Internetowe Konta Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, z której korzysta ponad dwa miliony osób. Aktywne konto umożliwia załatwienie spraw związanych ze zdrowiem bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie ważne podczas epidemii. Bez wizyty w przychodni, “tylko” po rozmowie telefonicznej z lekarzem czyli teleporadzie medycznej możemy np. otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem.
Teleporada zamiast wizyty, przychodnie apelują o zdalny kontakt i ograniczają działalność
- Rozwiązania, które eliminują konieczność bezpośrednich kontaktów są realnym wsparciem w trudnej walce z epidemią koronawirusa - powiedział Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. - Puste poczekalnie w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej, w których na co dzień można było spotkać wielu pacjentów z infekcjami, pokazują, że społeczeństwo bardzo świadomie i odpowiedzialnie zareagowało na nasze apele, wybierając konsultacje telefoniczne i e-receptę. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie Polaków nadal zalecamy, aby pozostać w domu i np. wykorzystać ten czas, aby aktywować swoje Internetowe Konto Pacjenta.
Profil zaufany i Internetowe Konto Pacjenta bez wychodzenia z domu
Oprócz możliwości otrzymania zdalnie e-recepty, na Internetowym Koncie Pacjenta można sprawdzić, czy wykupiliśmy wszystkie leki, sprawdzić ich dawkowanie. Uprawnienia do naszego konta można nadać bliskiej osobie i to ona będzie otrzymywać SMS-em kod umożliwiający realizację e-recepty. Konto umożliwia dostęp do wszystkich ulotek leków zarejestrowanych w Polsce, można też przeczytać na co należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania leków, dowiedzieć się o ich działaniach niepożądanych.
Pierwsze logowanie do Internetowego Konta Pacjenta może odbyć się online. Trzeba mieć urządzenie z dostępem do internetu i wybrać jedną z bezpłatnych opcji logowania: profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Trzecia opcja, to możliwość zalogowania się bezpośrednio przez bank PKO BP, jeśli posiadamy konto internetowe iPKO lub Inteligo.
Koronawirus. WOŚP kupił 150 łóżek dla szpitali zakaźnych, w tym 24 dla Gdańska
Osoby, które nie mają ważnego profilu zaufanego, mogą skorzystać z bankowości elektronicznej. Wtedy trzeba zalogować się na swoje konto bankowe i za pośrednictwem banku założyć profil zaufany. Dziś taką możliwość daje osiem banków w Polsce, szczegóły dostępne są na stronie www.pz.gov.pl.
Po założeniu profilu zaufanego można korzystać ze wszystkich serwisów administracji publicznej, w tym z Internetowego Konta Pacjenta. W czasie epidemii trzeba zrezygnować z zakładania profilu zaufanego osobiście w urzędzie.
Osoba, który ma ważny profil zaufany, aby otrzymać e-receptę zdalnie, powinna zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i w zakładce Moje konto/Edytuj swoje dane wpisać numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. Dzięki temu otrzyma e-receptę SMS-em lub e-mailem.
Kod e-recepty przez telefon w sytuacjach wyjątkowych
Kiedy pacjent nie ma aktywowanego Internetowego Konta Pacjenta a świadczenie medyczne uzyskał na odległość informacje o e-recepcie może otrzymać też przez telefon lub w innej uzgodnionej formie. Lekarz podaje wtedy pacjentowi 4-cyfrowy kod e-recepty z nazwą leku i informacją jak go przyjmować.
E-receptę można też dostać bez wychodzenia z domu, ponieważ przychodnie wprowadziły możliwość uzyskania teleporady lekarskiej, dzięki której konsultację można przeprowadzić telefonicznie lub przez internet. Dotyczy to podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Oprócz tego przychodnie proponują pacjentom możliwość zamawiania e-recept na kontynuację leczenia przez internet.
Koronawirus. Płać kartą zamiast gotówką. Jak wyrobić i odebrać kartę bez wychodzenia z domu
W przychodniach, które udzielają porad w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) usługa ta jest zawsze bezpłatna.
Jeżeli w okolicy nie ma przychodni świadczącej usługi teleporady lub przychodnie nie wystawiają recept zdalnie, można skontaktować się z jedną z wybranych placówek podstawowej opieki zdrowotnej lub poradni specjalistycznej w województwie. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia.
Teleporady nie wykluczają bezpośredniej wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta
- otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem - wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail
- wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
- udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
- masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia
- odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)