i wydawnictw jako miejsc dostępnych, opiniotwórczych, integrujących mieszkańców i animujących życie kulturalne; 

  • Realizacje działań kulturalnych (warsztatów, spotkań autorskich, spacerów literackich, podcastów, działań performatywnych w przestrzeni miasta i innych) promujących czytelnictwo. Wzmacnianie postaw proczytelniczych w różnych grupach odbiorców i z ich udziałem, z uwzględnieniem młodzieży i młodych dorosłych; 

  • Realizacje działań i tworzenie trwałych treści budujących kompetencje kulturowe w zakresie literatury, w tym przeznaczonych dla kadr zarządzających instytucji, jednostek organizacyjnych i firm, nauczycieli oraz edukatorów. Zwiększenie obecności książki w branżach niekojarzonych stereotypowo z kulturą i wzmocnienie edukacyjnej, proobywatelskiej roli książki. 

  • Realizacje działań pielęgnujących literackie dziedzictwo Gdańska oraz wzmacniających jego współczesny potencjał literacki

Konkurs na działania z zakresu Edukacji do Kultury

Gdańsk w 2025 roku przeznaczy 150 000 zł na realizację projektów z zakresu edukacji kulturowej rozwijających świadome uczestnictwo w kulturze oraz służących rozwijaniu pasji i aktywności twórczej mieszkańców Gdańska. Propozycje m.in. warsztatów, wydarzeń kulturalnych czy zajęć edukacyjnych.

Wspierane będą:

  • Działania prowadzące do wzrostu wiedzy o historii, dziedzictwie narodowym i współczesności Gdańska, pielęgnowania i rozwijania tożsamości lokalnej oraz narodowej, umacniania świadomości obywatelskiej w kontekście miejskim, państwowym i europejskim, pobudzania zaangażowania obywatelskiego i kreatywności artystycznej, zachęcanie do aktywnego udziału w wysokojakościowych wydarzeniach kulturalnych, a tym samym podnoszenie kompetencji mieszkańców;

  • Inicjatywy oparte na procesie, w ramach którego rozwijane będzie świadome uczestnictwo w kulturze. Wspieranie rozwoju potencjału, pobudzanie kreatywności i budowanie nowych kompetencji w mieszkańcach, wzmocnienie lokalnej tożsamości w miejscu zamieszkania;

  • Zadanie powinno odnosić się do rozwiązania zdefiniowanego problemu, braku aktywności, ograniczeń związanych z utrudnionym dostępem do zinstytucjonalizowanych miejsc kultury. Dobór form aktywizacji poprzez sztukę lub kulturę musi być odpowiedzią na realne potrzeby odbiorców (te potrzeby muszą być jasno określone w ofercie konkursowej); 

  • Działania pobudzające kreatywność i budujące umiejętności uczestników, które w konsekwencji rozwiną kompetencje kulturowe i kulturalne mogą przybierać różne formy, m.in.: warsztaty, zajęcia edukacyjne wraz z prezentacją efektów szerokiej publiczności i małe wydarzenia kulturalne.

Dziedzictwo Niematerialne Gdańska

Na projekty z zakresu upowszechniania niematerialnego dziedzictwa kulturowego Gdańska i jego mieszkańców miasto przeznaczy 100 000 zł.

Oczekiwane działania:

  • Identyfikacja, badanie, dokumentacja oraz doświadczanie zjawisk zdefiniowanych w Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego, określonych jako:

    • tradycje i przekazy ustne, w tym język jako nośnik niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    • sztuki widowiskowe

    • zwyczaje, rytuały i obrzędy świąteczne

    • wiedzę i praktyki dotyczące przyrody i wszechświata

    • umiejętności związane z rzemiosłem tradycyjnym

  • Oddolne inicjatywy pielęgnujące lokalną tożsamość, różnorodność, tradycje, zachowania i żywe praktyki, dzięki którym mieszkańcy Gdańska czują swoją odrębność i wspólnotę.

  • Działania edukacyjne, popularyzatorskie, akcje społeczne i artystyczne i wszelkie inicjatywy opowiadające o złożonej historii miasta i mieszkańców

Na kwadratowej grafice promowany jest otwarty konkurs ofert dla NGO w ramach programu Kultura 2025 – Granty. Projekt graficzny utrzymano w charakterystycznej kolorystyce neonowej zieleni na fioletowym tle, co przyciąga uwagę i nadaje nowoczesny styl. W lewym dolnym rogu umieszczono herb Gdańska, a w prawym dolnym rogu adres strony internetowej www.gdansk.pl, gdzie można uzyskać więcej informacji. Tło zdobią regularne wzory małych okręgów, które dodają dynamiki i spójności z innymi elementami graficznymi. Całość ma minimalistyczny i uporządkowany układ, a komunikat skierowany jest do organizacji pozarządowych zainteresowanych pozyskiwaniem grantów na działania kulturalne.

 
Małe zadania kulturalne

Na małe zadania kulturalne zaplanowano w 2025 r. 600 000 zł.

Mogą być to inicjatywy zwiększające partycypację mieszkańców w działaniach i wydarzeniach kulturalnych oraz podnoszące poziom ich sprawczości w kreowaniu nowych form spędzania wolnego czasu. Projekty mające na celu popularyzowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego Gdańska i jego mieszkańców, a także działania na rzecz integracji społecznej i międzykulturowej.

Wybory do dwóch rad dzielnic Gdańska odbędą się 9 lutego 2025 roku

Oczekiwane działania realizowane w ramach małych zadań to m.in.:

  • Inicjatywy oddolne, partycypacyjne, wynikające z lokalnych potrzeb uczestnictwa w kulturze, wykorzystujące różne techniki i metody animacji kultury. Projekty podnoszące poziom obecności kultury w życiu mieszkanek i mieszkańców Gdańska poprzez ich uczestnictwo w różnych formach ekspresji artystycznej i kulturalnej.

  • Przedsięwzięcia nawiązujące zarówno do tradycji i tożsamości kultury Gdańska, jak i tworzące nowe wartości kulturowe.

  • Zadania zwiększające partycypację mieszkańców poszczególnych dzielnic Gdańska w wydarzeniach i działaniach artystycznych opartych na oryginalnym pomyśle oraz wymianie wiedzy i doświadczeń z gdańskim środowiskiem twórczym.

  • Inicjatywy wspierające budowanie lokalnych partnerstw na rzecz animacji kultury w Gdańsku

Warunki konkursu – na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Ta sama oferta nie może być złożona do wielu zadań. Wnioski powinny być dostosowane pod oczekiwane działania każdego zadania, poparte analizą potrzeb odbiorców oraz diagnozą społeczną.

  • Wymagany wkład własny (finansowy i osobowy) + świadczenia od odbiorców zadania - minimum 10% wartości zadania. Wkład rzeczowy powinien być opisany, ale nie uwzględniony w kosztorysie. Zmieniła się jego ocena w karcie merytorycznej.

  • Rezultaty promocyjne nadal są obligatoryjne. Nie uwzględnienie ich powoduje niezgodność ze szczegółowymi warunkami konkursu.

  • W przypadku aktualizacji oferty, która otrzymała minimum 80% wnioskowanej dotacji, organizacje nie mogą zmniejszyć zakresu realizowanego zadania

Potwierdzenie złożenia oferty

Wnioski można składać w systemie Witkac do 16 grudnia 2024 r. Po złożeniu aplikacji, system wygeneruje potwierdzenie, które należy podpisać i złożyć:
  1. używając podpisu zaufanego poprzez system ePUAP
  2. dostarczając jego własnoręcznie podpisaną papierową wersję:
  • ZOM nr 1, ul. Partyzantów 74, (I piętro, pokój nr 210)
  • ZOM nr 3, ul. Nowe Ogrody 8/12, (pokój nr 40)
  • ZOM nr 4, ul. Wilanowska 2, (stanowisko informacji i składania korespondencji)
3. przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego na adres:
Urząd Miejski w Gdańsku
Biuro Prezydenta ds. Kultury
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk

Konsultacje dla NGO

Spotkanie dla organizacji pozarządowych i omówienie szczegółowych warunków konkursu odbędzie się w poniedziałek, 2 grudnia 2024 r., w godzinach 16.00 - 18.00, w Nowym Muzeum Sztuki NOMUS, sala nr 7 (audytorium).
 
Przewidziano także dodatkowe indywidualne konsultacje, za pomocą aplikacji TEAMS, telefoniczne oraz osobiste – za pośrednictwem rezerwacji wizyt na stronie gdansk.pl do 16 grudnia, do godz. 16.00. W kwestiach merytorycznych informacji udzielają:
 

Szczegóły i niezbędne dokumenty znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.

oprac. RP

TV

Mieszkańcy Młynisk i prezydent Gdańska przy jednym stole