Oświata publiczna gwarancją równości i jakości
Publiczne Pozytywne Przedszkole nr 14 przy ul. Pastelowej 31 uzupełniło ofertę edukacyjną w południowej, rozwijającej się szybko części miasta - w dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe, gdzie powstało nowe osiedle, wybudowane przez spółdzielnię mieszkaniową „Zakoniczyn”.
- Bardzo się cieszę, że możemy otworzyć te piękne przedszkole. Tym bardziej się cieszę, że z tego przedszkola widać inne placówki oświatowe w Gdańsku Południe. Mamy tu i żłobek i przedszkole i szkołę na ul. Srebrnej. Bardzo dziękuję przede wszystkim Fundacji Pozytywne Inicjatywy i Urzędowi Marszałkowskiemu. Dzięki bardzo racjonalnemu, bardzo dobremu partnerstwu potrafimy uruchamiać kolejne placówki publiczne. Placówka publiczna jest szczególnie ważna dla nas wszystkich, jest równościowa, dostępna, bardzo wysokiej jakości. A partnerzy, którzy chcą oświatę publiczną tworzyć, też wnoszą świeżość i nowe pomysły - mówiła podczas otwarcia placówki we wtorek, 3 września Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.
W uroczystości wzięli udział również radni Miasta Gdańska: Teresa Wasilewska, Wojciech Błaszkowski i Maximilian Kieturakis.
Współpraca kluczem do sukcesu
Nowe przedszkole jest efektem szerokiej współpracy różnych podmiotów. Inicjatorem jest Fundacja Pozytywne Inicjatywy, a jego powstanie możliwe było dzięki ścisłej współpracy z Miastem Gdańsk. Partnerami są także Uniwersytet Gdański i Akademia Muzyczna w Gdańsku.
- Bardzo się cieszymy, że w rozwijającej się południowej części Gdańska udaje się nam we współpracy z miastem i innymi instytucjami oraz z województwem pomorskim odpowiadać na potrzeby i stwarzać warunki opieki i edukacji dla dzieci, których w tej części miasta jest tak wiele – powiedział Piotr Szeląg, wiceprezes Zarządu Fundacji Pozytywne Inicjatywy.
Budowa przedszkola nie byłaby możliwa gdyby nie dofinansowanie przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Całkowita wartość projektu to 4 238 406,61 zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło aż 3 814 565,95 zł (90%).
- Cześć dzieciaki, dzisiaj jest wielkie wydarzenie dla was, bo otwieramy przedszkole, w którym będziecie zawiązywali pierwsze relacje z rówieśnikami - zwrócił się do przedszkolaków wicemarszałek województwa pomorskiego Marcin Skwierawski. - Cieszymy się, że Urząd Marszałkowski może dofinansowywać i przekazywać środki unijne, które pochodzą z podatków mieszkańców innych miast. I możecie powtarzać, że mieszkańcy Mediolanu, Rzymu i Paryża dołożyli kilka złotych, żebyście mieli świetne przedszkole.
Czerwoną wstęgę w drzwiach przedszkola przecięli wspólnie Monika Chabior, Marcin Skwierawski i dzieci z "grupy bazyliowej".
Bogata oferta edukacyjna i przygotowanie do życia
Placówka stworzona została dla ponad 160 dzieci i mieści się w nowo wybudowanym budynku. W ofercie przedszkola znajduje się edukacja twórczego i aktywnego rozwoju dziecka, język angielski, rytmika, zajęcia z logopedą i psychologiem, ruch na świeżym powietrzu - dzięki bliskiemu sąsiedztwu terenów zielonych. Nie zapomniano o elementach edukacji ekologicznej - ważną rolę w tym procesie odgrywa kształtowanie odpowiedzialności za stan przyrody - budzenie u najmłodszych świadomości w tym zakresie.
W trakcie roku zaplanowano także wyjazdy dzieci do zakładów pracy, szkół średnich, na uczelnie wyższe, spotkania z kulturą (teatr, galerie, muzea) i zajęcia umuzykalniające.
Celem 12 nauczycieli i pedagogów jest prowadzenie dzieci do samodzielnego dochodzenia do wiedzy i umiejętności poprzez poszukiwanie rozwiązań w oparciu o bezpośrednie doświadczanie.
- W naszej placówce kierujemy się takimi wartościami, jak szacunek, zaufanie i nowoczesność – mówi Paulina Gil, dyrektorka Publicznego Pozytywnego Przedszkola nr 14. - Proponowane przez nas aktywności z pewnością będą ukierunkowane na przygotowanie dzieci do życia. Nie jesteśmy w stanie kontrolować rozwoju technologii i nie umiemy przewidzieć jaka będzie przyszłość naszych dzieci. Wiemy jednak, że dla przyszłości ludzkości ogromne znaczenie ma to, w jaki sposób będziemy z nowoczesnej technologii korzystać. Chcemy, aby nasze dzieci wychowywały się w duchu pokoju i miłości do ludzi. Szkolimy się, aby stale odpowiadać na potrzeby współczesnego świata, aby być nauczycielem wrażliwym na dziecko.